Czy pasażerowie wrócili po pandemii do komunikacji miejskiej? Co trzeba zrobić, żeby mniej płacić za bilety MPK? [PODSUMOWANIE 2022]

czwartek, 26.1.2023 16:34 196 0

Transport zbiorowy padł ofiarą koronawirusa. Strach przed zakażeniem, zdalny tryb pracy oraz rządowe limity w pojazdach spowodowały w 2020 r. nagły spadek liczby pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej. Po dwóch latach we Wrocławiu trend się odwrócił.

W 2022 roku odnotowaliśmy duży wzrost liczby pasażerów. Było ich łącznie ponad 173 miliony – nie kryje zadowolenia Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Marzec 2020 roku. Stwierdzono pierwszy przypadek zakażenia koronawirusem, w reakcji na co rząd wprowadza „narodową kwarantannę”. Z dnia na dzień zamykają się placówki oświatowe,  potem przechodzą na nauczanie zdalne. Wprowadzono także zakaz przemieszczania się poza wyjątkowymi sytuacjami. Życie w Polsce zamarło a Polacy zamknęli się w domach. Epidemia spustoszyła wiele dziedzin życia – nie pozostała też bez wpływu na funkcjonowanie transportu zbiorowego, który gwałtownie stracił pasażerów.

Przed pandemią, w 2019 roku, z komunikacji miejskiej we Wrocławiu skorzystała rekordowa liczba ok. 209 milionów pasażerów. W latach 2020 i 2021 odnotowano odpowiednio 121 i 135,5 milionów podróżnych. Straty, jakie miasto poniosło w zakresie transportu zbiorowego w związku z pandemią w tym czasie sięgały dziesiątek milionów złotych.

Wzrost liczby pasażerów we Wrocławiu

Przełom nastąpił w minionym roku. Ponad 170 milionów – tylu pasażerów skorzystało z komunikacji miejskiej we Wrocławiu w 2022.
To wciąż mniej niż przed pandemią, ale widoczny jest bardzo duży wzrost w porównaniu do poprzednich dwóch lat. Wrocławianie ufają komunikacji miejskiej jako bezpiecznemu środkowi transportu. Ten dobry i obiecujący wynik jest efektem konsekwentnej i ciężkiej pracy Wrocławia i MPK – ocenia Paulina Tyniec-Piszcz. Warto przypomnieć, że Wrocław nie ograniczył oferty przewozowej, mimo że takie działania podejmowały inne miasta. Dodatkowo, miejski przewoźnik nie tylko dbał o dezynfekcję taboru, ale także aktywnie walczył z dezinformacją nt. rzekomego braku bezpieczeństwa epidemicznego w pojazdach i inicjował wiele akcji informacyjnych. To wszystko przyniosło efekt w postaci powrotu pasażerów do komunikacji miejskiej.

Powrót żaków do tramwajów

Wyraźny wzrost liczby podróży po Wrocławiu komunikacją miejską widać zwłaszcza od października 2022, kiedy do miasta na stałe wrócili studenci. – W październiku odnotowaliśmy ponad 17,5 mln pasażerów. To blisko 6 mln więcej niż w lutym 2022 r. Bardzo nas cieszy zaufanie studentów, którzy chętnie wybierają autobusy i tramwaje jako codzienny środek transportu – ocenia Aleksander Łoś, zastępca dyrektora Wydziału Transportu.

Nasz Wrocław rośnie w siłę

We Wrocławiu funkcjonuje bezpłatny program Nasz Wrocław. Jego celem jest zachęcenie mieszkańców do aktywnego spędzania wolnego czasu oraz udziału w życiu miasta. Osoby zarejestrowane w tym programie płacą niższe stawki za bilety. W statystykach widać wyraźny wzrost wartości biletów sprzedanych właśnie w systemie Nasz Wrocław. W 2021 roku wynosiła ona ok. 25 mln zł, a w 2022 aż 28,7 mln zł.

Wzrost sprzedaży biletów nastąpił również w komunikacji międzygminnej organizowanej przez miasto Wrocław: o 25 proc. w przypadku biletów jednorazowych oraz o 34 proc. w przypadku biletów okresowych. – Komunikacja aglomeracyjna jest ważnym elementem całościowego systemu transportowego, dlatego konsekwentnie, we współpracy z ościennymi gminami, rozwijamy jej ofertę – podsumowuje Paulina Tyniec-Piszcz.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)