Wrocław na dwóch kółkach: Coraz więcej cyklistów w mieście, nowe ustalenia co do roweru miejskiego

wtorek, 18.10.2022 16:12 269 0

We Wrocławiu rośnie ruch rowerowy, co dowodzą badania przeprowadzone przez Urząd Miejski. Zbadano liczbę rowerzystów w 14 newralgicznych punktach miasta - w 13 notując znaczące wzrosty liczby cyklistów. Dlatego miasto buduje kolejne trasy rowerowe oraz podpisuje umowę z operatorem Wrocławskiego Roweru Miejskiego Nextbike na kolejne dwa lata. Już wiosną na każdym wrocławskim osiedlu będzie przynajmniej jedna stacja roweru miejskiego. 

Ruch rowerowy we Wrocławiu wciąż rośnie! Potwierdzają to tegoroczne dane pozyskane podczas pomiarów ruchu rowerowego, które zostały przeprowadzone latem tego roku. Natężenie ruchu rowerowego podczas porannych i popołudniowych godzin szczytu (7-9 i 15-17) zostało zmierzone na 14 wybranych skrzyżowaniach. Na 13 z nich ruch rowerowy zwiększył się od 6,6% do nawet 16,7% w stosunku do poprzednich pomiarów.

 - Najwięcej rowerzystów korzysta z trasy rowerowej na Powstańców Śląskich. W ciągu godziny przez skrzyżowanie z ulicą Swobodną przejeżdża nawet ponad 1000 cyklistów. Porównaliśmy te dane z danymi systemu ITS, który monitoruje ruch na całym skrzyżowaniu i wynika z tego, że co czwarty pojazd przejeżdżający przez skrzyżowanie w ciągu godziny to rower - mówi Urszula Jagielnicka, z Biura Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia

Mówią: wybuduj trasę rowerową, a pojawią się na niej rowerzyści - to zostało udowodnione przy okazji pomiarów ruchu na pl. Legionów i ulicy Grabiszyńskiej. Na samym placu ruch rowerowych wzrósł w stosunku do ostatnich pomiarów natężenia ruchu rowerowego o blisko 17%, natomiast na samej Grabiszyńskiej, na której w 2018 roku została oddana droga dla rowerów, ruch wzrósł z 44 do 285 rowerzystów na godzinę, co stanowi przyrost na poziomie 548%!

- Ciekawy wniosek płynie również z pomiarów przeprowadzonych na skrzyżowaniu ul. Braniborskiej z Nabycińską - tu ruch rowerowy zwiększył się o ponad 10% w stosunku do 2018 roku, jednak od razu trzeba zaznaczyć, że część rowerzystów korzysta obecnie również z nowej trasy wybudowanej w ramach TAT, która jako równoległa do Braniborskiej stanowi dla niej wygodną alternatywę - w ciągu godziny przejeżdża nią około 190 rowerzystów. - dodaje Jagielnicka przypominając, że w 2018 roku ta trasa - TAT - w ogóle nie istniała.

Jedynym miejscem, gdzie ruch rowerowy według pomiarów nieznacznie zmalał (dokładnie o 1,5%) było skrzyżowanie ul. Świętego Mikołaja i Nowego Świata. To wynik trwającej w czasie pomiarów przebudowy torowiska na wspomnianym skrzyżowaniu, przez co rowerzyści wybierali trasę np. przez Rynek. W ramach badania sprawdzany był również wybór roweru ze względu na płeć i tu Wrocław może się poszczycić bardzo wyrównanym stosunkiem jeżdżących kobiet do mężczyzna - wśród rowerzystów we Wrocławiu średnio 43% stanowią kobiety a 57% mężczyźni.

Wrocław to miasto kluczowe dla firmy Nextbike, która w wyniku rozstrzygnięcia przetargu będzie przez najbliższe dwa lata obsługiwała Wrocławski Rower Miejski. Nextbike we Wrocławiu zaczynał swoją Polską przygodę i tu rozwija się bardzo dynamicznie. Zimę wykorzysta na unowocześnienie stacji i gruntowną konserwację rowerów. Ponowny start systemu planowany jest na 1 marca.

- W sumie we Wrocławiu od nowego sezonu będzie 230 stacji (o 10 więcej niż do tej pory) oraz 2300 rowerów (100 więcej niż obecnie). Stacje będą wyposażone w totemy i stojaki a 40 z nich również w pompki rowerowe. W ofercie będą również dostępne rowery elektryczne, tych operator zapewni 100 sztuk, oraz tzw. rowery nietypowe, w tym handbike, cargo czy tandemy, które będzie można wypożyczyć po wcześniejszym zamówieniu - opowiada Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska.

To co dla podróżujących najważniejsze - wciąż pierwsze 20 minut jazdy będzie darmowe. A stacji jest na tyle dużo, że bez problemu w tym czasie przejedziemy od jednej do drugiej by wymienić jednoślad. Jeśli ktoś wymieniać nie lubi, za kolejne 40 minut zapłaci od nowego sezonu 3 zł, a kolejna rozpoczęta godzina to koszt 6 złotych. 

- Zwiększona została liczba rowerów, które będą udostępniane w sezonie zimowym, czyli od grudnia do marca. Tych w przyszłym roku będzie 1150. Pojawi się też 15 stacji obsługujących wrocławskie osiedla w ten sposób nie będzie osiedla w mieście w którym nie byłoby choć jednego roweru miejskiego - wylicza Wojtkiewicz.

Apetyt rośnie w miarę jedzenia, dlatego zwiększający się ruch rowerowy sprawia, że dziś wrocławski magistrat projektując nowe drogi od razu wskazuje, którędy pojadą jednoślady.

- W tej chwili budujemy 35 kilometrów nowych dróg rowerowych wszędzie tam, gdzie powstają nowe trasy samochodowe lub dla komunikacji zbiorowej. Te 5 inwestycji to  TAT - nowa trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór. Powstaje tam 7 km dróg rowerowych. Po zakończeniu prac będzie można przejechać rowerem z pl. Orląt Lwowskich na pętlę autobusową na Nowym Dworze - wskazuje Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności. 

Kolejna inwestycja to droga na Popowice. W czasie budowy tramwaju na Popowice, łącznie powstało lub jest w budowie ponad 7 km dróg rowerowych oraz 650 m ciągów pieszo-rowerowych. Nowe drogi powstają wzdłuż ulic Długiej i Starogroblowej.

- Podczas budowy Alei Wielkiej Wyspy po obu jej stronach powstają drogi rowerowe. Ich łączna długość wyniesie 9,5 km. Rowerzyści będą mogli przejechać z południa Wrocławia, z al. Armii Krajowej przez mosty na Alei, aż na osiedla Biskupin i Sępolno. Inna trasa okalająca miasto to obwodnica Leśnicy – rowerem z Kosmonautów na lotnisko. Łącznie 10 km dwustronnych dróg rowerowych. - wskazuje Kozłowska-Święconek.

Również w czasie przebudowy ulic tam gdzie to możliwe pojawiają się trasy rowerowe - tak jest na Pomorskiej, gdzie po remoncie na rowerzystów czekać będzie 2,5 km dróg rowerowych. Przebudowa Pomorskiej i mostu pomorskiego. Wzdłuż ul. Pomorskiej powstanie łącznie około 2,5 km dróg rowerowych. Miasto projektuje też kolejne kluczową dla jednośladów trasę z okolic kościoła Bożego Ciała przez Widok na Szewską. To kilometrowa trasa północ-południe przez centrum. 

- Na obrzeżach miasta natomiast współpracujemy z gminami ościennymi - tu budujemy drogi dla rowerów łączące się z infrastrukturą miejscowości podwrocławskich czyli np. spinamy Grota Roweckiego od Ronda Bednarza na południe do granicy miasta oraz Ołtaszyńską z drogami gminy Kobierzyce. Projektowane są również brakujące fragmenty Promenady Krzyckiej od pętli na ul. Ślężnej do ul. Spiskiej. To działanie wspierają mocno wrocławianie wskazując je w kolejnych głosowaniach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego- dorzuca Kozłowska-Święconek.

Najnowszą drogą rowerową będzie także trasa zgłoszona i wybrana przez mieszkańców w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego To  droga dla rowerów na ul. Legnickiej między pl. Jana Pawła II a ul. Rybacką, która już w najbliższy weekend zostanie oddana do użytkowania. Na miejscu będą trwać jeszcze prace związane z nasadzeniami zieleni, ale rowerzyści będą już mogli z niej korzystać.

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)