Grzeją czy nie grzeją - kto decyduje o ogrzewaniu w autobusach i tramwajach?

sobota, 6.12.2014 08:50 2233 0

Czasem jest za zimno, a czasem za gorąco. Motorniczy tramwaju "wietrzy" pojazd na przystankach, a pasażerowie marzną. Zima w MPK nie jest sprawą łatwą, szczególnie, gdy temperatura na zewnątrz spada, podobnie jak w tramwajach i autobusach.

Kto zatem decyduje o włączeniu ogrzeania w pojazdach MPK? Zapytaliśmy o to Agnieszkę Korzeniowską, rzecznika wrocławskiej spółki.

- Decyzja o włączaniu ogrzewania należy do dyżurnych centrali ruchu, którzy na bieżąco monitorują pogodę i temperaturę na zewnątrz przez całą dobę, bazując na danych pochodzących ze stacji meteorologicznej wrocławskiego portu lotniczego i przekazują odpowiednie dyspozycje kierującym - odpowiada Korzeniowska.

Ogrzewanie zostaje włączone, gdy temperatura na zewnątrz spadnie poniżej 5°C. Dyspozytor może również zarządzić okresowe dogrzewanie przedziału pasażerskiego, np. w godzinach wczesnoporannych.

Jeśli temperatura otoczenia oscyluje między 0°C a +5°C – uruchamia się pierwszy, niski stopień ogrzewania, jeżeli zaś temperatura otoczenia spadnie poniżej 0°C – uruchamia się najwyższe parametry ogrzewania.

Jednak jak zapewnia Korzeniowska, o tym jak bardzo będzie nam ciepło, decyduje kierowca lub motorniczy pojazdu.

- To kierujący ostatecznie dobierają konkretne ustawienia ogrzewania w pojeździe, bo to motorniczy lub kierowca jest w stanie uwzględniać też takie czynniki jak: miejsce w którym jest autobus czy tramwaj, np.inna temperatura będzie, gdy pojazd porusza się w centrum osłoniętym od wiatru, inna -  na trasie do Leśnicy poza centrum, inna w pojeździe, w którym jedzie kilka osób - inna w tłoku w szczycie, inna gdy pasażerowie korzystają ze wszystkich drzwi, inna gdy otwiera się tyko pojedyncze. To wszystkie czynniki mogą mieć wpływ na drobne zróżnicowanie ustawień ogrzewania w zależności od pojazdu - wyjaśnia rzecznik.

W nowszych pojazdach, tj. skoda, solaris, mercedes, kierujący ustawia pożądana temperaturę, co oznacza, że nawiew ciepłego powietrza  działa cały czas do momentu jej osiągnięcia. W starszego typu pojazdach ustawia się odpowiedni stopień ogrzewania (ustawiane skokowo). To oznacza również, że jeśli pasażerowie zwrócą uwagę kierującemu na to, że jest zbyt ciepło lub zbyt zimno, motorniczy lub kierowca uwzględni to w ustawieniach.

Wszelkie uwagi dotyczące ogrzewania można zgłaszać kierującym na bieżąco albo do BOP MPK lub za pośrednictwem  infolinii MPK. Uwagi te są przekazywane do centrali ruchu, a ta kontaktuje się w razie potrzeby z kierującymi.

Adriana Boruszewska Doba.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)