Obowiązkowy split payment – na czym polega i kogo dotyczy?

środa, 15.7.2020 12:04 2549

Split payment związany jest z podatkiem VAT i funkcjonuje m.in. w Czechach, w Turcji i we Włoszech. Polega on na podzieleniu płatności, która dociera do sprzedawcy na dwie części – kwotę netto i na należny od wykonanej operacji, podatek VAT. Jak split payment wygląda w praktyce? Czy dotyczy Twojej firmy? Wyjaśniamy!

Czym jest split payment i na jakiej zasadzie działa?

Split payment, czyli innymi słowy, mechanizm podzielonej płatności (MPP) polega na opłacaniu faktury poprzez przelew na dwa całkowicie odrębne konta. Jedno z nich, to konto firmowe przedsiębiorcy, a drugie to specjalny rachunek stworzony na potrzeby przelewania podatku VAT. Całkowita kwota netto z opłaconej faktury trafia na właściwe konto firmowe, a podatek VAT na konto podatkowe. „Każdy bank w Polsce ma prawny obowiązek otwierania rachunku VAT. Musi być on także całkowicie darmowy i w żaden sposób nie może on obciążać przedsiębiorcy” – tłumaczą specjaliści udzielający pożyczek dla nowych firm z Aasa.

Jedną z zachęt do aktywnego stosowania tej metody rozliczenia dla przedsiębiorców jest dużo łatwiejsze uzyskanie zwrotu z podatku. Wystarczy wypełnić i złożyć specjalny wniosek, a po jego pozytywnym rozpatrzeniu, w ciągu 25 dni przedsiębiorca otrzyma należny mu zwrot. Kolejną nagrodą za dobrowolne stosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest brak tak zwanej odpowiedzialności solidarnej oraz brak sankcji VAT.

Obowiązkowy split payment – dla kogo jest?

Wraz z nowelizacją ustawy o podatku od towaru i usług, która weszła w życie 1 sierpnia 2018 roku, został wprowadzony specjalny mechanizm podzielonej płatności. Według pierwotnych ustaleń mechanizm split payment miał być dobrowolny. Jedyne, co zostało odgórnie narzucone, to obowiązek otworzenia każdemu przedsiębiorcy drugiego rachunku dla płatności VAT do jego konta firmowego. Ta koncepcja została jednak szybko zmieniona i 1 listopada 2019 roku zostało wdrożone nowe rozporządzenie, które nakazuje, by wszystkie transakcje zawarte pomiędzy płatnikami VAT na kwotę brutto powyżej 15 tysięcy złotych (wliczając w to podatek VAT), które zawierają przynajmniej jedną pozycję z załącznika numer 15 przechodziły przez mechanizm podzielonej płatności.

Split payment a załącznik nr 15 ustawy o vat

Czym jest załącznik nr 15 do ustawy o vat? Jest to spis towarów lub usług, które są objęte szczególnym nadzorem skarbowym. Są to między innymi:

  • benzyny silnikowe, oleje napędowe i gazy do napędu silników spalinowych,
  • metale szlachetne i nieszlachetne,
  • wyroby stalowe wraz ze stalą,
  • wszelkiego rodzaju roboty budowlane,
  • węgiel i produkty pochodzenia węglowego,
  • złom oraz odpady,
  • smartfony oraz telefony komórkowe,
  • konsole do gier wideo,
  • części i akcesoria do pojazdów silnikowych,
  • maszyny i urządzenia elektryczne oraz ich części i akcesoria.

Państwo zabezpiecza się w ten sposób przed wyłudzaniem podatku VAT w najbardziej newralgicznych branżach gospodarki.

Split payment od kiedy?

„Mechanizm podzielonej płatności stał się obowiązkowy dnia 1 listopada 2019 roku. Każdy przedsiębiorca otrzymał przypisany mu rachunek VAT. Jeśli zakładasz nową działalność gospodarczą, to otrzymasz go automatycznie. Przed wystawieniem pierwszej faktury powinieneś dokładnie zapoznać się z załącznikiem numer 15 oraz skonsultować z księgową, aby dowiedzieć się, czy Ciebie też dotyczy obowiązkowy split payment” - radzą specjaliści z aasadlabiznesu.pl

Mechanizm podzielonej płatności na fakturze

Jeśli nabywasz lub sprzedajesz towary, lub usługi z załącznika nr 15, to na fakturze VAT musi znaleźć się oznaczenie „mechanizm podzielonej płatności”. Jeśli towary lub usługi znajdujące się na fakturze nie podlegają obowiązkowemu mechanizmowi podzielonej płatności, a kwota na wystawionym dokumencie nie przekracza 15 tysięcy złotych brutto, to fakturujący przedsiębiorca może samodzielnie dokonać wyboru, czy chce skorzystać ze split payment.

W przypadku, gdy ciąży na tobie obowiązek zaznaczenia MPP, a o tym zapomnisz, to musisz jak najszybciej o tym poinformować swojego kontrahenta. W przeciwnym wypadku będą grodziły Ci sankcje podatkowe. Analogicznie ma się sytuacja w przypadku strony opłacającej fakturę. Z zasady powinieneś weryfikować wszystkie pozycje na fakturze i w przypadku wykrycia czegoś, co znajduje się w załączniku nr 15, jesteś zobowiązany wysłać przelew za pomocą metody split payment.

Split payment w praktyce

Jeśli dogłębnie zapoznasz się z załącznikiem 15 i zweryfikujesz go pod kątem prowadzonej przez siebie działalności, to nie powinieneś mieć problemów z rozróżnianiem, kiedy należy zastosować MPP. Pamiętaj też, że podzielona płatność jest obowiązkowa, nawet jeśli na fakturze znajdzie się chociaż jedna pozycja z załącznika numer 15, a kwota przekracza 15 000 złotych brutto.

Split payment a płatność gotówką

Jest to chyba najczęściej poruszane zagadnienie, szczególnie w branżach usługowych. Firma budowlana bardzo często otrzymuje zapłatę zarówno w postaci przelewu, jak i w formie gotówkowej. Jak zatem należy rozliczyć taką transakcję? Otóż obowiązkowy split payment nie dotyczy transakcji gotówkowych. Nie ma się co temu dziwić – nie byłoby to po prostu możliwe. Należy tutaj dodać, że mechanizm podzielonej płatności dotyczy tylko przedsiębiorców i transakcji B2B (business to business). Jeśli transakcja jest zawierana pomiędzy osobą fizyczną, która nie jest przedsiębiorcą, to wtedy split payment nas nie dotyczy.