Krótki zarys wszystkiego - spektakl Teo Dumskiego znów we Wrocławiu

wtorek, 22.10.2019 09:59 1128 0

Wszyscy znamy tę historię – historię Wszechświata. Tutaj możemy zobaczyć ją w jednym 110-minutowym błysku. Ponadjęzykowy spektakl Teo Dumskiego, laureata nagrody WARTO 2018, po kilku latach wraca do Wrocławia. Prezentowany i nagradzany na festiwalach w Polsce i w Europie, m.in. w Budapeszcie, Kolonii czy na słynnej Boskiej Komedii w Krakowie.

„Krótki zarys wszystkiego” to artystyczna wizja historii Świata, poczynając od jego stworzenia po ostateczny koniec. Historia ta, opowiadana przy użyciu nowoczesnych technologii, niesie ze sobą próbę dość odważnej interpretacji dziejów i ukazania procesów społecznych, które determinują nasz los. To wielomedialne widowisko, budujące relacje pomiędzy wieloma dziedzinami sztuki jest ciekawym połączeniem sztuki wizualnej, filmowej i sztuki teatru, co pozwala je nazwać performative cinema. Centralnym punktem spektaklu jest kamera, która, ustawiona nad sceną, tworzy niecodzienny punkt widzenia. Technika zapoczątkowana w spektaklu The Floor: w moro po bułki wzbogacona została o rysunek, który na żywo tworzy scenografię dla aktorów oraz sam jest osobnym „aktorem” spektaklu. Zniknęły fizyczne ograniczenia: widz może doświadczyć obrazów wyjętych żywcem spod mikroskopu czy znanych z filmów przyrodniczych, scen batalistycznych czy pełnych abstrakcji. A wszystkie te obrazy tworzone są „tu i teraz” pod jego stopami i dostarczane mu poprzez subtelną pracę kamery, powstającą na żywo rysunkową i malarską scenografię oraz efekty specjalne. Spektakl angażuje nowe media i technologie, tak aby stworzyć synkretyczne widowisko, które podąża z duchem czasu. Wykorzystując kinową formę przekazu, w pełni zachowuje najistotniejszy pierwiastek sztuki teatru: obecność żywego aktora.

 Trudno to opisać, ale spróbujmy: ustawiamy teatralną scenę pod wielkim ekranem. Na scenie pojawiają się aktorzy. Na leżąco. Oni leżą, a Ty widzisz oszałamiająco realistyczny skok spadochronowy. Oni wykonują dziwną choreografię – Ty widzisz pierwsze podziały komórkowe, jakbyś patrzył przez mikroskop. Niby wiją się po podłodze, a pokazują historię świata. Bo widzisz ich jednocześnie na ekranie okiem kamery umieszczonej nad sceną. W pierwszym rzędzie siedzą rysownicy z tabletami, którzy tworzą scenografię dla poruszających się aktorów. Siedzi reżyser, który na żywo komponuje spektakl i na Twoich oczach tworzy efekty specjalne. Celem spektaklu jest opowiedzenie historii świata. Ale bez chronologii, tylko w sposób ukazujący sens dziejów.

O Teatrze:

Cloud Theater – teatr w chmurze – zrzesza artystów wielu mediów. Powstały w 2016 roku zespół wzbudził głębokie zainteresowanie widzów swoją pierwszą produkcją - “Krótkim Zarysem Wszystkiego” w reżyserii Teo Dumskiego, założyciela i lidera teatru. 

Cloud Theater wykorzystuje potencjał twórczy ludzkiej i technologicznej chmury oraz poszukuje w niej nowych środków artystycznego wyrazu. To jednocześnie istniejąca i nieistniejąca organizacja, która wychodzi naprzeciw kierunkowi rozwoju nowoczesnego teatru. Teo Dumski: “Idea chmury jest nam coraz bliższa, nie tylko za sprawą technologii cyfrowych. W chmurze są nie tylko nasze dane, ale też nasze uśmiechy, grymasy, myśli, pragnienia, żądze i sekrety. W chmurze idziemy ulicą, w chmurze się bawimy, w chmurze myślimy i rozmnażamy się. Chmura to my. Jest tam również nasza sztuka.”

Po “Krótkim zarysie wszystkiego” Cloud Theater stworzył spektakle “Technologia jest Istotą” i “Don K.”. Ten ostatni spektakl powstał z inicjatywy Muzeum Narodowego we Wrocławiu i został uznany za jeden z najlepszych spektakli sezonu przez miesięcznik “Teatr”. W 2016 roku grupa przygotowała także performance “Tech is a Being” na zaproszenie TEDxWroclaw.

 

O reżyserze:

Teo Dumski, twórca Cloud Theater, to wrocławski aktor, reżyser, pedagog, eksperymentator. Jest autorem kilku uznanych eksperymentów formalnych, szczególnie na polu tworzenia nowych technologii w teatrze i ich kreatywnego wykorzystania. W swojej twórczości broni sensu istnienia artysty w dzisiejszym technologicznym świecie, czym otwiera wątki transhumanistyczne. Jest twórcą idei “Tech is a Being” ("Technologia jest Istotą”). Udany mariaż technologii z teatrem przyniósł mu nagrodę WARTO 2018, przyznawaną przez Gazetę Wyborczą, natomiast za spektakl “Technologia jest Istotą” w 2017 roku został nominowany do Wrocławskiej Nagrody Teatralnej. W 2007 roku ukończył PWST Wrocław. Potem przez wiele lat eksperymentował pod skrzydłami wrocławskiego Teatru Ad Spectatores. Oprócz działalności artystycznej zajmuje się badaniem i nauczaniem technik aktorskich Michaiła Czechowa w Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu i we Wrocławskiej Szkole Śpiewu. 

Z recenzji spektaklu:

[...] To nie tylko widowisko z pogranicza teatru i filmu. To symultaniczne wykorzystanie obu mediów, dające spójny efekt artystyczny, tworzony przede wszystkim za sprawą umiejętnego wykorzystania napięć i kontrastów. [...] W tym spektaklu treści tworzą się poniekąd automatycznie – przez sam fakt istnienia natychmiastowej relacji między poszczególnymi możliwościami percepcji, w które wydarzenie momentalnie wikła widza. [...] Dumski eksperymentuje z przyzwyczajeniami naszego estetycznego odbioru, zaburzając ich stabilność [...] Autor wyraźnie pokazuje, że to forma jest właściwą treścią przekazu, że to ona potrafi generować wieloznaczne sensy, wyzwala silne emocje, ukazywać kondycję ludzką. [...] Reżyserowi udało się sprawić, że w tym głęboko humanistycznym spektaklu, widz doświadcza zatrważającego odhumanizowania.

Tobiasz Papuczys | “Didaskalia” nr 133-134

30 października 2019

godz. 19.00

Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia, ul. Ks. Witolda 62/70

Bilety: normalny 34 zł, ulgowy 24 zł

Sprzedaż online: buy.cloudarts.cc/zarys

fot. Filip Andersen, Edgar de Poray

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)