"A2? Nie tędy droga" - samochodowy protest przeciwko wariantowi budowy drogi S8 [Foto, Wideo]
"A2? Nie tędy droga", "TAK dla A4, NIE dla A2" - m.in. takie hasła pojawiły się na samochodach osób biorących udział w proteście przeciwko planowanemu przebiegowi drogi S8. Zmotoryzowana forma sprzeciwu, jaka zorganizowana została 13 listopada, miała po raz kolejny zwrócić uwagę na niekorzystny, zdaniem mieszkańców gminy Kłodzko, a rekomendowany przez GDDKiA, przebieg drogi w wariancie A2.
- Generalna Dyrekcja stoi dalej na stanowisku, że wariant A2 jest korzystniejszy do budowy drogi ekspresowej S8. My uważamy, że wariant A4 byłby znacznie lepszy i stąd kolejny protest - mówi Zbigniew Tur, wójt gminy Kłodzko. - Spotykaliśmy się kilka razy i konsultowaliśmy się również na telekonferencjach. Cały czas jednak Generalna Dyrekcja stoi na stanowisku, że wariant A2 jest korzystniejszy pod względem ekonomicznym aczkolwiek ta ekonomia tutaj balansowała jeszcze, bo na początku przedstawiano nam wyliczenia, że różnica wynosi ok. 700 milionów złotych. Na następnym spotkaniu było to już 370 mln zł, w sierpniu na spotkaniu w Generalnej Dyrekcji było 220 mln zł, a teraz ponownie pojawiło się ponad 380 mln złotych różnicy. Myślę, że przy tak dużej inwestycji, która opiewa na blisko 4 mld zł, te 200 mln zł nie jest aż tak dużą kwotą, a uchroni nasze tereny inwestycyjne, rekreacyjne, a przede wszystkim nie będzie tylu wyburzeń domów co przy wariancie A2. Jest on o 5 km dłuższy i powoduje wyburzenie kilkunastu nieruchomości i skazuje kilkanaście domostw na sąsiedztwo przy drodze ekspresowej .
Protestujący, którzy już kilka miesięcy temu założyli Komitet Mieszkańców Gminy Kłodzko Przeciwko Wariantowi A2 Na Nowo Projektowanej S8, podkreślają, iż chcą budowy ekspresówki jednak tej, w wariancie A4, z tunelem przez Bardo.
- Założyliśmy Komitet Mieszkańców Gminy Kłodzko Przeciwko Wariantowi A2 Na Nowo Projektowanej S8 i powstał on, aby ta droga została zbudowana w najkorzystniejszym wariancie. Z prostego powodu. Na terenach, przez które przebiegałby wariant A2 wydzielone zostały duże ilości działek budowlanych i większość z nich jest już zabudowana, więc wiązałoby się to z wysiedleniem wielu rodzin i wyburzeniem domów. Droga przechodzi przez cztery wioski. Natomiast wariant A4, który jest dużo krótszy, ekologicznie prostszy i łatwiejszy przechodzi z tego co wiem tylko przez jedną wioskę, zaczynając od Przyłęku. Przechodzi przez góry nie wadząc nikomu. Nie byłoby potrzebne wykupowanie żadnych terenów specjalnie pod ten wariant, a różnice cenowe pomiędzy wariantem A4 a A2 nie są już takie jak przedstawiano na początku. Przy czym trzeba powiedzieć, że tunele są standardem europejskim i wielu krajach, nie tylko w Austrii i Szwajcarii, są stosowane do budowy dróg szybkiego ruchu - mówi przedstawiciel komitetu, Andrzej Mrożek.
W piątek, 13 listopada protestujący wyruszyli z Orlenu w Boguszynie i drogą krajową nr 8 przejechali obok galerii w kierunku obwodnicy Kłodzka (węzeł Lisia), w kierunku Żelazna i dalej drogą krajową nr 46 w kierunku Kłodzka, łącznikiem obwodnicy przez poligon w kierunku Jaszkówki i z Jaszkówki do Kłodzka na Orlen w Boguszynie. Protest zabezpieczała policja.
Pierwszy protest odbył się już w maju br. Mieszkańcy pojawili się wówczas z transparentami na przejściu dla pieszych na drodze krajowej nr 8 w Boguszynie. W czerwcu, w Wojciechowicach zorganizowane zostało spotkanie, podczas którego wójt gminy Kłodzko, w imieniu komitetu, przekazał ministrowi Michałowi Dworczykowi, 4 tys. kopii podpisów i ponad 1200 podpisów elektronicznych za wariantem A4. W spotkaniu uczestniczyli także poseł Marcin Gwóźdź i senator Aleksander Szwed. O tym pisaliśmy TUTAJ.
Przeczytaj komentarze (26)
Komentarze (26)