Seniorzy kontra oszuści 5:0

poniedziałek, 21.12.2015 13:08 1078 0

18 grudnia w domach pięciu mieszkanek powiatu wałbrzyskiego rozległy się telefony. Dzwoniący mężczyzna podając się za członka rodziny, metodą „na wnuczka” usiłował wyłudzić pieniądze w kwocie od 27 000 do 35 000 zł. Panie wykazały się czujnością i nie dały się oszukać. Brawo! 

18 grudnia w domach pięciu mieszkanek powiatu wałbrzyskiego rozległy się telefony. Dzwoniący mężczyzna podczas rozmowy telefonicznej podając się za wnuczka lub syna opowiadał dramatyczną historię - spowodował wypadek drogowy i aby uniknąć odpowiedzialności karnej, musi ofiarom wypadku przekazać pieniądze za pośrednictwem policjanta. Były to kwoty od 27 000 do 35 000 zł. Wszystkie panie wykazały się czujnością, nie dały się oszukać i o zdarzeniu natychmiast powiadomiły Policję. 

Coraz więcej osób ma świadomość tego, w jaki sposób działają sprawcy oszustw i jak nie stać się ich ofiarą. Przestępcy nie pozostają jednak w tyle i modyfikują swoje działania. W ostatnim czasie często wykorzystywaną przez nich metodą jest tzw. kradzież „na policjanta”. Sprawcy wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy Policji i wyłudzają pieniądze od starszych osób. 

PAMIĘTAJMY! 

Policjanci nie będą kontaktować się w żadnej ważnej sprawie telefonicznie, tylko przyjadą do mieszkania, czy domu. Muszą też przedstawić się i okazać legitymację służbową. Poza tym obecność każdego policjanta w naszym domu możemy potwierdzić u oficera dyżurnego, dzwoniąc pod 997 – jest to numer alarmowy i nie trzeba nawet mieć pieniędzy na koncie, jeżeli mamy telefon „na kartę”. 


Policja po raz kolejny przypomina: 
- zawsze kierujmy się zasadą " ograniczonego zaufania", 
- w przypadku prośby o nagłą pożyczkę poprośmy o osobisty kontakt z osobą podającą się z naszego krewnego, 
- skontaktujmy się z innymi członkami rodziny w celu zweryfikowania "tragicznej" informacji, która miała być powodem pożyczki, 
- pamiętajmy, aby zawsze o swoich podejrzeniach powiadomić Policję, 
- ostrzegajmy seniorów i mówmy im, co należy robić w takich sytuacjach. Umieśćmy przy telefonie kartki z wyraźnymi napisami. Np. - babciu nie rozmawiaj przez telefon o pożyczkach, nikomu nie podawaj swojego adresu, gdy ktoś prosi Cię o pożyczkę zadzwoń do syna (córki). 
- pamiętajmy, że policjanci nigdy nie proszą o branie kredytów w ramach pomocy w działaniach operacyjnych! Żaden funkcjonariusz nie może też żądać ani przyjmować pieniędzy za prowadzoną sprawę. Nie „zabezpiecza” również pieniędzy przechowywanych w domach czy na koncie bankowym. 
- zawsze upewnijmy się, że w prawidłowy sposób rozłączyliśmy rozmowę z naszym rzekomym krewnym, który potrzebuje pomocy. Dopiero jak będziemy pewni, że rozmowa jest całkowicie zakończona a w słuchawce słychać poprawny sygnał rozłączenia (najlepiej odczekać jeszcze dla bezpieczeństwa 2- 3 minuty) wtedy dopiero można wybrać kolejny numer np. na policję. 

źródło: KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)