Zapłacił 3 tys. złotych za telefon, którego nie otrzymał

środa, 24.5.2023 11:14 247 0

23 maja wałbrzyscy policjanci otrzymali zgłoszenie dotyczące oszustwa w wirtualnej sieci. 23-letni wałbrzyszanin myślał, że ma do czynienia z uczciwym sprzedawcą, zamówił u niego telefon komórkowy i wpłacił na wskazane przez mężczyznę konto bankowe 3 tys. złotych. Okazało się, że zakupionego sprzętu nie otrzymał. Dlatego też policjanci walczący z przestępczością gospodarczą przypominają,  w jaki sposób unikać tego typu sytuacji i na co należy zwrócić uwagę przy robieniu zakupów poprzez sklepy mające swoje witryny w sieci, popularne portale aukcyjne oraz społecznościowe.

Chcemy kupić telefon, bilet na mecz, sprzęt gospodarstwa domowego, czy też pojazd. Oto kilku sugestii, które pomogą nam nie stracić swoich oszczędności.

Zakupy w sieci dokonujmy tylko w sprawdzonych, autoryzowanych i zarejestrowanych sklepach internetowych. Przed przesłaniem pieniędzy sprawdźmy, czy firma oferująca nam produkty i usługi w ogóle istnieje. Prześledźmy komentarze i opinie o sprzedającym bezpośrednio w serwisie sprzedażowym oraz w wyszukiwarce internetowej. Zweryfikujmy, czy posiada on numer polskiej sieci telekomunikacyjnej, i czy pojawia się on w wyszukiwarce, a także jakie wpisy się do niego odnoszą. Wykonajmy telefon do sprzedającego przed zakupem. Warto też sprawdzić od kiedy posiada on konto w serwisie sprzedażowym. Unikajmy robienia zakupów od nowych użytkowników lub takich, którzy mają dużo negatywnych komentarzy. Sprawdźmy, gdzie zarejestrowana jest domena strony, np. poprzez wyszukiwarkę Centalops oraz przeczytajmy regulamin sklepu, a także oceńmy wizualnie profesjonalizm wykonania strony internetowej.

W razie możliwości dokonujmy przelewu środków poprzez usługę PayU, unikając płatności bezpośrednio na rachunek bankowy, gdyż w tej drugiej sytuacji nie obejmuje nas program ochrony kupujących. W przypadku wątpliwości należy poprosić sprzedającego o nadanie przesyłki za pobraniem. Brak zgody może być dla nas sygnałem o spotkaniu z oszustem internetowym.

Pamiętajmy, aby nie przesyłać pieniędzy na poczet kosztów wysyłki. W przypadku przesyłki za pobraniem wymuśmy od sprzedającego zaznaczanie opcji przeglądu towaru przy odbiorze. Odmowa kuriera z uwagi na niezaznaczenie takiej opcji powinna także dać nam do myślenia. W przypadku wątpliwości można zaniechać odbioru zakupionego towaru.

Zwróćmy także uwagę na cenę. Przedmioty sprzedawane w sieci są z reguły tańsze o około 10-20%, niż w sklepach stacjonarnych. Wszelkie inne tańsze oferty powinny wzbudzić w nas niepokój i zastanowienie, gdyż oszuści zawsze zwracają na siebie uwagę nadzwyczajnie atrakcyjną ofertą.

źródło: KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nowy wątek