Uwagi Czytelnika Doba.pl do działalności ZPG Sowiogórskie Autobusy i odpowiedź na zarzuty
Do redakcji Doba.pl przyszedł list Czytelnika, w którym zawarł kilka pytań i uwag dotyczących komunikacji miejskiej na terenie powiatu. Oto treść listu:
Pasażerem komunikacji miejskiej w DDZ jestem od....60-ciu lat jak tylko zacząłem uczęszczać do Radiobudy przyjeżdżając z Bielawy. Przeżyłem rożne organizacje ruchu komunikacji miejskiej, różny poziom bazy autobusowej, różne trasy itd. Pamiętam doskonale jak bilety w autobusach sprzedawali konduktorzy i jak powiadamiali kierowcę, że będą wysiadać pasażerowie ciągnąc za sznurek z dzwonkiem.
Obecna baza autobusowa jest oczywiście zdecydowanie najlepsza, przyzwoite też są drogi, bo wiele dróg w Bielawie w latach powojennych było zbudowane z dużych „kocich łbów”, na których trzepało niemiłosiernie. W autobusach zamontowane są teraz biletomaty co jest super pozytywną sprawą.
Natomiast obsługę informacyjną linii autobusowych obecnie oceniam jako najgorszą w całym okresie jak podróżuję oczywiście proporcjonalnie do możliwości w danym okresie. Dla udowodnienia tej tezy zadam personelowi „Sowiogórskie Autobusy (SA) przy Związku Powiatowo-Gminnym następujące pytania:
-
Kiedy będzie działał monitoring na przystankach Sowiogórskiego Centrum Przesiadkowego. 29-tego sierpnia wsiadałem na nim do autobusu linii nr 1 kierunek Bielawa, widziałem jak przyjechał pociąg KD i wielu ludzi z peronu kolejowego przyszło na przystanki autobusowe SCP spoglądając na monitoring, który nie działał.
-
W Bielawie na 8 przystanków z monitoringiem sprawne są tylko 4. Nie działa monitoring na przystankach „Bielbaw” w obie strony, „Bata” w kierunku do Dz-owa i „Gen. Andersa III” w kierunku Dz-owa. To klapa.
-
Kiedy na oddanej już kilka miesięcy temu po przebudowie ulicy Komandora Frankowskiego (dawne Przodowników Pracy) w Bielawie na dwóch przystankach: „Frankowski” i „Kasztanowa” na słupkach będą zamontowane gabloty z rozkładami jazdy autobusów. Czy personel „Sowiogórskich Autobusów” zamówił gabloty do rozkładów jazdy?
-
Jadąc do/z Dzierżoniowa rożnymi liniami byłem chyba 50-ąt razy pod dworcem kolejowym Bielawa Zachodnia. Nie wsiadł tam ani jeden pasażer KD (słownie: nikt). Dlaczego ? Bo rozkład jazdy autobusów dawniej ZKM-u Bielawa a obecnie Sowiogórskich Autobusów ZP-G nie jest skorelowany z rozkładem KD. Znam takich co ten problem zgłaszali. Ale widać, że było to walenie grochem o ścianę. A manewrowanie autobusem aby zawrócić pod budynkami wokół dworca Bielawa Zachodnia jest trudne i wymaga kilku manewrów. Kiedy zmieni się ten absurd ?
-
W Bielawie na wielką skalę trwają przebudowy i remonty ulic, dzięki świetnemu Burmistrzowi dr A. Hordyjowi, który mistrzowsko opanował zdobywanie środków finansowych. Ale niestety personel SA nie nadąża za postępem w Bielawie. Przykład: Dla autobusów linii nr 2 – „Słowiańska Bielawa” nie mogących zakończyć kurs na przystanku „Słowiańska” z powodu prac remontowych personel SA zarządził koniec kursu na przystanku „Plac Kościelny”. A dlaczego nie na przystanku „Sowia” (koło szkoły nr 4) ? Tam autobus jest w stanie zakręcić i później jechać do Dz-owa. Mieszkańcy, głównie starsi, ulic: Waryńskiego,Słowiańskiej, Słomianej, Jasnej, Chopina, Brzozowej, Bukowej, Jodłowej i Wiejskiej, Nowobielawskiej , Sowiej i Osiedla Podgorskiego zostali pozbawieni 50% możliwości dojazdu do przychodni lekarskich (do których należy się stawić na wyznaczoną godzinę), do wszelkich urzędów, na targ w Bielawie itp. Oczywiście, ci co mają zdrowe nogi to mogą popedałować na Plac Kościelny. Mój zarzut to brak wyobraźni personelu SA i pójście po najprostszej linii oporu.
Poza tym autobusy linii nr 2 „Słowiańska” nie mają ŻADNEJ informacji, że kurs się kończy na przystanku „Bielawa Plac Kościelny”. Powinni być wyposażone w tablicę z napisem „ Do Placu Kościelnego” umieszczoną obok kierowcy. Ale wyposażenie autobusów w te tablice przekracza chyba percepcję personelu SA.
-
Kiedy będą wymienione w gablotach z rozkładami jazdy autobusów potłuczone szyby i usunięte poobdzierane nalepki, reklamy i wszystkie bohomazy. Przykłady przystanków z takimi zdewastowanymi gablotami: Dz-ów - Kościuszki, Bielawa – Bieltex I.
-
Na ul. Komandora Frankowskiego jakimś nadludzkim wysiłkiem personel SA przeniósł dosłownie w całości maszt z gablotą przystanku „Osiedle Białe” z rozkładem jazdy autobusów linii nr 2 Dz-ów Osiedle Zielone. Tyle tylko, że rozkład ten jest w 50% prawdziwy. Na przystanek przyjeżdża tyko co drugi autobus. Pasażerowie mogą stać na przystanku a autobus przyjedzie za 0,5 godziny !!! A co tam. Dla personelu SA to jest okey. W dobie komputerów uaktualnienie rozkładów to przecież banalnie prosta sprawa.
-
Świetlne tablice informacyjne w autobusach mające informować o nazwie przystanku, na którym zatrzymał się autobus kompletnie mijają się z prawdą. 29 sierpnia jechałem do Dz-wa linią nr 1 i gdy autobus minął tory kolejowe to tablica wyświetlała „Piłsudzkiego”. To jest dezinformacja, a powinna być informacja. Wiem, że system działania tych tablic oparto na złych założeniach związanych z czasem jazdy autobusów i od początku działał wadliwie. Tylko po co go trzymać w autobusach. Dawno powinien być usunięty. Niczemu on nie służy.
-
Po jakiego diabła na przystanku z napisem : „Żeromskiego” przeniesionego na Plac Wolności w Bielawie są zamieszczone dwa takie same rozkłady dla linii nr 5 i 6. Aby pasażerowie mieli łamigłówkę ? Lepiej by było gdyby personel SA spowodował usunięcie bohomazów z szyb zabezpieczających rozkłady.
Moje uwagi dotyczą tylko funkcjonowania komunikacji miejskiej SA ZP-G w obszarze Bielawa - Dzierżoniów. Zachęcam pasażerów pozostałych miast i wiosek DDZ do zgłaszania swoich uwag.
Uwagi Czytelnika przekazaliśmy do Związku Powiatowo-Gminnego „SOWIOGÓRSKIE AUTOBUSY” i poprosiliśmy o odniesienie się do nich. Poniżej odpowiedź jaką otrzymaliśmy.
W odpowiedzi na pytania postawione przez czytelnika portalu Doba.pl, a jednocześnie użytkownika komunikacji zbiorowej uprzejmie informuję, że Związek Powiatowo-Gminny „SOWIOGÓRSKIE AUTOBUSY” wykonuje zadania publiczne obejmujące ogół spraw dotyczących transportu publicznego pełniąc rolę organizatora publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym i realizując zadania zdefiniowane w ustawach, z wyłączeniem zadań związanych z przystankami i dworcami.
Związek wykonuje przekazane mu zadania Członków Związku w zakresie powiatowo-gminnych przewozów pasażerskich niestanowiących komunikacji miejskiej, w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Wymieniona przez czytelnika część tablic informacyjnych - Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej tzn. tablic wyświetlających informacje o kierunkach, numerach linii i godzinach odjazdu uległa awarii w związku z powyższym zostało to zgłoszone do firmy Dysten Sp. z o. o producenta i serwisanta tablic.
Po dokonanym przeglądzie serwisowym technicy stwierdzili awarię podzespołów wyceniając koszt naprawy w zależności od wybranego wariantu na 38.999,61 zł brutto i 46.546,89 zł brutto. Z uwagi na bardzo wysokie koszty naprawy uszkodzonych tablic zwrócono się do innych podmiotów świadczących usługi w tym zakresie. W chwili obecnej trwają prace mające na celu zdiagnozowanie uszkodzeń w tablicach oraz przywróceniu ich poprawnego działania.
Odpowiadając na kolejne pytanie czytelnika dot. zamontowania gablot na rozkłady jazdy na przystankach przy ul. Komandora Stefana Frankowskiego informuję, że zadania związane z infrastrukturą przystankową należą za zadań własnych Gminy a nie Związku.
Zmieniając rozkład jazdy staramy się dostosować go do rozkładu Kolei Dolnośląskich, aby umożliwić pasażerom dojazd do przystanku Bielawa Zachodnia. Niemniej jednak Koleje Dolnośląskie zmieniając rozkłady jazdy nie informują nas o tym. W tym temacie była kierowana korespondencja do Kolei Dolnośląskich, lecz bez odpowiedzi.
Odnosząc się do manewrowania autobusem przed budynkami wokół dworca Bielawa Zachodnia aby zawrócić, informuję, że jak na razie jest to jedyny sposób, aby to zrobić. W tym miejscu nie ma pętli do zawracania. Związek Powiatowo-Gminny „SOWIOGÓRSKIE AUTOBUSY” nie ma wpływu na inwestycje prowadzone w Gminie Bielawa.
Autobusy linii nr 2 kończą kursy na przystanku przy ul. Komandora Stefana Frankowskiego ze względu na zamknięcie pętli na ul. Słowiańskiej gdzie mogą zawrócić. Kolejne miejsce do bezpiecznego zawracania to pętla przy ul. Nowobielawskiej. Przypomnieć należy, że autobusy wykonujące pracę przewozową to 12 metrowe pojazdy o wadze 18 ton, więc zawracanie w dowolnych miejscach nie jest możliwe z przyczyn technicznych oraz uregulowań prawnych w zakresie prawa ruchu drogowego. Wydłużenie kursów do ul. Nowobielawskiej generuje dodatkowe wozokilometry, za które dodatkowo musiałaby zapłacić Gmina Bielawa. Zakończenie kursów na przystanku przy ul. Komandora Stefana Frankowskiego zostało uzgodnione z Gminą Bielawa. Jednocześnie wskazuję, że na przystankach, do których nie dojeżdżają autobusy linii nr 2 pojawiły się stosowne informacje o zakończeniu kursów na ul. Frankowskiego.
Odpowiadając na postawione pytanie dot. gablot, potłuczonych szyb nalepek i bohomazów ponownie zwracam uwagę, że utrzymanie infrastruktury przystankowej leży po stronie gminy na terenie, której znajduje się przystanek komunikacyjny. Stosowne pismo dot. sprawdzenia i uzupełnienia infrastruktury przystankowej w zakresie zamieszczania informacji pasażerskiej (tabliczki, pleksi) zostało skierowane do gmin jeszcze przed otrzymaniem listu czytelnika.
W związku z prowadzoną inwestycja przez Gminę Bielawa i zatwierdzoną tymczasową organizacją ruch przystanek Bielawa Osiedle Białe został przeniesiony przez inwestora na ul. Komandora Stefana Frankowskiego i jest obsługiwany przez linę nr 2 jadącą z Campingu Sudety.
Wyświetlenie błędnej informacji w autobusie, którym jechał czytelnik o nazwie przystanku, na którym zatrzymał się autobus wskazuje na awarię tablicy. Informacja o uszkodzonej tablicy została przekazana Operatorowi świadczącemu usługę przewozową.
Odnosząc się do przystanku z napisem „Żeromskiego” przeniesionego na Plac Wolności w Bielawie informuję, że zmienione zostały rozkłady na nowe obowiązujące od 01 września br., a informacja o bohomazach przekazana do Gminy Bielawa.
Ponadto uprzejmie informuję, że do 25 września br. prowadzone są konsultacje społeczne projektu dokumentu pn. „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Związku Powiatowo-Gminnego „SOWIOGÓRSKIE AUTOBUSY” – organizatora publicznego transportu zbiorowego”.
Z treścią dokumentu zapoznać można się:
• w budynku siedziby biura Związku mieszczącej się w Dolnośląskim Inkubatorze Przedsiębiorczości ICT w Bielawie przy ulicy Piastowskiej 19a I piętro – pok. nr. 103-105; • na stronie internetowej Związku pod adresem: https://zpgsa.bielawa.pl/; • na stronie internetowej biuletynu informacji publicznej Związku pod adresem: https://zpgsa.bielawa.finn.pl/.
Uwagi i wnioski do projektu ww. dokumentu można składać na przygotowanym formularzu konsultacyjnym:
• drogą elektroniczną bez konieczności opatrywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym na adres: biuro@zpgsa.bielawa.pl; • pocztą w formie pisemnej na wskazany adres korespondencyjny: Związek Powiatowo-Gminny „SOWIOGÓRSKIE AUTOBUSY”, ul. Piastowska 19A, 58-260 Bielawa I piętro –pok. nr. 103-105.
Prezes Zarząd
Arkadiusz Karcz
Przeczytaj komentarze (25)
Komentarze (21)