Pociągi wrócą na Dworzec Świebodzki. Jednemu udało się wjechać nawet teraz [Foto]

wtorek, 14.3.2023 13:54 1072 0

Dzięki dofinansowaniu z programu Kolej Plus na wrocławski dworzec Świebodzki po ponad 30 latach wrócą pasażerskie połączenia kolejowe. Dziś podczas konferencji prasowej w obecności Marszałka Województwa Dolnośląskiego Cezarego Przybylskiego, Andrzeja Bittela - Sekretarza Stanu, pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu oraz przedstawicieli samorządu Wrocławia i Środy Śląskiej zainaugurowano realizację dolnośląskich projektów dofinansowanych w ramach programu Kolej Plus.

- Dolny Śląsk mocno stawia na kolej. Trudno szukać drugiego polskiego regionu, który inwestuje w kolej tak mocno jak nasz region. Oprócz linii, które województwo przejmuje na własność wspieramy również modernizacje linii, które są w posiadaniu PKP PLK. Uczestniczymy również w Programie Kolej Plus, dzięki któremu pociągi wrócą do Bogatyni, Złotoryi i uruchomiony zostanie dla pociągów wrocławski Dworzec Świebodzki - mówi Cezary Przybylski Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Inwestycja zrealizowana będzie w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus zaplanowanemu na lata 2023-2028.

- Kolejowe serce całej Polski bije dziś na Dolnym Śląsku. Chcemy łączyć mniejsze miasta z metropoliami i dzisiejsze wydarzenie wpisuje się w ten plan. To kolejne pole współpracy z Województwem Dolnośląskim. Jestem pewien że dzięki tym działaniom skorzystają nie tylko mieszkańcy regionu ale także całej Polski oraz turyści spoza granic kraju – dodaje Andrzej Bittel - Sekretarz Stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

W ramach inwestycji planowane jest odbudowanie układu torowego stacji w celu umożliwienia uruchamiania dodatkowych pociągów aglomeracyjnych/miejskich w kierunkach: Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej i Wołowa oraz możliwość skrócenia casu przejazdu pociągów kursujących w dalszych relacjach.

- Po ponad 30 latach kolej wróci na Dworzec Świebodzki. Jesteśmy zdeterminowani, żeby przywracać rolę i znaczenie kolei w naszym regionie. Zakupy nowoczesnych pociągów, przywracanie połączeń kolejowych (Bielawa, Lubin, Świdnica, Chocianów, Wołów), a teraz czas na Dworzec Świebodzki – dodaje wicemarszałek Marcin Krzyżanowski.

Prace obejmą odbudowę trzech torów i trzech krawędzi peronowych stacji Wrocław Świebodzki, budowę drugiego toru na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór oraz budowę stacji w Środzie Śląskiej, która umożliwi kończenie tam biegu pociągów aglomeracyjnych planowanych do uruchamiania z dworca Wrocław Świebodzki.

- To dobra wiadomość dla Dolnego Śląska i historyczna chwila dla Wrocławia. Dzięki podpisanym dziś umowom kończymy wieloletnią debatę na temat tego czy dworzec Świebodzki powinien zostać przywrócony dla pasażerskiego ruchu kolejowego. Przebudowa układu torowego i peronów wraz z przebudową stacji w Środzie Śląskiej to początek budowy kolei aglomeracyjnej na Dolnym Śląsku - mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Analizowana jest również dalsza rozbudowy stacji poprzez budowę łącznic w stronę stacji Wrocław Mikołajów (w celu możliwości uruchomienia połączeń w kierunkach: Oborniki Śląskie, Trzebnica, Oleśnica oraz Jelcz-Laskowice przez Wrocław Swojczyce.

Szacowana całkowita wartość projektu wynosi ponad 215 mln zł, z czego 15% pokryją wnioskodawcy, czyli Województwo Dolnośląskie wraz z partnerami: Gminą Wrocław i Gminą Środa Śląska. Pozostała część będzie finansowana ze środków zarządcy infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe z puli środków budżetu państwa przeznaczonych na program Kolej Plus.

- Cieszę się, że Dworzec Świebodzki wraca, a rozmowy na temat wspólnego biletu we Wrocławiu postępują. Z niecierpliwością czekam na chwilę kiedy pociągi wjadą na ten dworzec, a mieszkańcy będą mogli korzystać z kolei jako aglomeracyjnego „tramwaju” – dodaje Krzysztof Maj, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Dolny Śląsk w ostatnich latach mocno stawia na kolej. Samorząd Województwa, przejął od państwa ponad 20 nieczynnych dotychczas linii kolejowych o długości 300 km na terenie całego Dolnego Śląska. Przejęte są rewitalizowane, aby przywrócić na nich połączenia pasażerskich.

Znaczenie dla Wrocławia

Ostatni pociąg na Dworzec Świebodzki wjechał w 1991 roku. Od tego czasu obiekt był teatrem, siedzibą „Kolejkowa”, ale przede wszystkim miejscem niedzielnego handlu. Dworzec niszczał, pojawiały się nawet pomysły całkowitej likwidacji torowiska i zamiany tej przestrzeni w dzielnicę mieszkaniową. 

- Dla Wrocławia najistotniejsze jest, by połączeń dowożących ludzi z Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego było jak najwięcej. Słyszymy od kilku lat że dalsze rozwijanie kolei aglomeracyjnej przy obecnej infrastrukturze nie jest możliwe, że przepustowość Dworca Głównego jest na wyczerpaniu. To stanowi istotną barierę w rozwoju połączeń kolejowych i stworzeniu Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej z prawdziwego zdarzenia. Potrzebujemy więc przywrócenia funkcji pasażerskich Dworca Świebodzkiego jako alternatywy dla Wrocławia Głównego — wyjaśnia Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta


To dlatego, mimo, że Dworzec Świebodzki do magistratu nie należy, Wrocław partycypuje kwotą 9 milionów w przywróceniu jego funkcjonalności dla pasażerów. 

Dodatkowym atutem tego miejsca jest bliskość dużych węzłów komunikacyjnych - na pl. Jana Pawła i pl. Legionów, a budowa trasy TAT a także przywrócenie połączeń kolejowych wpłynie również na możliwość wykreowania węzła przesiadkowego na pl. Orląt Lwowskich. Okolice Świebodzkiego to jedenaście linii autobusowych i tramwajowych, nocnych i dziennych. Po uruchomieniu Trasy Tramwajowo-Autobusowej na Nowy Dwór ta sytuacja komunikacyjna jeszcze się wzmocni. 

TAT swój „wylot” będzie miał bezpośrednio przy Świebodzkim. Wystarczy wyjść z dworca i w promieniu 70-100 metrów już dziś mamy tramwaje 20, 23, 15, 31, 32, 74, autobusy 122, 124, 127, 249, 250.

Magistrat przypomina, że obok finansowania komunikacji w mieście dokłada się i współfinansuje również komunikację aglomeracyjną. 

– Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Tylko w 2022 roku dopłaciliśmy ok. 14 mln zł do 27 linii autobusowych aglomeracyjnych, które łączą Wrocław z 8 sąsiednimi gminami. Linie 9xx obsługują łącznie 73 autobusy– wymienia Paulina Tyniec-Piszcz.

Dodatkowo, miasto dokłada się do kolei – jako ważnego elementu całościowego systemu komunikacji aglomeracyjnej. Poza wspomnianymi powyżej 9 mln zł na uruchomienie Dworca Świebodzkiego 3 mln zł pochłonęło finansowanie infrastruktury niezbędnej do uruchomienia linii kolejowej nr 292 łączącej Wrocław z Jelczem.


– Wrocław ze swojego budżetu przeznacza również corocznie środki finansowe na dodatkowe przewozy kolejowe o charakterze aglomeracyjnym – dodaje Tyniec-Piszcz.

Przy przystankach kolejowych na terenie stolicy Dolnego Śląska tylko w tej kadencji samorządu miasto zbudowało także 7 parkingów „parkuj i jedź”, których łączna wartość wynosi ok. 9,5 mln zł.

– Nasza współpraca z różnymi partnerami – władzami sąsiednich gmin oraz z przewoźnikami autobusowymi – układa się bardzo dobrze. Dowodem na to niech będzie fakt, że rokrocznie zwiększamy ofertę wspólnych linii autobusowych a prace nad wspólnym biletem aglomeracyjnym na linie 9xx są zaawansowane. Pilotaż ruszy już w 2023 roku – dodaje Tyniec-Piszcz.

Natomiast pociągi powrócą na Dworzec Świebodzki nie później niż w 2028 roku, bo tak zakłada program Kolej Plus. Choć jest szansa na to, że wydarzy się to wcześniej. PKP PLK mają na dniach uruchamiać przetarg i zdaniem Urzędu Marszałkowskiego pociągi mogą wrócić na Dworzec w 2026 roku.

Jednemu z pociągów Kolei Dolnośląskich udało się wjechać na peron przy Dworcu Świebodzkim przed zorganizowaną we wtorek 14 marca konferencją prasową, natomiast był to jedynie przejazd techniczny.

tekst: mat. prasowe UM Wrocławia i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, foto: doba.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)