Szlaban kolejowy na obwodnicy Dzierżoniowa? Unieważniono przetarg na budowę II etapu
Ze względu na rewitalizację linii kolejowej Bielawa – Dzierżoniów Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu unieważniła postępowanie przetargowe dotyczące budowy II etapu obwodnicy Dzierżoniowa - od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 384 (ul. Batalionów Chłopskich) wraz z rondem do włączenia w drogę wojewódzką nr 383 (ul. Jana Kilińskiego). Według obowiązujących przepisów linia kolejowa nie może krzyżować się z obwodnicą na jednym poziomie. Pod uwagę brane są dwa rozwiązania: budowa wiaduktu lub skrzyżowania jednopoziomowego po uzyskaniu pozwolenia z ministerstwa.
Obwodnica i linia kolejowa: dwa kolidujące ze sobą zadania
Wydane w 2012 roku pozwolenie na budowę II etapu obwodnicy Dzierżoniowa obejmowało swoim zakresem m. in. budowę skrzyżowania obwodnicy Dzierżoniowa z drogą wojewódzką nr 384 w ciągu ul. Batalionów Chłopskich (wyjazd z Dzierżoniowa w kierunku Bielawy) w formie ronda, w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej nr 341.
- W czasie projektowania linia kolejowa była nieczynna, a projekt spełniał obowiązujące wówczas przepisy Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie – informuje Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu. - Aktualnie wdrażana rewitalizacja linii kolejowej nr 341 wymusza dla obszaru skrzyżowania obwodnicy z DW 384 zmianę projektu z 2012 r. poprzez wprowadzenie urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a w konsekwencji konieczność pozyskania zamiennej Decyzji ZRID, która będzie wydawana w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy.
Przetarg unieważniono na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 6 ustawy Pzp – „wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć”. DSDiK swoją decyzję uzasadnia faktem, że rozwiązania zastosowane w dokumentacji projektowej są niezgodne z obowiązującymi obecnie przepisami i nie spełniają aktualnych standardów w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego - (rewitalizowana linia kolejowa zlokalizowana w obszarze ronda). Nie ma możliwości zmiany rozwiązań projektowych ani wprowadzenia urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, ponieważ wymagałoby to zmiany Decyzji ZRID z 2012 r.
- Podchodzę do tego ze zdziwieniem, ponieważ w uzasadnieniu o unieważnieniu przetargu zawarto adnotację, że nie można było tego przewidzieć, a przecież zarówno rewitalizacją linii kolejowej, jak i budową obwodnicy Dzierżoniowa zajmuje się jedna instytucja – zauważa Dariusz Kucharski, burmistrz Dzierżoniowa. - O konieczności przeprojektowania mówiłem już pół roku temu na jednym ze spotkań. Trudno, żeby na obwodnicy w obrębie ronda był przejazd kolejowy. Nie chciałbym, żeby budowa obwodnicy opóźniła się o kilka miesięcy czy lat. Naciskamy wręcz, żeby przyspieszyć budowę III etapu obwodnicy.
Według obowiązujących przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie: "Nowego przejazdu kolejowo-drogowego nie projektuje się na skrzyżowaniu istniejącej linii kolejowej lub bocznicy kolejowej z drogą publiczną, jeżeli w odległości nieprzekraczającej 3 km od projektowanego przejazdu kolejowo-drogowego znajduje się przejazd kolejowo-drogowy lub skrzyżowanie wielopoziomowe”.
Istniejący układ komunikacyjny w ciągu rewitalizowanej linii kolejowej 341, przy konieczności wydania aktualizacji Decyzji ZRID z 2012 r. uniemożliwia wykonanie skrzyżowania obwodnicy z DW 384 jako rozwiązania jednopoziomowego, a rozwiązanie dwupoziomowe jest z kolei sprzeczne z zapisami decyzji środowiskowej.
Odstępstwo od przepisów i tymczasowy przejazd ul. Ceglaną i ul. Grunwaldzką
W celu rozwiązania tej sytuacji DSDiK przygotowuje wniosek do Ministra Infrastruktury o udzielenie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, zgodnie z art. 9 ustawy - Prawo budowlane, co pozwoliłoby na budowę skrzyżowania jednopoziomowego.
Równolegle planowana jest realizacja obwodnicy na odcinku od DW nr 383 (rondo na ul. J. Kilińskiego) do ul. Ceglanej, a następnie czasowe wyprowadzenie ruchu samochodowego poprzez odcinek ul. Ceglanej i istniejącą ul. Grunwaldzką (teren strefy ekonomicznej) i wykorzystanie istniejącego skrzyżowania z linią kolejową przy włączeniu do DW 384 (ul. Batalionów Chłopskich).
Przejazd przez ul. Ceglaną i ul. Grunwaldzką byłby prowadzony do czasu uzyskania zgody z Ministerstwa Infrastruktury na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych i realizacji jednopoziomowego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną połączoną z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym.
Rewitalizacja linii kolejowej nr 341 wpłynie więc na zmianę terminu realizacji dalszego ciągu budowy obwodnicy Dzierżoniowa.
- Trudno jest wskazać czas, o jaki zmieni się zakończenie II etapu inwestycji. Wpływa na to wiele czynników, m. in.: zabezpieczenie finansowania inwestycji, procedura postępowania przetargowego i ewentualne odwołania oferentów, czas oczekiwania związany z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych – potwierdza Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu.
Planowane są spotkania z samorządami Dzierżoniowa i Bielawy w sprawie budowy kolejnego odcinka obwodnicy Dzierżoniowa. Jednym z tematów spotkań będzie m. in. czasowe prowadzenie ruchu samochodowego przez ul. Ceglaną i ul. Grunwaldzką na terenie WSSE podstrefa Bielawa uwzględniając ewentualnie budowę ekranów akustycznych.
- Bielawa jest zainteresowana budową II etapu obwodnicy, to istotne rozwiązanie komunikacyjne dla mieszkańców. Dla Bielawy to także o tyle korzystna sytuacja, że powstałyby dwa wpięcia do obwodnicy, z ronda i od ul. Grunwaldzkiej, co w dalszej perspektywie spowoduje zwiększenie ruchu w okolicy bielawskiej podstrefy WSSE i będzie miało znaczenie dla potencjalnych inwestorów – uważa Andrzej Hordyj, burmistrz Bielawy. Burmistrz podkreśla, że linia kolejowa do Bielawy będzie szansą na rozwój turystyki w Górach Sowich i wypoczynku przy bielawskim zbiorniku. - W przyszłym roku uruchomiony zostanie drugi odcinek trasy kolejowej do bielawskiego zbiornika, więc jest to szansa na rozwój bazy gastronomiczno-hotelowej.
Rewitalizacja linii kolejowych ma na celu ożywienie turystyczne regionu i ułatwienie dojazdu do pracy i na wrocławskie uczelnie, jednak czy z przejazdem kolejowym obwodnica będzie spełniać swoją funkcję jako droga szybkiego ruchu o dużej przepustowości?
- Na trasie Bielawa – Dzierżoniów dziennie przejeżdżać ma 16 par pociągów, przejazd zamykany byłby więc dwa razy w ciągu godziny zaledwie na 2-3 minuty. Rozwiązaniem alternatywnym i szansą na ruch bezkolizyjny byłby wiadukt, natomiast rondo ze szlabanami służyłoby do lokalnych przejazdów, pomiędzy Dzierżoniowem a Bielawą – mówi Andrzej Hordyj.
- We Wrocławiu przy węźle AOW Wrocław – Lotnisko funkcjonuje przejazd kolejowy i nie stwarza to większych problemów dla ruchu kołowego, jeżdżą tamtędy spore składy towarowe z prędkością 40 km/h – argumentuje Leszek Loch.
Warto jednak przypomnieć, że w ubiegłym roku ówczesny prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz wystosował list do trzynastu wrocławskich posłów wszystkich opcji politycznych z prośbą o wsparcie w Ministerstwie Infrastruktury i w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych w sprawie przebudowy owego przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Strzegomskiej w kierunku na lotnisko. „Często zamykany przejazd kolejowy istotnie utrudnia komunikację centrum miasta z wrocławskim lotniskiem oraz dostępność węzła AOW Wrocław – Lotnisko” – uzasadniał wówczas prezydent Dutkiewicz. Koszty budowy tego wiaduktu sięgają jednak 20 mln złotych. Podobnie kosztowny miałby być wiadukt na obwodnicy Dzierżoniowa.
- Jeśli ministerstwo przychyli się do naszego wniosku, koszty budowy jednopoziomowego rozwiązania komunikacyjnego będą oscylować wokół 1 mln złotych. Budowa wiaduktu to koszt około 25 mln złotych – ocenia Leszek Loch.
Aneta Pudło-Kuriata
Przeczytaj komentarze (240)
Komentarze (240)
nV4