85-latek stracił 13 tysięcy złotych

wtorek, 6.2.2024 10:41 335 0

5 lutego po południu na terenie Wałbrzycha doszło do oszustwa na tzw. policjanta, dlatego wałbrzyscy funkcjonariusze prowadząc działania informacyjne po raz kolejny ostrzegają przed przestępcami, którzy wyłudzają pieniądze, szczególnie od osób starszych. W poniedziałek oszuści tym razem zaatakowali w dzielnicy Śródmieście dzwoniąc na telefon stacjonarny do 85-latka. Prowadzący po drugiej słuchawki rozmowę mężczyzna twierdził, że jest policjantem i chce zatrzymać na gorącym uczynku okradającego seniorów listonosza, dlatego 85-latek musi przekazać gotówkę funkcjonariuszowi, który przyjdzie ją za chwilę odebrać. Niestety nieświadomy wałbrzyszanin dał się nabrać i stracił swoje oszczędności.

Do seniora chwilę przed godziną 14:00, po wykonanym wcześniej telefonie, przyszedł wskazany mężczyzna, który miał być policjantem. 85-latek przekazał mu pieniądze, które posiadał w mieszkaniu, czyli łącznie 13 tysięcy złotych. Niestety dopiero wtedy zorientował się, że padł ofiarą oszustwa. Przestępca w tym momencie zdołał już uciec.

W związku z tym zdarzeniem zwracamy się z apelem o wsparcie osób starszych przede wszystkim do ich dzieci oraz wnuków i przypominamy przykładowy schemat działania sprawców, gdyż przestępcy często dzwonią do wybranych seniorów i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.

Podczas próby wyłudzenia pieniędzy np. na policjanta sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne jaki budzi ten zawód. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami, w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Proszą starsze osoby o wykręcenie numeru 112, celem potwierdzenia interwencji, ale w taki sposób by seniorzy wcześniej nie odkładali słuchawki. Twierdzą, że pracują nad sprawą innych złodziei, np. listonoszy, pracowników banków, czy też wodociągów. Ostatecznie informują o przekazaniu pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu, najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu, lub osobiście przychodzą do pokrzywdzonych. Oszuści od razu znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności. Zanim pokrzywdzeni zorientują się w całym procederze i powiadomią prawdziwych policjantów, przestępcy znikają z gotówką.

Funkcjonariusze w każdej podobnej sytuacji apelują oczywiście o ostrożność, gdyż sprawcy podają się nawet za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos udając chorego lub płaczą, po to aby wzbudzić w osobie, którą chcą okraść, poczucie winy, ewentualnie współczucie.

Pamiętajmy!

  • Informujmy osoby starsze, aby nie wypłacały gotówki, jeżeli mają jakiekolwiek podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści,
  • Tylko świadomość w jaki sposób działają sprawcy, może uchronić osoby starsze przed utratą swoich oszczędności,
  • Nie zostawiajmy starszych osób samych z tym problem. Rozmawiajmy na tego typu tematy i informujmy ich o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy,
  • Oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numer alarmowy 112 i zastosować się do poleceń dyżurnego jednostki.

źródło: KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)