25. Wiosna Filmów w Kinie Nowe Horyzonty

środa, 17.4.2019 13:55 493 0

Festiwalowe przeboje pokazywane na długo przed ich polską premierą. Od 26 do 28 kwietnia zapraszamy do Nowych Horyzontów na przedpremierowe seanse pięciu filmów, które podbiły serca widzów i krytyków na największych wydarzeniach filmowych na świecie.

W programie znalazły się nagrodzone Złotym Niedźwiedziem w Berlinie „Synonimy”, „Trafikant” z jednym z ostatnich występów Bruna Ganza, zdobywca Kryształowego Globu w Karlovych Varach „Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy”, „Yuli” – laureat nagrody za najlepszy scenariusz w San Sebastián czy „Pamiątki Claire Darling” ze znakomitą Catherine Deneuve w roli głównej. Bilety na wszystkie pokazy za jedyne 15 zł!

 

26.04 (piątek):

godz. 20.00 „SYNONIMY”

reż. Navad Lapid, prod. Francja, Izrael, Niemcy 2019, 123’

Błyskotliwa, słodko-gorzka opowieść o budowaniu nowej tożsamości w obcym świecie. Młody chłopak przyjeżdża do Paryża z Izraela, skąd przywozi bagaż traumatycznych doświadczeń po służbie w wojsku. We Francji ma nadzieję znaleźć swoje miejsce na ziemi: radykalnie odcina się od korzeni, także od języka ojczystego. Stara się porozumiewać z otoczeniem tylko po francusku, lecz zna tylko podstawy języka. Aby ułatwić sobie komunikację, szuka synonimów do hebrajskiego, które ułatwią mu naukę.

 

27.04 (sobota) :

godz. 17.00 „TRAFIKANT”

reż. Nikolaus Leytner, prod. Austria, Niemcy 2018, 117’

Oparta na bestsellerowej powieści Roberta Seethalera historia młodego chłopaka i jego przyjaźni z Zygmuntem Freudem, w czasie nazistowskiej okupacji Wiednia. W roli ojca psychoanalizy występuje Bruno Ganz, legenda europejskiego kina.

Siedemnastoletni Franz przyjeżdża do Wiednia, gdzie zaczyna pracę jako praktykant w sklepie z tytoniem. Jednym ze stałych klientów tego miejsca jest sam doktor Freud. Choć różni ich niemal wszystko, z czasem zostają serdecznymi przyjaciółmi. Kiedy Franz zakochuje się bez pamięci w pięknej tancerce, szuka rady u bardziej doświadczonego Zygmunta. Ten jednak przyznaje, że mimo sporej liczby lat na karku, miłość wciąż jest dla niego wielką zagadką.

 

godz. 19.30 „NIE OBCHODZI MNIE, CZY PRZEJDZIEMY DO HISTORII JAKO BARBARZYŃCY”

reż. Radu Jude, prod. Rumunia, Niemcy, Bułgaria, Francja, Czechy 2018, 140’

Tytułowe słowa zostały wypowiedziane przez marszałka Iona Antonescu latem 1941 roku – od nich rozpoczęły się czystki etniczne na froncie wschodnim. Fabuła koncentruje się wokół młodej reżyserki teatralnej Mariany Marin, która próbuje przeprowadzić rekonstrukcję zdobycia Odessy w 1941 r. przez rumuńską armię (w wyniku ataku zamordowanych zostało tysiące Żydów). Ambitna i dociekliwa twórczyni spotyka się jednak z ostracyzmem ze strony własnych aktorów, a także z naciskami ze strony lokalnego urzędnika Movili.

 

28.04 (niedziela):

godz. 17.00 „YULI”

reż. Icíar Bollaín, prod. Hiszpania, Kuba, Wlk. Brytania, Niemcy 2018, 115’

Yuli to syn afrykańskiego boga Oguna, bojownika. Yuli to też pseudonim Carlosa Acosty – Kubańczyka, pierwszego czarnoskórego tancerza baletowego, który wcielał się w postaci napisane dla białych i występował na deskach Houston Ballet i The Royal Ballet. Film hiszpańskiej reżyserki Icíar Bollaín („Nawet deszcz”) oparty na autobiografii tancerza – „Sin mirar atrás” ze scenariuszem dwukrotnie nagradzanego w Cannes Paula Laverty'ego, stałego współpracownika Kena Loacha.

 

godz. 19.30 „PAMIĄTKI CLAIRE DARLING”

reż. Julie Bertuccelli, prod. Francja 2018, 94’

Historia zaczerpnięta z kart bestsellerowej powieści Lyndy Rutledge rozpoczyna się pierwszego dnia lata i zarazem ostatniego dnia życia Claire Darling (a przynajmniej tak wydaje się ekscentrycznej bohaterce). Claire postanawia wystawić na sprzedaż cały swój dobytek na trawniku przed domem. Wśród przedmiotów są drogocenne antyki i bezcenne rodzinne pamiątki, odzwierciedlające tragiczne i ekstrawaganckie życie ich właścicielki. Film jest popisem aktorskim znakomitego duetu: Catherine Deneuve oraz Chiary Mastroianni –  córki Deneuve i Marcello Mastroianniego, legendy włoskiego kina. Całość reżyseruje Julie Bertuccelli, ceniona włoska twórczyni, która zdobywała pierwsze szlify jako asystentka Krzysztofa Kieślowskiego („Kiedy Otar odszedł”, „Drzewo”, „Szkoła Babel”).

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nowy wątek