Zakaz handlu w niedzielę - 2 lata więzienia dla sprzedawców i kupujących

sobota, 3.12.2016 10:10 56065 67

Projekt ustawy o zakazie handlu w niedziele, w wersji proponowanej przez Sekcję Krajową Handlu NSZZ Solidarność, przewiduje wyjątkowo drastyczne sankcje karne – grzywnę, a nawet karę ograniczenia lub pozbawienia wolności do 2 lat - zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących w niedziele.

Zdaniem Bogdana Święczkowskiego, prokuratora krajowego i zastępcy Zbigniewa Ziobry – Podmiotowy zakres przestępstwa z art. 6 projektu – „kto dopuszcza się handlu” – odczytywany w powiązaniu z art. 2 ust. 1 pkt. 6 oznacza, że obejmuje on obie strony umowy sprzedaży, każda z nich bowiem „dopuszcza się handlu”. W praktyce oznacza to, że za zakupy w sklepie objętym zakazem handlu w niedziele, przed sądem może stanąć nie tylko sprzedający, ale również osoba robiąca zakupy.

Jak wynika z Analizy FOR, podobną karę maksymalnego pozbawienia wolności do lat 2 na mocy obowiązującego Kodeksu karnego można otrzymać m.in. za: prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub środków odurzających (Art. 178a), groźbę popełnienia przestępstwa wobec innej osoby (Art. 190) oraz produkowanie, rozpowszechnianie lub posiadanie treści pornograficznych z udziałem małoletniego (Art. 202).

Wprowadzeniu zakazu handlu w niedzielę coraz mocniej przeciwstawiają się sami Polacy. I nie chodzi tylko o przewidziane sankcje karne za złamanie zakazu, ale przede wszystkim o konsekwencje dla pracowników handlu. Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że po wprowadzeniu zakazu handlu w niedzielę, pracę może stracić 36 tysięcy osób. O swoją przyszłość obawiają się również drobni przedsiębiorcy posiadający punkty usługowe i handlowe m.in. w centrach handlowych – Zakaz handlu w niedziele oznacza prawdopodobnie upadek naszej firmy, ponieważ to cztery najlepsze dni w miesiącu. To nie wiąże się tylko z tzw. redukcją personelu - ten personel nie będzie mógł pracować, ponieważ koszty działalności przewyższą mój dochód - mówi właściciel jednego ze sklepów.

W odpowiedzi na projekt ustawy o zakazie handlu w niedziele, 75 000 Polaków w ciągu zaledwie 20 godzin podpisało się pod petycją TAK dla otwartych niedziel. Petycja została złożona w Kancelarii Premiera Rady Ministrów 30 listopada br.

Przeczytaj komentarze (67)

Komentarze (67)

Praktyk sobota, 03.12.2016 10:33
Popieram 100% na zachodzie przepis funkcjonuje. Tylko u nas w koloni niemieckich koncernów lobbuje się insynuacje związane ze stratą miejsc pracy. Wystarczy spojrzeć na sektor usług doskonale funkcjonuje. Kwestia wprowadzenia ustawy i zmiany mentalnej w społeczeństwie.
piątek, 09.12.2016 23:49
Pewnie,tylko że to państwa niereligijne.
W temacie sobota, 03.12.2016 11:05
To wpr... na zachód i tam zarabiaj i sie wypowiadaj,
Praktyk niedziela, 04.12.2016 07:08
Mieszkam w Polsce i nie mam zamiaru się wprowadzać bo jest mi tu dobrze. Zmień słownictwo bo póki co udowadniasz że nadajesz się tylko do zbierania ogórków.
SEiLA sobota, 03.12.2016 11:47
Popatrz ile sie zarabia na zachodzie i jak tam sie zyje qiec proponuje poprawienie zarobkow do zachodu i cen w sklepach i trybu zycia a potem rozmawiajmy o reszcie
Praktyk niedziela, 04.12.2016 08:15
zarobki nie biorą się z trybu pracy. To tak jakby porównywać autostrady z polnymi po tych drugich możesz jeździć całkiem za darmo.
sobota, 03.12.2016 15:44
u nas w koloni niemiec sie odezwal hihi? a w holandi jakos bez problemu mozna zrobic zakupy w niedziele no chyba ze holandia nie jest na zachodzie
Obywatel sobota, 03.12.2016 23:08
Tylko że na zachodzie ludzie nie pracują od rana do wieczora i w soboty aby utrzymać rodzinę, to kiedy ma czas zrobić zakupy czy wydać zarobione pieniądze.
niedziela, 04.12.2016 09:24
15 lat pracowałam w niedzielę,zamiast spędzić czas z dziećmi rodziną.Niech każdy kto ma wolne przepracuje w takim systemie jakiś czas i wtedy się wypowie.W Niemczech markety są otwarte od poniedziałku do soboty do 20.00 nie do 22.00 niedziele wolne i jakoś nikt nie narzeka.Jestem za zakazem handlu w niedzielę ci ludzie też mają rodziny.
sprzedawczyni czwartek, 08.12.2016 17:15
Od czerwca pracuje w sklepie również w soboty i niedziele.Wcześniej bo aż 35 lat pracowałam na jedną lub trzy zmiany bez sobót i niedziel.Jednak teraz jest najtrudniej:( Brak systematyczności odpoczynku , różne godziny pracy i mijam się z rodziną...ciężka praca i te niedziele wolne od pracy bardzo potrzebne.Do handlu nie garną się młodzi,wiadomo dla czego.A nam starszym panią jest coraz trudniej.
Mama sobota, 03.12.2016 11:30
Mam nadzieję że zamkną sklepy w niedzielę. Końcu, będę mogła ten dzień spędzać z rodziną.
olga poniedziałek, 05.12.2016 20:01
Mam nadzieję że będziesz musiała szukać innej pracy.
Ginekolog wtorek, 06.12.2016 15:40
"olga" co Ci "Mama" zrobiła, że tak jej źle życzysz ?
kuku poniedziałek, 05.12.2016 07:28
Ten i następny i kolejny też...., i każdy pozostały.
Stracisz prace
Ginekolog wtorek, 06.12.2016 15:37
Typowa polska mentalność, aby komuś dokopać bo chce dobrze.
SEiLA sobota, 03.12.2016 11:44
Ale za to pewnie stracisz prace wg tego co prognozuja ... cos za cos. Ja proponuje zmienic przepisy ktore pozwalaja pracodawca na zbyt wiele tj. ciagle nadgodziny niby nie prognozowane jednak sa naduzycia w wiekszosci firm a PIP sobie z tego nic nie robi... Ogolnie pracodawcy sie panosza i traktuje sie ludzi coraz czesciej jak smieci a nie jak pracownikow to jest ok ???? Czemu tym sie nasza wladza nie zajmie? Czemu kobieta w ciazy ktorej konczy sie umowa po pprodzie zostahe bez pracy? Czemu idac na l4 w wiekszosci firm mozesz liczyc sie ze zwolnieniem? To jest praca? To jest wykorzystywanie wg mnie bo mozesz sie starac ile chcesz a i tak dostaniesz kopa w du...e i nikt ci sie nie musi z tego tlumaczyc paranoja. Nie bronie tu ludzi ktorym siw pracowac niw chce bo tacy tez sa ale mysle ze ludzie powinni wyjsc na ulice i wreszcie zrobicc porzadek z niektorymi sprawami a nie grzecznie kulic glowe i sie poddawac....
Mieszkaniec sobota, 03.12.2016 23:22
Wystarczy dać wolny wybór kasjerką i problem rozwiązany jest pełno innych osób które chętnie pójdą tylko w niedziele sobie dorobić do pensji.
Karolina poniedziałek, 05.12.2016 08:12
Zakaz handlu w niedziele? Ok. Ale niech zakłady produkcyjne też w niedziele nie pracują, restauracje, bary, kawiarnie i lodziarnie też. Kurcze rozumiem, że każdy chce mieć jakieś wolne i spędzić ten czas z rodziną, jednak weźmy pod uwagę nie tylko strefe handlu. I ciekawe też jak szybko ludzie będą chcieli przywrócić handel, bo się nagle okaże, że owszem może i czas dla dzieci mają, ale nie mają jak go spędzać i zamiast w niedziele po mszy iść z dzieckiem na lody wraca się do domu, w którym dziecko siada przed komputerem, a rodzic przed tv. Tak będą wyglądały te wolne niedziele. Zamoniałam wspomnieć jeszcze, że skoro zakaz maiałby być wprowadzone w życie to wszystkie kluby muzyczne, puby i bary powinny się zamykać w sobotę równo 12 w nocy, żeby przypadkiem nie dostać kary za handel, przecież sprzedają alkohol...
niezłomny przytomny poniedziałek, 05.12.2016 06:58
Najbardziej sprawiedliwa forma handlu w niedzielę polegała by na tym aby to biskup ( proboszcz ) wydawał specjalne zezwolenia .... Alleluja i do przodu !!!!
Gryf niedziela, 04.12.2016 20:52
Idiotyzm jak wszystko, co wymyśli pseudo - Solidarność. Wiele zawodów i służb pracuje w niedzielę i jakoś nikomu to nie przeszkadza. Ci, którzy w niedzielę pracować nie chcą, nie muszą pracować w handlu.i mogą zmienić pracę. Nikt nie myśli o efektach gospodarczych, podczas gdy gospodarka już trzeszczy w szwach ani o ludziach, którzy stracą pracę. Węgrzy wprowadzili już takie rozwiązania u siebie i szybko się wycofali. A już karanie dwuletnim więzieniem za handel w niedzielę czy święto śmierdzi z daleka totalitaryzmem.
Www niedziela, 04.12.2016 20:34
Zamknąć sklepy w niedziele! Da się żyć - robiąc zakupy w pozostałe dni.Argument z bezrobociem jest fałszywy.Zamiast w niedziele - sklepy bedą miały więcej pracy w tygodniu.Na zachodzie sklepy w niedziele są zamknięte-i ludzie nie rozpaczają.
Lola niedziela, 04.12.2016 12:03
Pracuję często w niedzielę i mój syn siedzi sam w domu ... To jest chore !!! Niedziela dla rodzin !!!
Olo niedziela, 04.12.2016 17:29
A co mają powiedzieć inne grupy zawodowe jeżeli muszą pracować w niedziele, kobieto będziesz mieć więcej czasu dla syna jak stracisz pracę i nie będziesz miała za co żyć. To dopiero docenisz to co straciłaś.
Ginekolog niedziela, 04.12.2016 19:16
Sam sobie Olo odpowiedziałeś. Są grupy zawodowe tzw. służby(policja ,straż,pogotowie itp.)które muszą pracować. Idąc do nich do pracy, wiesz na co się decydujesz. W sklepie nie koniecznie. Szkoda że nie napisałeś jeszcze że pracę stracą nauczyciele ,ginekolodzy, cała Polska straci pracę bo rządzi PiS.
Anna sobota, 03.12.2016 15:33
To i tak dobrze,ze wiezienie,a nie kara smierci,glupota pomyslodawcow jest niewyobrazalna .Boze,jeszcze trzy lata,daj wytrwac.
Ginekolog niedziela, 04.12.2016 13:22
Do Anna- Wczytaj się dobrze w tą manipulację dziennikarską a później pisz. Jeszcze mała uwaga. Najpierw z ironią piszesz o kościele, a teraz prosisz Boga o wytrwałość przez trzy lata.
zarmir sobota, 03.12.2016 11:42
Pracowałem w sobotę i niedzielę mam lepszy projekt niech nie pracuje nikt a zwłaszcza lekarze i pielęgniarki i pogotowie również byłoby klawo to przecież są dwa dni nic się nie stanie a jak ktoś zejdzie to trudno miał pecha
sobota, 03.12.2016 17:57
Jestem za, jak wszyscy to wszyscy..dlaczego ja będę musiała iść do pracy w święta za takie same pieniądze a inni będą odpoczywać i świętować z rodzinami?
pan niedziela, 04.12.2016 12:39
jaki ty jesteś głupi
sobota, 03.12.2016 14:03
ale gadacie głupoty kiedyś sklepy były pozamykane w niedziele w soboty były do 14 i wszyscy żyli i pracowali a teraz afera
XYZ niedziela, 04.12.2016 11:12
Oczywiście że tak było i nikt z głodu nie umarł bo brakło mu cukru. Ale musi być afera i wzajemne katolickie wyzwanie a najgorszymi epitetami.
kila sobota, 03.12.2016 21:14
Do wszystkich kupujących w niedzielę od***cie się od tych kasjerek pracują bo muszą utrzymać swoją rodzinę a jeśli wcześniej zrobicie sobie zakupy to jebana korona wam z głowy nie spadnie.No tak ale niema nic lepszego niż chodzenie w niedzielę do sklepu bo się pedałom nudziiii
SEiLA niedziela, 04.12.2016 02:01
Sam jestes pedal. Jak bys zapierd...l caly tydzien i zostawalaby ci niedziela wolna to ciekawe kiedy bys zapierd...l na zakupy !
kila niedziela, 04.12.2016 12:12
To se zapierdalaj a zakupy rób sobie przed albo po pracy proste
Noname sobota, 03.12.2016 21:39
To może Pogotowie, Policja, Straż też zrobią sobie wolne. A te pedały jak będziesz potrzebowała pomocy Cie..... Przecież kasjer czy kasjerka musi wypracować taka normę jak wszyscy. Poczytaj Kodeks Pracy.
niedziela, 04.12.2016 11:18
To są służby tak mnie uczono a nie zakład usługowo-produkcyjno-handlowy. Mają swoje karty praw.
Marcin niedziela, 04.12.2016 17:32
Ale są też ludzmi i chcieli by spędzić niedziele z rodzinami, jak inne grupy zawodowe.
niedziela, 04.12.2016 20:35
Służby składają przysięgę taka jest różnica.
Obywatel sobota, 03.12.2016 23:18
To pracowników policji, straży pożarnej, pogotowia innych instytucji też powinno wsadzać do więzień że pracują w niedziele, prawo powinno obowiązywać wszystkie instytucje.
Olo sobota, 03.12.2016 23:05
W taki sposób nasz rząd buduję gospodarkę.
Kghm sobota, 03.12.2016 22:08
Ci co za tym sa to sa
pojebani a jak ci ***** czegos braknie to co ***** zrobicie nierobom to odpowiada bo maja czas
P sobota, 03.12.2016 12:59
Wy kurw**zony... Co komu przeszkadza handel w niedzielę? Choc jeden powod dajcie.... A niech wam srajtasmy zabraknie... Albo jedzenia do pracy.
małami sobota, 03.12.2016 21:08
Posiadasz ku***iszonie rodzinę to niedziela jest dla rodziny dziadu j**any a d*pę podcieraj sobie gazetą
czwartek, 08.12.2016 23:42
w jakiej szkole uczą takiego języka?
XYZ sobota, 03.12.2016 16:42
Wolne ma handlarz i jego niewolnik. Wszyscy spędzają czas z rodziną, jadą na weekend.
x sobota, 03.12.2016 20:20
Pacanie! Wystarczającym powodem są dzieci zostające w niedziele bez mamy
eni sobota, 03.12.2016 19:52
W Świdnicy dzieje sie źle, bardzo źle to jeszcze za mało. Miasto staje się coraz bardziej odległe od wszystkich miast wokół. Likwidacja PKS spowodowała brak dojazdu do Wrocławia. Moźna dojechać busem w ścisku w tłoku jak się jeszcze uda. Pociągi raz na 3 godziny. TRagikomedia.Pracy brak w Świdnicy, ale są imprezy z udziałem prezydentki. To co było przedtem za Murdzka to było super ektra w porównaniu do obecnych rządów, które obracają się wokół własnej osi nie mając pojęcia co to jest rządzenie miastem narazie 50 tysięcznym nieługo będzie tu coraz mniej ludzi, bo gdzie będa pracować i jak dojeżdzać. W Świdnicy nic nie robi sie w kierunku rozwoju miasta, jak jeszcze portzadzi 2 lata to miasto będzie bidne faktycznie stanie się ruiną w znaczeniu biednego nierozwojowego miasta. Remonty dróg po 100m końca nie mają, utrudnienia które nic nie wnosza. Bo jak zrobią 100m to będa robić nastepne 100m. I co dalej, nic dalej upadek . Komedia a raczej placz i zgrzytanie zębow bo co maja począć ludzie którzy tu mieszkają. MUSZĄ UCIEKAĆ bo tacy są mądrzy wybrali UPADEK. Zakaz handlu to świetna propozycja boo i tak ludzie nie będa mieli pieniędzy, bo i skąd. Większośc ucieknie i to szybko.
Anna sobota, 03.12.2016 12:39
Za to wszyscy,gremialnie udamy sie do kosciola,aby modlic sie o zdrowie pisowcow.To trzeba juz zaczac budowac te wiezienia,tym pisowcom to rozum odebralo.A tych,co beda siedziec po dwa lata w wiezieniu ,beda utrzymywac,ci co sa wladzy posluszni,to wcale nie jest smieszne,to jest tragikomiczne.
mnm sobota, 03.12.2016 19:28
Tragikomiczna to ty jesteś. Okutaj sobie głowę czadorem i idź do meczetu ale w piątek.
Jan kowalski sobota, 03.12.2016 17:44
Jak ma być zakaz handlu to też automatycznie zakazać pracować w niedziele wszyskie fabryki strefy itp.zakaz pracy w niedziele i wtedy dędzie Ok
Ginekolog sobota, 03.12.2016 15:09
Artykuł jest typowym przykładem manipulacji. Przedstawia się w nim jeden z projektów ograniczenia handlu w niedzielę (Solidarności a nie żadnego PiS-u).Jakieś analizy firmy PwC ,która nie jest żadnym autorytetem na rynku analiz.
Najlepszą analizą w tej dziedzinie są głosy pracowników zatrudnionych w tych sklepach i często powtarzane " niech urzędnicy pracują w niedzielę to zobaczą jak to jest"
sobota, 03.12.2016 13:54
Kto ma cos kupic w nd kupi w sob proste;-) tylko nauczmy sie tego, bo teraz widac jak sklepy wygladaja przed np.11 listopada wiec nie gadajcie bzdur, ze wam przychody spadna...bo wzrosna za to w sob.
sobota, 03.12.2016 13:03
Kara dla kupujących??? Bez sensu.wiadomo że skoro otwarte a czegoś potrzebuje to wejde !!!!
sobota, 03.12.2016 11:56
Jestem jak najbardziej za wprowadzeniem zakazu handlu w niedziele. W końcu rodziny mogłyby spędzać czas razem. A tak to ktoś ciężko pracuje a szwędaki tylko przychodzą aby po przenosić towar w inne miejsce zostawić go lub co gorsza zniszczyć bo takich niestety nie brakuje.
Sebo sobota, 03.12.2016 10:53
Kto to nas tak na siłe uszczęśliwia Panowie Szlachta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Czemu ma to służyć????????
To jest moja sprawa czy ja mam ochote wyjść z domu i kupić cos w sklepie.A jesli ktoś próbuje niedziela nadrobić słaby utarg z tygodnia to jeszcze to mu utnijcie!!!!!!!!!!!!!!!!! Za późno na takie ruchy.Wpuściliscie do Polski, Biedronki, Kauflandy, Tesco i inne molochy, zabiliscie małych polskich sprzedawców, bo wielu sie pozamykało a teraz czego szukacie !!!! h... do d.....???????????????????
Cofamy się czy idziemy w imie postępu?????
Jeszce trochę to stosy będziecie stawiac na ulicach i czarownic szukac.Co za głupota!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Niech Wam wróci rozum do głowy bo jeszcze kilka takich idiotycznych propozycji i naród wyjdzie na ulice i Wam te 500+ w gardła włozy.
Ludzie nie są głupi jak myslicie!!!!!!!!!!!!!!!!!
;) sobota, 03.12.2016 11:03
Widać że nie pracujesz w niedziele i nie wiesz co to znaczy. Dzieci w domu a mama, tata w pracy bo człowiekowi nie chce się łazi w tygodniu na zakupy a w niedziele nadrabia. Ja się bardzo cieszę i popieram w 100% i już nie mogę się doczekać żaby posiedzieć z córką razem a nie ciągle co niedziela w pracy.
Wtajemniczony sobota, 03.12.2016 11:08
Zmień prace jak ci nie odpowiada ten system !!! Jestem za handlem w każdy dzień
JJ sobota, 03.12.2016 12:06
Jak wszyscy posłuchają twojej rady ,to kto cię w niedzielę obsłuży mądralo?!
SEiLA sobota, 03.12.2016 11:53
A jak rodzice pracuja od 8.00 do 17.00 i pozniej bo szef jeb.e nadgodziny to jest fair wedlug ciebie?
XYZ sobota, 03.12.2016 16:30
Dobry pracodawca-handlarz staje za ladą w niedziele i święta handluje i pilnuje biznesu w wtedy będzie za handlem w niedziele. Dobre co:-D. Wtedy będę za handlem w niedzielę.
SEiLA sobota, 03.12.2016 11:51
Ludzie juz dawno powinni wyjsc na ulice ! Jestem za. Juz dawno to twierdzilam. A jedyne co sie potrafi w Polsce to pozbawianie ludzi najlepiej wszystkiego co sie da. Niech jeb.a za talerz zupy i najlepiej siedza cicho i powinni sie cieszyc. A ludzie w wiekszosci zaczeli sie cenic bo juz widac ze nikt niw chce pracowac np nad morzem za marne grosze calymi dniami. Widac to po ciaglych ofertach pracy. Kiedys w sezonach letnich ich nie spotykalam na drzwiach restauracji czy sklepow. I bardzo dobrze nie dajmy sie !
Ginekolog sobota, 03.12.2016 14:56
Sama sobie zaprzeczasz .Chcesz wyprowadzić ludzi na ulice, bo jest żle , a tu piszesz o wzroście ofert pracy.
SEiLA sobota, 03.12.2016 20:07
jak jestes guru na stołku to moze dla ciebie nie jest źle. Pracowałam po 12 h w galerii swojego czasu ale miałam zapewnione tyle wolnego ze mialam czas dla rodziny i na odpoczynek. Chodzi mi o to że dzieje się coraz gorzej a pracowników traktuje się jak śmieci. I wg mnie tym powinno się zając a nie szukac jak ktos juz napisal h...do d.... Poczekaj jeszcze dwa lat i nikt w Polsce nie bedzie chcial pracowac
Ginekolog niedziela, 04.12.2016 13:59
Do SEiLA- Piszesz że pracowałaś po 12h, czyli w systemie czterozmianowym w handlu. Taki system organizacji pracy w ruchu ciągłym powinien obowiązywać tylko tam, gdzie praca nie może być przerwana lub w tzw. służbach (policja, straż itp.) Dlatego system pracy w sklepach trzeba zmienić. Jeżeli chodzi o pracodawców w tego typu przybytkach to wszystko zależy od tego czy są dobrymi ludźmi czy zwykłymi szujami. Jeżeli martwisz się że za dwa lata nikt w Polsce nie będzie chciał pracować, to się mylisz. Są przecież Ukraińcy. Chociaż to nie jest rozwiązanie.
Sprzedawca gaci sobota, 03.12.2016 10:38
Dajcie jeszcze soboty. Byłoby superrrrrr
sobota, 03.12.2016 11:25
Popieram
dan sobota, 03.12.2016 20:24
Po takim weekendzie to i poniedziałek wolny by się przydał