Zmiany w komunikacji publicznej we Wrocławiu

czwartek, 5.9.2019 12:06 1059 0

Podczas wakacji we Wrocławiu pojawiły się kolejne buspasy (ul. Krakowska, ul. Grabiszyńska i ul. Podwale). Wpuszczenie autobusów na wydzielone z ruchu ogólnego pasy, to szybsze poruszanie się komunikacji publicznej. 


Nowe buspasy 

Jeżeli chcemy lepszej jakości życia, szybszego i sprawniejszego poruszania się po mieście, to musimy postawić na transport zbiorowy, na rowery oraz na przestrzeń dla pieszych – mówi Jacek Sutryk. - Każdej doby do naszego miasta wjeżdża ok. 240 tysięcy aut. Nie zmienimy historycznego układu ulic w mieście, ale dla poprawy komfortu powinniśmy zmienić nasze przyzwyczajenia. Bo zdrowy Wrocław to dla mnie priorytet. 

Na ul. Grabiszyńskiej autobusy mają do dyspozycji odcinek 1 kilometra. Na odcinku od pl. Srebrnego do FAT-u szybciej przewożonych jest ponad 43 tys. pasażerów dziennie! W tamtym miejscu kursują tramwaje linii 4, 5, 11, 14, 24 oraz linie autobusowe 124, 126, 134, 507, 557. Pojazd komunikacji miejskiej przejeżdża tą trasą co niespełna 2 minuty! 

Na ul. Krakowskiej wydzielonych zostało 400 metrów pasa, a nowy odcinek połączył funkcjonujące w tamtym miejscu wcześniej wydzielone pasy. Na nowym buspasie pojazd komunikacji miejskiej pojawia się co 5 minut, a dziennie autobusy przewożą około 21 tysięcy pasażerów, którzy dzięki wydzieleniu buspasa szybciej docierają do celu. Jesienią dodatkowo zwiększona zostanie częstotliwość kursowania linii 114 w godzinach szczytu, tak by jeszcze więcej pasażerów mogło przemieszczać się komunikacją miejską. 

Podczas wakacji buspas wytyczono także na Podwalu (na odcinku od ul. Kołłątaja do ul. Świdnickiej). Kursujące tam linie autobusowe A, D, 106, 148, 149 przewożą dziennie liniami około 15 tys. pasażerów. Tamtym odcinkiem przejeżdża w szczycie 25 autobusów na godzinę. 


- Potrzeba stworzenia alternatywy wobec samochodu regularnie pojawia się w debacie publicznej. Dobrze, że miasto wykonuje krok w tym kierunku – komentuję decyzję miasta Jakub Nowotarski, społecznik, Prezes Stowarzyszenia „Akcja Miasto”. - Buspasy to znakomita zachęta dla mieszkańców do przesiadki do MPK. Autobusy jadą szybciej, więc transport zbiorowy staje się jeszcze bardziej konkurencyjny. Dzięki czemu, mamy nadzieję, że kolejni mieszkańcy aglomeracji wrocławskiej zrezygnują z auta. Zyskamy na tym wszyscy. Cieszymy się, jako „Akcja Miasto”, z zapowiedzi częstotliwości kursowania linii 114. Liczę, że miasto będzie kontynuować politykę przyspieszania transportu zbiorowego. Potrzebujemy dalszych działań, za najważniejsze rozwiązanie uważam buspas z Psiego Pola. 

We Wrocławiu funkcjonuje blisko 30 kilometrów wydzielonych pasów dla autobusów. Jak pokazują wyliczenia, w tych miejscach poprawiły się czasy przejazdów komunikacji zbiorowej, z której korzystają tysiące osób. Wrocławskie autobusy i tramwaje przewożą dziennie ponad 500 tys. pasażerów (łącznie 207 milionów osób rocznie). Pojazdy MPK pokonują dziennie prawie 100 tys. kilometrów i wykonują 36 milionów kilometrów rocznie.

Tanieją bilety jednorazowe i okresowe 

Wrocławski system biletowy to zarówno bilety jednorazowe, jak i czasowe (od 2,40 zł za 15 minut jazdy i 3 zł za 30 minut jazdy). Stali użytkownicy mogą korzystać z biletów okresowych (zarówno biletów miesięcznych, 90-dniowych czy biletów rocznych – bilet roczny kosztuje 800 zł – korzystając codziennie dwa razy z przejazdu na takim bilecie, koszt jednej podróży to nieco ponad 1 złoty. Co się równa kwocie jaką należy przeznaczyć na 20 minut parkowania samochodu w strefie A. 

Od 2 września zostały również zlikwidowane bilety na linie pospieszne, co oznacza, że staniały nie tylko bilety jednorazowe na te linie, ale też wybrane bilety okresowe. Do tej pory bilety jednorazowe na linie pospieszne były o 20 groszy droższe niż te na linie normalne. Teraz będzie jeden bilet jednorazowy w jednej cenie na wszystkie typy linii. Kosztował będzie 3,40 i 1,70 zł (ulgowy). Natomiast uczniowie jeżdżą za darmo już od września 2018 r. a seniorzy (od ukończenia 68 roku życia) od stycznia 2019 r. 

Nowoczesny system parkowania 

Do Wrocławia codziennie wjeżdża niemal 240 tys. samochodów, dlatego tak ważne jest ułatwianie przejazdów tramwajom i autobusom. Jednym ze sposobów jest wytyczanie bus pasów, po których komunikacja jeździ szybciej przewożąc tysiące pasażerów. Aby ułatwić kierowcom korzystanie z komunikacji na terenie Wrocławia, w pobliżu przystanków i węzłów przesiadkowych, powstaje też sieć parkingów typu Park & Ride, czyli Parkuj & Jedź. Dzięki nim można zostawić bezpiecznie samochód na najbliższym parkingu i dalej podróżować komunikacją miejską. We Wrocławiu utworzono dotąd łącznie 24 takie parkingi. System już teraz obsługuje 8 gmin ościennych, a w kolejnych latach zacznie obsługiwać kolejne 3 gminy. 

Największy parking posiada 162 miejsca i znajduje się na ul. Opolskiej/Głubczyckiej we Wrocławiu. Parkingi powstały również w punktach, w których wydzielono buspasy. W okolicach ul. Grabiszyńskiej do dyspozycji kierowców są parkingi przy stacji kolejowej Wrocław Grabiszyn (ul. Klecińska i ul. Petuniowa) oraz parking przy pętli tramwajowej na Oporowie (ul. Grabiszyńska). Natomiast w okolicach ul. Krakowskiej utworzono parkingi przy przystanku komunikacji miejskiej Karwińska (ul. Opolska) oraz przy przystanku komunikacji miejskiej Głubczycka (również ul. Opolska). 

Wydłużenie kursowania tramwajów  

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców od 28 września zostanie wydłużone kursowanie pięciu głównych linii tramwajowych. Tramwaje linii nr 7, 9, 10, 11 i 31 będą kursowały z częstotliwością co 30 minut w godz. od 23.00 do 0.30. W pierwszym etapie przede wszystkim w nocy z piątku na sobotę oraz z soboty na niedzielę. Jeżeli zmiany okażą się korzystne, wydłużone kursowanie tramwajów zostanie przeniesione na cały tydzień. 

Nie będzie wakacyjnych rozkładów jazdy

Tegoroczne wakacje były ostatnimi, podczas których funkcjonował (w okrojonej wersji) wakacyjny rozkład jazdy. Od 2020 roku wrocławska komunikacja funkcjonować będzie z niezmienianą okresowo częstotliwością. 

Nowe trasy i linie autobusowe

To nie koniec ułatwień dla mieszkańców. Wydział Transportu UMW w porozumieniu z Radami osiedla przygotował również nowe trasy i linie autobusowe. 


Na wniosek Rady Osiedla Jagodno oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Osiedla Gaj, od 1 września 2019 roku wprowadzono zmiany stałej trasy przejazdu linii autobusowej 145. Autobusy ww. linii kursują w wydłużonej relacji z Sępolna przez Osiedle Gaj i Jagodno do pętli na rondzie w Iwinach. Od Dworca Głównego autobusy będą w obu kierunkach kursowały przez ulicę Borowską, Świeradowską, Bardzką i Buforową. Bilety okresowe zakupione na linię 145 przed 31 sierpnia 2019 roku będą ważne do końca ich ważności i honorowane dodatkowo w autobusach linii 133 na trasie Buforowa/Konduktorska - Śliczna - Buforowa/Konduktorska. 

Podobnie na wniosek Rady Osiedla Strachocin-Swojczyce-Wojnów, od 2 września 2019 roku wprowadzono zmianę trasy autobusów linii 715. Autobusy ww. linii zostały skierowane w obu kierunkach od Mostu Zwierzynieckiego przez ulicę Wróblewskiego, Tramwajową, Dembowskiego i Monte Cassino do Mostu Swojczyckiego i będą kursowały z pominięciem przystanków: "Mickiewicza", "Park Szczytnicki", "8 Maja", "Godebskiego (AWF Wrocław)" oraz "Sępolno". Bilety okresowe zakupione na linię 715 przed 31 sierpnia 2019 roku będą ważne do końca ich ważności i honorowane w autobusach linii 115 na trasie pl. Grunwaldzki - Swojczyce - Reja. 

Z dniem 2 września 2019 roku (poniedziałek) uruchomiono nowe strefowe linie autobusowe nr 948 i 958, które będą zapewniały połączenie Wrocławia z podwrocławskimi miejscowościami na terenie Gminy Miękinia oraz linię strefową 940, która obsługuje wyłącznie miejscowości na terenie Gminy Miękinia. 

Dodatkowo we wrześniu uruchomiona zostanie linia autobusowej nr 143 na trasie Lipa Piotrowska – Oporów, a linia 144zostanie przedłużona do Polanowic. 

Trasy lini autobusowych 948, 958 oraz 940: 

Autobusy linii 948 będą kursowały na trasie:

·        Leśnica – Średzka - Skoczylasa - Rubczaka - Trzmielowicka - Dolnobrzeska - Krępicka - Mokrzańska - Średzka - Żar - Krępice (przystanek przy głównej drodze krajowej nr 94) - Wróblowice - Błonie - Źródła - Kadłub - Miękinia 

·        Miękinia - Kadłub - Źródła - Błonie - Wróblowice - Krępice (przystanek przy głównej drodze krajowej nr 94) - Żar - Średzka - Mokrzańska - Krępicka - Dolnobrzeska - Trzmielowicka - Rubczaka - Skoczylasa – Leśnica 

·        Autobusy ww. linii będą kursowały wyłącznie w dni robocze 

Autobusy linii 958 będą kursowały na trasie:

·        Leśnica – Średzka - Skoczylasa - Rubczaka - Trzmielowicka - Dolnobrzeska - Krępicka - Mokrzańska - Średzka - Żar - Krępice - Żurawiniec - Mrozów - Miękinia - Klęka - Zabór Wielki - Zabór Mały - Lubiatów - Głoska - Gąsiorów - Księginice 

·        Księginice - Gąsiorów - Głoska - Lubiatów - Zabór Mały - Zabór Wielki - Klęka - Miękinia - Mrozów - Żurawiniec - Krępice - Żar - Średzka - Mokrzańska - Krępicka - Dolnobrzeska - Trzmielowicka - Rubczaka - Skoczylasa – Leśnica 

·        Autobusy ww. linii będą kursowały wyłącznie w dni robocze 

Autobusy linii 940 będą kursowały na trasie:

·       Brzezinka Średzka – Gosławice - Prężyce - Lenartowice - Księginice - Białków - Klęka - Miękinia - Mrozów - Wojnowice - Wilkostów - Czerna 

·        Czerna - Wilkostów - Wojnowice - Mrozów - Miękinia - Klęka - Białków - Księginice - Lenartowice - Prężyce - Gosławice - Brzezinka Średzka 

·        Autobusy ww. linii będą kursowały wyłącznie w dni robocze

Dodaj komentarz

Komentarze (0)