komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
PKS
PKP
MPK
FORUM

sobota, 15 sierpnia 2020

Napoleona, Stelii

„Mikołaj Zieleński” – nowy album wydany przez Narodowe Forum Muzyki

poniedziałek, 6.7.2020 11:45 , komentarze: 0 , odsłony: 398
kategorie artykułu:

17 lipca 2020 roku swoją premierę będzie miał nowy album Narodowego Forum Muzyki, nagrany przez Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka – ubiegłorocznych laureatów Fryderyka w kategorii „Album roku – muzyka dawna”. Płyta Mikołaj Zieleński to kolejne wydawnictwo ukazujące się w ramach przygotowywanego przez Narodowe Forum Muzyki i CD Accord od 2012 roku cyklu, który prezentuje twórczość mistrzów polskiego renesansu i baroku pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. Na płycie znalazł się wybór utworów z wydanego w 1611 roku w Wenecji zbioru Offertoria et communiones totius anni jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów przełomu XVI i XVII w. – Mikołaja Zieleńskiego. Album zarejestrowano w doskonałej akustycznie Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki. Reżyseria nagrań, montaż, mastering: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko (CD Accord).
„Prezentujemy Państwu kolejną płytę z muzyką Pierwszej Rzeczypospolitej – wypełniają ją dzieła Mikołaja Zieleńskiego, jego Offertoria i Communiones wydane w Wenecji w 1611 roku. Stając przed koniecz­nością dokonania wyboru spośród 113 zachowanych dzieł Zieleńskiego, postanowiłem oprzeć narrację na historii zbawienia, a ściślej na tym, jak wypełniło się Pismo w przyjściu Jezusa Chrystusa – Mesjasza. Teksty kompozycji odnoszą się zarówno do starotestamentowych wydarzeń, Ewangelii, jak i do opisów zawartych w Dziejach Apostolskich, od zwiastowania, nawiedzenia przez Maryję św. Elżbiety, narodzenia Jezusa, rzezi niewiniątek zarządzonej przez Heroda, ofiarowania w świątyni, przez Golgotę, zmartwychwstanie, zwątpienie Tomasza, wniebowstąpienie, aż po śmierć męczeńską św. Szczepana i chwałę Bożą. Starałem się przy tym ukazać różnorodność obsadową i stylistyczną dzieł Zieleńskiego od 12-głosowego Magnificat i utworów dwuchórowych (ośmio- i sześciogłosowych) do dzieł na głos solowy, różnicując jednocześnie skład instrumentów, a szczególnie grupy basso continuo, które realizowane jest przez dwie teorby, organy, klawesyn, harfę, violę da gamba, violone i dulcjan w różnych konfiguracjach. W partii wokalnej najwyższe głosy wykonywane są przez żeńskie soprany, zapewne wbrew praktyce przełomu XVI i XVII wieku. Wątpiącemu Tomaszowi „odebraliśmy głos” w Mitte manum tuam, wykonując ten utwór wyłącznie przez instrumenty, by bez słów wyrazić wiarę w zmartwychwstanie. Prezentowane utwory Zieleńskiego to arcydzieła sztuki muzycznej początku XVII wieku, wytrzymujące porównanie z kompozycjami największych mistrzów epoki.”
Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty

Płytę można kupić w Kasie NFM, w księgarni Niskie Łąki oraz online w NFM Shop.

TYTUŁ: Mikołaj Zieleński

Program:

Mikołaj Zieleński
(II poł. XVI w. – po 1611)

Offertoria et communions totius anni
wyd. Wenecja 1611 (wybór)

[1] Ecce Virgo concipiet                                                               3'12
(In festo Annuntiationis Beatae Mariae Virginis; communio)

[2] Magnificat                                                                                  5'51

[3] Deus firmavit orbem terrae                                                2'37
(In secunda Missa Nativitatis Domini; offertorium)

[4] Viderunt omnes fines terrae                                              2'43
(In tertia Missa Nativitatis Domini; communio)

[5] Vox in Rama                                                                              2'54
(In festo Sanctorum Innocentium; communio)

[6] Vidimus stellam eius                                                             2'25
(In Epiphania Domini; communio)

[7] Responsum accepit Simeon                                                2'26
(In festo Purificationis Beatae Mariae Virginis; communio)

[8] Fantasia a tre*                                                                         3'33

[9] In monte Oliveti (motetto)                                                 3'18

[10] Salve festa dies (Motetto in festo Paschae)               4'34

[11] Mitte manum tuam**                                                        2'56
(In festo Sancti Thomae Apostoli; communio)

[12] Ascendit Deus                                                                        3'05
(In festo Ascensionis Domini; offertorium)

[13] Spiritus Sanctus docebit vos                                            1'47
(Feria secunda post Pentecostes; communio)

[14] Video caelos apertos                                                           3'42
(In festo Sancti Stephani; communio)

[15] Benedictus sit Deus Pater                                 3'24
(In festo Sanctissimae Trinitatis; offertorium)

Czas całkowity: 48'35

* Rekonstrukcja partii głosu najwyższego – Marcin Szelest
** Wersja instrumentalna

Konsultacja programowa  – Zbigniew Pilch

Wrocław Baroque Ensemble
Andrzej Kosendiak – dyrygent

Nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu w dniach 16–19 września 2019 roku.
Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
NFM 66, ACD 272-2

Polska premiera płyty: 17 lipca 2020
Patronat medialny: Program II Polskiego Radia

 

Wasze komentarze

wtorek, 11.8.2020 14:14
wtorek, 11.8.2020 13:18
wtorek, 11.8.2020 09:07
sobota, 8.8.2020 09:10
piątek, 7.8.2020 13:07
piątek, 7.8.2020 12:19
czwartek, 6.8.2020 15:46
Muzeum Techniki
Muzeum Techniki
Wymarzone wesele
Wymarzone wesele