Nie daj się nabrać! Oszuści nieustannie czyhają na Twoje pieniądze

poniedziałek, 18.10.2021 09:32 129 0

"Halo, dzień dobry, tu policja, ktoś próbuje właśnie zaciągnąć kredyt na Pani dane. Pani pieniądze są zagrożone, dlatego trzeba przekazać je w bezpieczne miejsce ..." - to tylko jedno z możliwych powitań, jakie mogą usłyszeć w słuchawce telefonu osoby starsze. Od tego, jak daleka będzie ich świadomość na temat niebezpieczeństwa, z jakim wiąże się kontynuacja takiej rozmowy, będzie zależało to, czy stracą oszczędności swojego życia, a niejednokrotnie także to, czy zaciągną na siebie zobowiązania finansowe, z którymi borykać się będą przez następne lata.

Przestępcy nie mają skrupułów, nie zastanawiają się nad tym, jaką tragedię sprowadzają na osobę, od której wyłudzają oszczędności życia gromadzone latami, przy wielu wyrzeczeniach. Seniorzy odmawiają sobie wielu przyjemności, niejednokrotnie planując odłożenie większej sumy "na wszelki wypadek". W wielu przypadkach o wiele większą radość, niż ciągłe powiększanie stanu konta, sprawia im uszczęśliwienie choćby wnuków, którzy w ich mniemaniu wchodząc w dorosłe życie "mają przecież większe potrzeby niż oni sami". I to właśnie tym wnukom oraz całej najbliższej rodzinie, powinno zależeć na wzmocnieniu świadomości seniorów, żeby była ona na tyle silna, by byli oni w stanie nie dać się technikom psychomanipulacji, jakie stosują bezwzględni przestępcy czyhający na ich oszczędności.

Opisywany proceder różni się od pospolitej przestępczości tym, iż sami mamy 100-procentowy wpływ na to, czy staniemy się ofiarą wyłudzenia. Wielokrotnie zdarza się, że przesłuchiwani w charakterze osoby pokrzywdzonej seniorzy zeznają, iż wiedzieli z różnych programów prewencyjnych Policji o przestępczych praktykach oszustów działających metodą na tzw. wnuczka, policjanta, funkcjonariusza CBŚP czy CBA oraz pracownika administracji, ale nie skojarzyli z chwilą odebrania telefonu od przestępcy, że taka sytuacja może dotknąć ich osobiście. Ważnym w tym miejscu wydaje się zwrócenie jeszcze raz uwagi najbliższego otoczenia osób starszych na budowanie i odświeżanie wiedzy seniorów na temat praktyk przestępców. Zwróćmy, jako rodzina, uwagę naszych dziadków i babć na tę najważniejszą kwestię - ilekroć ktoś w słuchawce mówi o tym, że OSZCZĘDNOŚCI TRZEBA PRZEKAZAĆ na bezpieczne konto bądź osobie, która się po nie pojawi, albo pozostawić w wyznaczonym miejscu, to powinna się im zapalić przysłowiowa "czerwona lampka". Policja bowiem, ani inne służby, nigdy nie proszą o wykonanie takiej czynności kogokolwiek, w imię jakiejkolwiek akcji.

Zwróćmy uwagę seniorów na to, że przestępcy, aby wprowadzić w nich błędne przekonanie o tym, że dzwonią z policji, każą BEZ ROZŁĄCZANIA SIĘ, WYBRAĆ NR ALARMOWY 112 LUB 997. Wtedy słuchawka przekazywana jest innemu przestępcy, który udaje, że jest dyżurnym policji. Senior musi wiedzieć, że nikt nie może nakazać mu działania pod presją, działania pochopnego i bez możliwości skontaktowania się z najbliższymi. W momencie odebrania podejrzanego telefonu, powinien zadziałać sprawny mechanizm obronny - o jego kondycję musi natomiast zadbać najbliższa rodzina i otoczenie.

Pamiętajmy o tym, że gdy jednak dojdzie do przestępstwa, a sprawcy zostaną zatrzymani, przeżycia seniora związane z przebiegiem całego zdarzenia i świadomością utraty znacznej części majątku, mogą na długo pozostawić w jego wspomnieniach ślad po traumatycznych przeżyciach. Jako jego najbliżsi, zadbajmy w porę o to, ażeby do takiej sytuacji nie doszło

źródło: Policja Dolnośląska

Dodaj komentarz

Komentarze (0)