Zieloni: priorytet dla komunikacji i utrzymania torowisk

piątek, 19.10.2018 07:00 765 0

Nowe stacje kolejowe, zmiana priorytetów w ruchu, nowe linie tramwajowe oraz większy budżet na utrzymanie torowisk. Partia Zieloni przedstawiła dziś swój program komunikacyjny dla Wrocławia i Dolnego Śląska. - Musimy przyznać komunikacji miejskiej faktyczny priorytet. Nowe linie tramwajowe i sprawna sieć połączeń autobusowych, wraz z ambitnymi projektami Szybkiej Kolei Miejskiej mogą stworzyć faktyczną alternatywę dla kierowców – mówią Zieloni.

- Chcemy, aby miasto było w przyszłości Zieloną Stolicą Europy i wiemy, że aby zasłużyć na ten tytuł, musimy pokonać szereg wyzwań, które czekają nas w kwestii komunikacji zbiorowej. Wieloletnie oszczędności dają o sobie znać codziennie, na wielu płaszczyznach – od infrastruktury, po tabor i braki kadrowe – tłumaczy Małgorzata Tracz, kandydatka na Prezydenta Wrocławia.

Zieloni chcą wprowadzać zmiany już na etapie planowania przestrzennego miasta, podczas budowy nowych osiedli.

- Poprzez kształtowanie polityki przestrzennej, już od etapu założeń strategicznych, będziemy kształtować taki rozwój miasta, który maksymalnie zbliża do siebie miejsce zamieszkania, pracy, podstawowe usługi i inne ważne codzienne lokalizacje, a przez to zmniejsza potrzebę korzystania z transportu – dodaje Tracz.

Partia Zieloni zaprezentowała dziś swoje propozycje programowe, które chcą realizować w radzie miejskiej i sejmiku województwa.

- Na początku wprowadzimy rzeczywisty priorytet dla komunikacji miejskiej na skrzyżowaniach. Dokończymy budowę tramwaju na Nowy Dwór, a także rozpoczniemy budowę nowych na Psie Pole, Jagodno, Ołtaszyn i Partynice, Bartoszowice i Pracze Odrzańskie. Aby usprawnić komunikację przez centrum, chcemy utworzyć drugi tor na ulicy Szewskiej – wylicza Paweł Pomian, przewodniczący Zielonych we Wrocławiu i kandydat do Rady Miejskiej w okręgu 1.

Zdaniem Pomiana to właśnie złe planowanie oraz nieodpowiedzialna polityka transportowa miasta realizowana przez lata są winne korkom. - Polityka miasta wielokrotnie przypominała nie rozwijanie, lecz zwijanie komunikacji miejskiej. Zlikwidowano linie 16, 21, E, 139, a „Tramwaj Plus” okazał się raczej „Tramwajem Zamiast”, bo linie 31 i 32 zastąpiły zlikwidowaną linię 22, a linia 33 to dawna 12. Tarnogaj, który miał wcześniej trzy linie tramwajowe, został z jedną „ósemką”. Gdzie więc podziali się ludzie, którzy wcześniej masowo korzystali z trzech linii, skoro miasto każe im czekać zamiast trzech – dwanaście minut? Odpowiedź jest prosta – często stoją w samochodach w korku na ulicy Hubskiej i pewnie niektórzy z nich klną pod nosem, że tramwaj ma wydzielone torowisko. Niełatwo będzie ich teraz zachęcić do powrotu do tramwaju – podkreśla Pomian.

Zieloni chcą także zwiększyć budżet na utrzymanie infrastruktury. Chcą również wprowadzić nowe technologie eliminujące hałas i drgania. - Wieloletnie zaniedbania pokazują, że całościowy obraz komunikacji miejskiej nie jest pozytywny. Efekt? Trudne do policzenia wykolejenia to codzienne, wielogodzinne utrudnienia dla pasażerów i pasażerek, ale również codzienny hałas – mówi Paweł Pomian.

Działacze zapowiadają także zwiększenie budżetu na zakup nowoczesnych i w całości niskopodłogowych tramwajów i autobusów, utworzenie nowych buspasów i zwiększenie częstotliwości kursowania. Zauważają też potrzebę przesunięcia niektórych przystanków, tak aby były one bardziej dostępne dla pasażerów.

Partia Zieloni proponuje również rozwój szybkiej kolei miejskiej i rozwój połączeń na terenie aglomeracji. - Nie możemy zapominać, że wiele miejscowości nie ma w ogóle połączeń komunikacji publicznej. Musimy stworzyć tam gdzie się da nowe stacje kolejowe, a także utworzyć połączenia autobusowe do okolicznych miejscowości, w których mieszkańcy i mieszkanki nie mają nawet innej alternatywy niż samochód. Będziemy rozwijać sieć połączeń przy współpracy z gminami – wyjaśnia Krzysztof Kubicki, kandydat Zielonych do sejmiku województwa w okręgu wrocławskim.

Kubicki wskazał również na potrzebę stworzenia nowych parkingów Park&Ride przy wjazdach do miasta i w okolicy stacji kolejowych. - Będziemy realizować koncepcję kolei aglomeracyjnej, która znacznie ułatwi poruszanie się. Maksymalnie zwiększymy częstotliwość kursowania pociągów w zależności od przepustowości trasy, co 10-30 min. Uwzględniamy również w koncepcji przywrócenie Dworca Świebodzkiego – mówi Kubicki.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)