Nowa stacja kolejowa Kłodzko Miasto bez poczekalni i toalet. Starosta kieruje pismo do PKP
Pod koniec stycznia br. dotychczasowy przystanek Kłodzko Miasto stał się stacją. Wszytsko za sprawą wartej blisko 70 mln złotych inwestycji związanej z jego przebudową. Realizacja zadania tylko zmieniła wizerunek stacji, ale pozwoliła także na zwiększenie przepustowości linii. Problem jednak w tym, iż zabrakło na niej poczekalni i toalet. To właśnie na te kwestie zwrócił uwagę starosta kłodzki, Maciej Awiżeń, kierując w tej sprawie pismo do prezesa Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A., Krzysztofa Mamińskiego.
Zmiana przystanku w stację sprawiła, że z tego miejsca pociągi mogą rozpoczynać i kończyć swój bieg. W ramach inwestycji do dyspozycji podróżnych są obecnie dwa perony. Ponadto zamontowane zostały wiaty, nowe oświetlenie, ławki oraz windy. Powstało czytelne oznakowanie, gabloty z rozkładami jazdy, a podróże ułatwiają także zapowiedzi głosowe.
- Stacja usprawniła ruch pociągów w kierunku: Kudowy, Międzylesia, Kamieńca Ząbkowickiego i Wałbrzycha. Ze stacji rozpoczyna i kończy bieg kilkanaście pociągów. Gruntownie przebudowane zostało przejście pod torami. Na posadzce przejścia i nawierzchni peronów są ścieżki naprowadzające, ułatwiające dostęp do pociągów dla osób niedowidzących. Dla sprawnego prowadzenia ruchu pociągów wybudowana została nastawnia wyposażona w nowoczesne urządzenia sterowania. Na stacji rozbudowany został układ torowy. Są dwa nowe tory, 9 rozjazdów i zelektryfikowany tor na odcinku Kłodzko Główne - Kłodzko Nowe. Wyremontowano wiadukt kolejowy nad ul. Kościuszki. Prace na stacji były prowadzone etapami. Wcześniej udostępniono jeden peron. Było dodatkowe wzmacnianie terenu torowiska - czytamy w komunikacie PKP PLK.
W ramach prac, które mają zostać zakończone w kwietniu br. powstać ma także pochylnia, zapewniająca dodatkowe dojście do peronu nr 1 od stronu ulic Lutyckiej i Kościuszki.
- Cieszymy się z oddania do użytku podróżnych przebudowanej stacji kolejowej Kłodzko Miasto. Stacja jest jednym z najważniejszych obiektów obsługi ruchu pasażerskiego w powiecie kłodzkim dlatego jej remont i rozbudowa są dla naszego regionu niezmiernie ważne w celu usprawnienia komunikacji zbiorowej, szczególnie w kontekście planowanego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Kłodzku. Tym nie mniej wyrażamy ubolewanie, iż w oddanej do użytku inwestycji zabrakło istotnych elementów z punktu widzenia prawidłowej obsługi ruchu pasażerskiego: kasy biletowej oraz ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni wraz z toaletą. Zważywszy na lokalizację wiat peronowych na nasypie kolejowym, w ich obrębie panują stale przeciągi. Wiaty są nieosłonięte od warunków atmosferycznych, szklany parkan ustawiony na jednym z peronów jest niewystarczający co, szczególnie przy coraz częściej występujących anomaliach pogodowych i wiążących się z nimi częstokroć opóźnieniami pociągów, naraża podróżnych nawet na kilkudziesięciominutowe oczekiwanie na peronie bez możliwości schronienia się - zaznacza starosta kłodzki, Maciej Awiżeń. - Pragnę podkreślić, że stacja położona jest w mieście powiatowym, stanowiącym centrum gospodarcze i administracyjne regionu, stanowi główny węzeł komunikacji zbiorowej i obsługi ruchu turystycznego. Z tego już względu, w naszej opinii winna zapewniać możliwość wygodnej obsługi podróżnych w tym również zakupu biletów w kasie biletowej. W związku z powyższym, kierując się dobrem użytkowników komunikacji zbiorowej apelujemy o przywrócenie na stacji Kłodzko Miasto budynku poczekalni wraz z kasą biletową oraz toaletą a jednocześnie o pozostawienie kasy biletowej na dworcu Kłodzko Główne.
W piśmie kierowanym do prezesa Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A., Krzysztofa Mamińskiego, starosta odniósł się także do listu intencyjnego, jaki podpisany został w październiku 2015 r. pomiędzy powiatem kłodzkim, gminą miejską Kłodzko, Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej w Kłodzku S.A., a Polskimi Kolejami Państwowymi S.A.
- Pragnę poinformować, że nadal zainteresowani jesteśmy współpracą w sprawie budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Kłodzku. Zwracamy się zatem z pytaniem: czy PKP S.A. nadal planuje rozbudowę stacji celem powstania Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w zakresie jaki został uzgodniony w ww. liście intencyjnym? Na jakim etapie są prace, których PKP zadeklarowała się wówczas podjąć angażując w prace spółkę Xcity Investment? Jeżeli z Państwa strony zakres inwestycji uległ zmianie prosimy o informację czy i w jakiej formie będą prowadzone prace związane z dalszą rozbudową stacji Kłodzko-Miasto oraz czy PKP S.A. nadal przewiduje współpracę z Powiatem Kłodzkim, Gminą Miejską Kłodzko i PKS Kłodzko S.A.? - pyta starosta Maciej Awiżeń.
Do tematu będziemy wracać.
Foto: PKP PLK
Przeczytaj komentarze (21)
Komentarze (21)