ASP: Dzieci pomogły zaprojektować łazienki

poniedziałek, 21.11.2016 12:35 1517 0

- Łazienka nie musi być nudna - twierdzą dzieci ze szkoły podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu. Grupa 7-8-latków pomagała studentom architektury wnętrz z Akademii Sztuk Pięknych w przygotowaniu projektów mebli łazienkowych.

Zadaniem studentów było zaprojektowanie strefy dziecięcej w łazience. Pracę nad konkretnymi rozwiązaniami poprzedziły zajęcia z dziećmi, uczniami klas I i II ze społecznej szkoły podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu. Dzieci przedstawiały swoje wymarzone łazienki, ich wizje stały się punktem wyjścia dla prac studentów.

Projekty łazienek powstały w ramach Warsztatów Dwóch Pracowni, realizowanych w Katedrze Mebli na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa. Ich nazwa to nawiązanie do działających w ramach katedry dwóch Pracowni Projektowania Mebli.
To cykl zajęć organizowanych od pięciu lat, na ogół dwa razy w roku. Podstawowe ich założenia: praca w zespole. Podczas studiów na ASP kładzie się nacisk na indywidualizm. To dobre w „sztukach czystych”. Artysta-malarz może stwierdzić, że tworzy według indywidualnego wyczucia, a to może się podobać, ale nie musi. Tymczasem projektant mebli musi umieć pracować w grupie. W zawodowym życiu swoje pomysły będzie konfrontował z inwestorem, technologiem, pracownikiem marketingu i każdy z nich będzie narzucał warunki ważne z jego punktu widzenia.

Wizja projektanta kontra głos klienta
Warsztaty dwóch pracowni to dla wielu studentów pierwsza okazja na sprawdzenie swoich umiejętności w warunkach bojowych, w których decydujący głos ma klient. Bowiem kolejnym założeniem tych zajęć jest udział w nich partnerów zewnętrznych, np. producentów mebli albo sprzętu lub półfabrykatów wykorzystywanych w przemyśle meblarskim. Np. w jednej z edycji studenci musieli korzystać z urządzeń firmy Bosch. Warsztaty z producentem płyt meblowych Pfleiderer zatytułowane „3xs” obejmowały przygotowanie trzech mebli: siedziska, stolika i szafki, „Stół za 100” zakładał powstanie stołu z materiałów, których koszt nie przekraczał stu złotych. Studenci współpracowali także z firmą Kler. Celem „skrawków skórki” było wymyśleniu i przygotowanie skórzanych gadżetów ze ścinków pozostałych po wyprodukowaniu kanapy, fotela, krzesła.

To okazja na konfrontacje wyobrażeń z rzeczywistymi wyzwaniami. W trakcie warsztatów młodzi ludzie mają narzucone ograniczenia ekonomiczne, wynikające z ograniczenia materiału lub oczekiwań zamawiającego. Współpraca z partnerami zewnętrznymi procentuje także w innymi wymiarze - ma wpływ edukacyjny na przedsiębiorców.

Projekty zrealizowane w ramach w2p nie znikają w szufladach pracowni. Po każdych powstają wydawnictwa dokumentujące prace, modele i projekty są prezentowane podczas branżowych imprez, targów meblowych, wystaw. Efektem współpracy studentów ASP i uczniów z Milicza była kolekcja mebli „SUWAKI”, którą pokazano m.in. podczas październikowego Łódź Design Festiwal.

Gdzie się bawić w łazience
Ale prezentację poprzedziły kilkutygodniowe warsztaty. Partner zewnętrzny – firma DEFRA, producent mebli łazienkowych, wskazał uczniów szkoły podstawowej im. Astrid Lindgren, jako konsultantów. Studenci pytali je m.in. jak wyobrażają sobie idealną łazienkę, jakie zauważają braki w tym pomieszczeniu. Koordynatorzy twierdzą, że uczniów nie trzeba było namawiać do dyskusji, chętnie wyrażali swoje opinie. To była energiczna, rozgadana grupa, otwartych, śmiałych 7-8-latków.
Dzieci stwierdziły, że łazienka jest najnudniejszym pomieszczeniem w domu, bo nie można się tam bawić. Pewną trudnością dla studentów było zrozumienie wybujałych pomysłów uczniów.
Dzieci chciały mieć miejsce dla swoich zabawek nad wanną. Mówiły, że można zagospodarować przestrzeń w obrębie drzwi – tam powstały oryginalne półki na zabawki. Zwróciły uwagę, że przydałby się podest, który ułatwi im korzystanie z umywalki.

Na podstawie konsultacji powstały projekty. Firma DEFRA przygotowała prototypy mebli łazienkowych. Uczniowie z milickiej podstawówki znów mogli się wykazać – jako ich testerzy.

źródło: Wrocław pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)