Interpelacja posła Michała Dworczyka dotycząca linii kolejowej Dzierżoniów-Wrocław

czwartek, 17.11.2016 17:00 5325 11

Interpelacja do ministra infrastruktury i budownictwa w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych Dzierżoniów - Wrocław przez Łagiewniki i Jordanów

Zgłaszający: Michał Dworczyk

Szanowny Panie Ministrze,

zwracam się z prośbą o informację czy resort infrastruktury planuje w najbliższym czasie powrót do koncepcji odbudowy połączeń kolejowych między Dzierżoniowem a Wrocławiem przez Łagiewniki, Jordanów. Wiele lat temu zlikwidowano zupełnie połączenia kolejowe z Dzierżoniowa we wszystkich kierunkach. Co prawda funkcjonują połączenia szynobusowe, ale tylko na trasie Legnica – Kudowa Zdrój. Obecnie istnieje tylko sieć torów kolejowych z Dzierżoniowa do Piławy Górnej. Kolejne odcinki między Piławą Górną przez Łagiewniki do Jordanowa po prostu rozebrano. Torowisko istnieje dalej od Jordanowa aż do Wrocławia.

Połączenia kolejowe na trasie Dzierżoniów – Wrocław były długo wygodna i tanią komunikacja dla ludzi niezamożnych, uczniów i studentów. Ich likwidacja, przy jednoczesnej likwidacji niemal wszystkich oddziałów PKS (ostatni w dawnym województwie wałbrzyskim oddział PKS jest w upadłości likwidacyjnej) jest poważnym utrudnieniem komunikacyjnym dla tysięcy ludzi. Transport prowadzony przez prywatne firmy autokarowe nie rekompensuje tych strat. Dziś by dojechać koleją z Dzierżoniowa do Wrocławia trzeba jechać przez Świdnicę.

Panie Ministrze. Transport kolejowy, zarówno pasażerski jak i towarowy jest dla państwa priorytetem. Szczególnie na terenie mojego okręgu wyborczego, gdzie jedyna droga międzynarodowa, śmiercionośna „ósemka” od dawna nie spełnia żadnych nowoczesnych standardów komunikacyjnych.

W związku z tym proszę o odpowiedź na pytanie czy Ministerstwo ma w planach opracowanie koncepcji odbudowy linii kolejowej i uruchomienia połączeń pomiędzy Dzierżoniowem a Wrocławiem przez Łagiewniki i Jordanów.

Z poważaniem
Michał Dworczyk

Odpowiedź na interpelacje w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych Dzierżoniów - Wrocław przez Łagiewniki i Jordanów

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Piotr Stomma

Szanowny Panie Marszałku,

zarządca infrastruktury kolejowej złożył 6 czerwca 2005 r. do ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury wniosek o wyrażenie zgody na likwidację linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna od km – 0,62 do km 40,207, tj. na długości 40,829 (art. 9 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym ,t.j. DZ. U. z 2015 poz. 1297 z późn. zm., dalej: utk). W ramach prowadzonego postępowania likwidacyjnego, zarządca infrastruktury poinformował zainteresowanych przewoźników kolejowych i właściwe jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze których zlokalizowana jest linia kolejowa o zamiarze likwidacji tej linii. Na podstawie art. 9 ust. 3 utk, postępowanie likwidacyjne może być wstrzymane, jeżeli właściwy miejscowo organ samorządu terytorialnego lub wskazany przez niego przedsiębiorca:

  • zapewni środki finansowe na pokrycie kosztów niepokrytych przychodami z udostępnienia przewoźnikom kolejowym linii kolejowych lub odcinka linii kolejowej,
  • zawrze umowę o nieodpłatne przejęcie linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej w zarządzanie w celu jej dalszej eksploatacji,
  • przystąpi do spółki wojewódzkich przewozów pasażerskich, która przejmie, w celu dalszej eksploatacji, przewidzianą do likwidacji linię kolejową lub odcinek linii kolejowej, jako wkład niepieniężny.

Jednostki samorządu terytorialnego nie były zainteresowane przejęciem linii kolejowej nr 310 w celu jej dalszej eksploatacji. W związku z tym, że likwidacja linii nr 310 nie została wstrzymana, minister właściwy do spraw transportu wydał 7 września 2005 r. decyzję (FK-4951-01/05) o likwidacji tej linii. Dlatego, połączenia kolejowe w relacji Dzierżoniów Śląski – Wrocław – Dzierżoniów Śląski realizowane są przez Świdnicę a nie przez Piławę Górną, Łagiewniki i Jordanów.

Linia kolejowa nr 310 ma charakter regionalny i prace związane z ewentualnym przywróceniem kursowania pociągów na tej linii mogą być prowadzone przez samorząd województwa dolnośląskiego. Przykładowo, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 zaplanowane zostały środki unijne na realizację projektów dotyczących przebudowy, modernizacji, rewitalizacji, a także w uzasadnionych przypadkach – budowy sieci kolejowej o znaczeniu regionalnym. Ponadto, organizowanie przewozów pasażerskich transportem kolejowym na obszarze województwa lub dwóch sąsiadujących ze sobą województw (przewóz do najbliższej stacji w województwie sąsiednim) należy wyłącznie do właściwych miejscowo samorządów województw, jako organizatorów publicznego transportu kolejowego (ustawa z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, t.j. Dz. U. z 2015 r. poz.1440 z późn. zm.; dalej: uptz). Organizator posiada niezbędne kompetencje do optymalnego organizowania usług przewozowych, w tym ustalania wielkości oferty przewozowej, która powinna wynikać zarówno z zapotrzebowania na usługi przewozowe jaki i możliwości finansowych organizatora.

Dlatego, biorąc pod uwagę zasięg terytorialny prowadzonych przewozów, organizatorem przewozów na terenie województwa dolnośląskiego jest marszałek województwa dolnośląskiego, który na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych powierza przewoźnikowi wykonywanie wojewódzkich przewozów pasażerskich. Natomiast, Minister Infrastruktury i Budownictwa jest organizatorem wyłącznie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich. Uptz nie zawiera przepisów, które mogłyby stanowić dla ministra właściwego do spraw transportu podstawę do ingerencji lub dokonywania zmian decyzji regionalnego organizatora kolejowego transportu publicznego – samorządu województwa dolnośląskiego – dotyczących organizacji rynku przewozów i planowania oferty przewozowej w rocznym rozkładzie jazdy pociągów.

Z szacunkiem
Piotr Stomma
Podsekretarz Stanu

Przeczytaj komentarze (11)

Komentarze (11)

Odpowiadasz na komentarz:
czwartek, 01.01.1970 01:00
każdy kto ma choć mgliste pojęcie o połączeniach kolejowych wie że ani w planach ministerstwa ani w samorzadaowych nie ma wzmianki na temat przywrócenia kursowania pociągów na tyn odcinku. Nie ma, bo jest to zwyczalnie nieopłacalne i nikomu niepotrzebne. Priorytetem na od łagiewnik jest jak najszybsza przebudowa S8. Połączenie kolejowe z Dzierżoniowa do Wrocławia jest dalej obecne, więc wypisywanie takich bzdur jak ten warszawiak napisał służy tylko temu żeby mógł sie wykazac że ile on to nie napisał interpelacji, że się udziela choć tak zwyczajenie g.... wie.
kiedys interpelował piątek, 18.11.2016 10:43
Co za durna interpelacja
piątek, 18.11.2016 08:17
Odrzucając niepotrzebne ozdobniki dialog sprowadza się do tego: Dworczyk: te, minister,...
czwartek, 17.11.2016 21:41
Ciekawe czy Dworczyk w ogóle wie, że złożył taką interpelację....
dzierzoniowianka czwartek, 17.11.2016 21:25
http://dworczyk.pl/okreg-walbrzyski/. Poczytajcie ile Pan poseł ma wspólnego z DDZ. Dosłownie...
czwartek, 17.11.2016 18:44
gość pisze interpelacje na temat na który wogóle nie ma...
czwartek, 17.11.2016 19:57
Rodowici mieszkańcy powiatu dzierżoniowskiego nie zdobyli się na takie interpelacje!...
piątek, 18.11.2016 12:29
Bo kto by wypisywał takie idiotyzmy?Szkoda czasu i papieru.
piątek, 18.11.2016 12:57
każdy kto ma choć mgliste pojęcie o połączeniach kolejowych wie że ani w planach ministerstwa ani w samorzadaowych nie ma wzmianki na temat przywrócenia kursowania pociągów na tyn odcinku. Nie ma, bo jest to zwyczalnie nieopłacalne i nikomu niepotrzebne. Priorytetem na od łagiewnik jest jak najszybsza przebudowa S8. Połączenie kolejowe z Dzierżoniowa do Wrocławia jest dalej obecne, więc wypisywanie takich bzdur jak ten warszawiak napisał służy tylko temu żeby mógł sie wykazac że ile on to nie napisał interpelacji, że się udziela choć tak zwyczajenie g.... wie.
piątek, 18.11.2016 16:30
Jakby ten placek był mieszkańcem powiatu to wiedziałby że to...
15.10 do Yumy czwartek, 17.11.2016 17:47
No i przydałby się taki jak dawniej pociąg Bonanza z...
czwartek, 17.11.2016 17:39
To jest bicie piany wokół własnej osoby. I nic więcej....