Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu: Życie Galileusza, Mary Poppers, Nocny portier, Ancora Tu

niedziela, 16.6.2024 12:44 337 0

Czerwiec w Teatrze Dramatycznym przed przerwą wakacyjną obfituje w ciekawe spektakle, w tym dwie premiery: Życie Galileusza w reżyserii Konrada Imieli i Mary Poppers w reżyserii Burcewicza, Cegielskiej, Mrozka . Dodatkowo w lipcu będzie można obejrzeć spektakl E.E. według powieści Olgi Tokarczuk w ramach festiwalu Góry Literatury.

ŻYCIE GALILEUSZA 
Premiera 14 czerwca 2024 r. 
reż. Konrad Imiela
Duża Scena 

Osoba Brechta jest bezdyskusyjnie filarem współczesnego teatru. Jego teoria teatru jako sztuki oraz społeczno–polityczna tematyka dramatów jest wyzwaniem dla twórców. Jest jednocześnie bardzo atrakcyjna przez swoją ponadczasową trafność. Brecht nie należy do twórców przyjemnych. Nigdy też na takiej pozycji nie chciał się widzieć. 

Życie Galileusza, jeden z ciekawszych tekstów Brechta, bezlitośnie krytykuje oświecony rozum i hierarchiczny kościół. Osoba Galileusza jest dla Brechta figurą kompromisu. I właśnie ten aspekt jest ważny w perspektywie opisu współczesności. Pytanie: na ile zaprzeczamy samym sobie i dlaczego bliżej jest nam do pomnażania niż do dzielenia się? Dlaczego, jako gatunek rozumny, naszymi wyborami potrafimy zaprzeczyć logice, zresztą powołanej przez nas samych? I dlaczego jako gatunek społeczny nieustannie przedkładamy ja nad my.

Reżyser Konrad Imiela o spektaklu:  „Życie Galileusza” to dla mnie spektakl oczywiście o wolności i niezależności nauki, ale również o komunikacji między ludźmi, o problemach w porozumiewaniu się, wzajemnym zrozumieniu osób z różnych sfer, grup zawodowych, poziomów hierarchii społecznej, o dyplomacji i jej braku. To bez wątpienia jeden z najlepszych tekstów Brechta. Opowiada o losach wybitnego naukowca, którego kupiła władza. To bardzo aktualne dziś, w czasach katastrofy klimatycznej, z doświadczeniem niedawnej pandemii, wobec toczących się wojen używających najnowszych osiągnięć myśli technicznej zwróconych przeciw człowiekowi. Dotykając tych makro-tematów, przyglądamy się również relacjom geniusza z bliskimi, kobietami jego życia, jego przyjaciółmi i uczniami. To w tych domowych, rodzinnych związkach ujawniają się koszty niezrozumienia, odrzucenia, kneblowania wielkiego umysłu i rozpasanego ego.  

 

 

 

NOCNY PORTIER
reż. Seb Majewski
Scena Kameralna

Czy istnieje bardziej nieodpowiedzialny pomysł, żeby w 2023 roku, kiedy trwa wojna w Ukrainie i nasila się konflikt zbrojny między Palestyńczykami a Izraelczykami, robić spektakl o wojnie? A może właśnie w tym momencie taki pomysł jest najbardziej potrzebny?

Nocny portier. Doświadczenie stoi na tym drugim stanowisku. Ale nie prezentuje wojny jako męskiej przygody ani wysiłku zbrojnego, nie ma w nim żadnych zwycięstw ani przegranych. Jest perwersja. Bo wojna uruchamia w ludziach najtrudniejsze cechy i instynkty. Oddala ludzkość od filozofii i oddaje ją w ręce fizjologii. Znęcanie się, poniżanie, wykorzystywanie, torturowanie, zabijanie nie pasują do wzoru człowieka, ale doskonale wpisują się w równania z niewiadomymi o ludzkości. Dlatego Nocny portier jest hołdem dla kobiet, więźniarek obozów koncentracyjnych, które przymusowo pracowały jako prostytutki w przyobozowych domach publicznych. I które po wojnie naznaczone piętnem obozowych kurew nie mogły liczyć na zadośćuczynienie, współczucie, pamięć, rekompensatę. Ich przeżycia były niepotrzebne. A cierpienie przemilczane.

 

ANCORA TU
reż. Maciej Podstawny
Scena Kameralna

Teraz ty, teraz my. W 2026 roku Polska wreszcie doczekała się organizacji Koncertu Piosenki Eurowizji. Co więcej nasz kraj postanowił zorganizować najbardziej popularny na świecie przegląd piosenek w Wałbrzychu, w specjalnie na tę okoliczność odnowionym Hotelu Sudety. Co więcej w 2026 roku Eurowizja obchodzi 70-lecie swojego istnienia, wpisując się do Księgi Rekordów Guinnessa, jako najdłużej nadawany, cykliczny konkurs muzyczny świata. Żeby tego wszystkiego było mało, wyjątkowy wieczór, specjalnie dla wszystkich widzów na żywo i przed telewizorami poprowadzą największe gwiazdy polskiej sceny muzycznej. Nie zabraknie wzruszeń, ponadczasowych przebojów, które rozpoczęły swoją wielką karierę na Eurowizji. Zaskakujące występy i świat przyszłości skąpane w blichtrze złożą się na niezapomniany wieczór. 70. Konkurs Piosenki Eurowizji 2026, Wałbrzych, Poland – What can go wrong? uważamy za otwarty! Bo co może pójść źle? Wszystko? Muzyka to język, który rozumiemy wszyscy. Jeżeli jej zaufamy będziemy w stanie przetrwać najmroczniejszy czas.

MARY POPPERS
reż. Burcewicz, Cegielska, Mrozek
Premiera 28 czerwca 2024 r. 
Scena Kameralna

Fantastyczny Wałbrzych, jakiego nie znacie. Opowieść o miłości, nostalgii i szaleństwie. Paweł Soszyński – pisarz o niesamowitej wyobraźni, zmarły w 2021 roku krytyk teatralny i dramaturg, zabierze was w podróż po na pozór zwykłych barach i zapuszczonych salonach, w których kurz mieni się kolorami tęczy.  Napisany specjalnie dla wałbrzyskiej aktorki Angeliki Cegielskiej dramat pełen jest tajemnic – niejasnych, a zarazem bardzo żywych wspomnień, a może snów? „Mary Poppers” zderza indywidualne historie – pełne bólu, delikatności i złości –  z perspektywą dosłownie kosmiczną.  „Piotruś Pan nie jest chłopcem, który nie chce dorosnąć – jest kimś, kto nie chce być mężczyzną” – pisze Soszyński w tej mniejszościowej, odmieńczej opowieści, stworzonej dla kobiety i wykraczającej poza płciowe konwenanse.

FESTIWAL GÓRY LITERATURY
E.E.

9 lipca 2024 r.  o godz. 19.00 - spektakl E.E. (na podstawie powieści Olgi Tokarczuk) Teatru THB (współorganizator: Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu). Obowiązują bilety. 

Bilety i reperturar dostępne na stronie teatru:
Strona główna – Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu

Fot. Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)