Wrocławianie w finale międzynarodowego konkursu

poniedziałek, 3.12.2018 15:57 332 0

Edukacyjna gra internetowa dla młodzieży, zaprojektowana przez wrocławski zespół, dotarła do finału międzynarodowego konkursu The Educators’ Challenge. W docenioną przez świat grę o zrównoważonym rozwoju można zagrać zupełnie za darmo!  

Świat na drodze zrównoważonego rozwoju

Kiedy w 2015 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych przyjęła Agendę 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju, nikt nie miał wątpliwości, że realizacja opisanych w niej 17 celów stanowić będzie jedno z największych wyzwań najbliższych lat. Pośród ambitnych celów, jakie stawia przed nami program, znajdują się m.in.: eliminacja ubóstwa, poprawa zdrowia, edukacji, dostępu i bezpieczeństwa żywności, wyrównanie szans i budowa inkluzyjnego społeczeństwa. Realizacja poszczególnych zadań wymaga nie tylko działań na poziomie krajowym, ale przede wszystkim międzynarodowego zaangażowania i szeroko zakrojonej współpracy. 

W odpowiedzi na tę potrzebę, szwedzka fundacja Global Challenge ogłosiła w listopadzie 2017 roku konkurs The Educators’ Challenge. Przez osiem miesięcy można było zgłaszać do niego najciekawsze i najbardziej inspirujące pomysły, uświadamiające młodzieży wagę globalnych wyzwań. Ostatecznie, wśród dwunastu finałowych projektów znalazły się gry, programy nauczania, komiksy i materiały edukacyjne promujące m.in. równouprawnienie płci, kulturę pokoju czy postawę proekologiczną. Na liście potencjalnych zwycięzców konkursu jest także wyjątkowy projekt z Polski - gra internetowa stworzona przez wrocławski zespół ze Stowarzyszenia Centrum Rozwiązań Systemowych. 

Gra z przesłaniem

New Shores - a Game for Democracy zaczyna się niepozornie. Gracze zostają przeniesieni na wyspę pośrodku oceanu. Tu, mając do dyspozycji ograniczone źródła dochodu, próbują rozwinąć dobrze prosperującą społeczność. Początkowo idzie gładko. Dochodowe górnictwo pozwala na budowanie szkół i szpitali, a dzięki inwestycjom w teatry i muzea, na wyspie rośnie poziom życia kulturalnego. To co zapowiadało się jak raj na ziemi, szybko przeradza się jednak w brutalną rzeczywistość, w której gracze próbują zarządzać kurczącymi się zasobami naturalnymi, jednocześnie borykając się z trudnościami finansowymi, bezdomnością, nierównościami społecznymi i katastrofami naturalnymi.

To gra inna niż wszystkie nie tylko dlatego, że skupia się na poważnych problemach- Mówią jej twórcy. - Cenne jest także to, że zachęca do dialogu. Rozgrywki prowadzimy na żywo, w szkołach, uczelniach, miejscach pracy. Gromadzimy młodzież i dorosłych w jednym miejscu i co pewien czas wstrzymujemy grę. Pytamy ich, jaką chcą obrać strategię, czego nauczyła ich konkretna porażka lub sukces. Ludzie zaczynają ze sobą rozmawiać, ujawniać swoje motywacje, pojawia się zaufanie, a wraz z nim pierwsze próby podjęcia współpracy.

Wyspę nie zawsze daje się uratować, ale nie oznacza to przegranej. Dopóki to zagłada symulowana, można z niej wyciągnąć lekcję na przyszłość. Jak działać wspólnie, by rzeczywistość New Shores nie stała się rzeczywistością świata? Z czego możemy zrezygnować, co ulepszyć? To tylko niektóre z pytań, które padają podczas dyskusji podsumowującej rozgrywkę. 

Dostęp do gry jest darmowy!

Autorzy zgłosili grę do konkursu, bo zależy im, by koncepcja współpracy na rzecz zrównoważonego rozwoju dotarła do jak najszerszego grona odbiorców. Podkreślają oni także, że chcą, by narzędzie pozostało łatwo dostępne, a więc bezpłatne. Stąd pomysł, by stworzyć konto gry na darmowej platformie e-learningowej Edmodo i zaprosić na nią osoby pracujące z młodzieżą. Wirtualna klasa na Edmodo działa podobnie, jak grupa na Facebooku. Można do niej bezpłatnie dołączyć, wymienić się uwagami z innymi nauczycielami, zostawić komentarz. Edmodo ma także dodatkową zaletę - można z niej pobrać wszystkie materiały potrzebne do przeprowadzenia rozgrywki, w tym scenariusz warsztatu, czy wideo tutorial dla moderatora).  

Dodaj komentarz

Komentarze (0)