"Konieczna jest rozbudowa autostrady A4. Apelujemy do Rządu, do posłów PiS"

środa, 20.2.2019 17:59 1882 1

„Konieczne jest poszerzenie Autostrady A4! Apelujemy do Rządu, do posłów PiS, do wszystkich, od których rozbudowa A4 zależy - nie czekajcie na paraliż Dolnego Śląska.”

 

W konferencji prasowej udział wzięli: Marek Łapiński (Przewodniczący Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej w Sejmiku Dolnośląskim), Joanna Augustynowska (Posłanka na Sejm RP - Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska - Koalicja Obywatelska), Aldona Młyńczak (Posłanka na Sejm RP – Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska – Koalicja Obywatelska) oraz  Michał Jaros (Poseł na Sejm RP - Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska - Koalicja Obywatelska).

Autostrada A4 to centralna oś komunikacyjna naszego regionu. Została wyremontowana bardzo dawno temu. Od lat wymaga ona kolejnej rozbudowy, kolejnego remontu i dostosowania do standardów autostrady. Liczne korki, wypadki oraz brak pasa awaryjnego. Oś komunikacyjna pomiędzy Wrocławiem a Legnicą oraz węzłem S3. Nie spełnia wymogów współczesności. Chcemy, aby w przyszłej kadencji Rząd Platformy Obywatelskiej – Koalicji Obywatelskiej przyspieszył te prace. Rządy Prawa i Sprawiedliwości ostatnie 3 lata zmarnował i skazał nas na wiele lat kolejnych kłopotów z autostradą A4.  –  rozpoczął Marek Łapiński (Przewodniczący Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej w Sejmiku Dolnośląskim)

- W latach 2008-2015 wybudowaliśmy 900 km autostrad. Poczyniliśmy również starania aby zabezpieczyć rozbudowę autostrady A4 wiedząc, że odcinek Wrocław - Krzyżowa,  to najstarszy autostradowy odcinek w Polsce. Brak mu pasa awaryjnego a węzły autostradowe nie spełniają wymogów technicznych. Dodatkowo z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę. Wiedzieliśmy o tym ​za czasów rządów PO. Już w 2010 roku zostały wydane środki na aktualizację dokumentacji Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Został złożony wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie odcinków Autostrady A4 Wrocław-Krzyżowa. – powiedziała posłanka Aldona Młyńczak.

- We wrześniu 2018 - oczywiście podczas kampanii wyborczej Pan Premier Morawiecki powiedział we Wrocławiu „Wszyscy mieszkańcy Dolnego Śląska wiedzą jak zakorkowana jest A4, jaka to jest bolączka od Legnicy do Wrocławia i dalej na wschód, ale również do samej granicy autostrada się korkuje. Dlatego (...) przeznaczymy dodatkowe kwoty na poszerzenie lub budowę nowej autostrady lub dodatkowej.”  Po kilku miesiącach od tej wypowiedzi widać, że było to kolejne kłamstwo Premiera Mateusza Morawieckiego. Zakończenie prac przygotowawczych planowane jest do 2022 r., natomiast realizacja inwestycji w systemie „projektuj i buduj” w okresie 7 lat. To oznacza, że w najlepszym wypadku A4 będzie rozbudowana najwcześniej w 2029 – dodała posłanka Joanna Augustynowska.

W roku 2017 było 664 zdarzeń drogowych na autostradzie A4 w samym powiecie wrocławskim! Wychodzi, że na tym odcinku każdego dnia dochodzi do 2 wypadków. W dniu 15 stycznia ​2019 ​skierowałem do Ministra Infrastruktury zapytanie poselskie w sprawie A4 i Węzła Bielańskiego. Ministerstwo odpowiedziało, że GDDKiA w dniu17 grudnia 2018 r. ogłosiła przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno–ekonomiczno–logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową oraz, że biorą pod uwagę 3 warianty rozwiązań: 

Wariant 1: rozbudowa istniejącej autostrady A4 w następujący sposób: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny),

Wariant 2: budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy oraz 

Wariant 3: budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa. Dodatkowo opracowanie ww. dokumentacji wskaże także rozwiązania dotyczące węzła bielańskiego.

- Wyraźnie widać, że rząd PiS przekłada rozbudowę autostrady A4, choć wie, że jest to poważny problem. Realnie można ocenić, że ta inwestycja powstanie dopiero po 2030 roku. Można to skwitować następującym stwierdzeniem Pan Premier Morawiecki w pięknych słowach obiecuje gruszki na wierzbie. Szanowni Państwo, nikt tyle nie obieca w przyszłości ile obieca Premier Morawiecki. Obieca za 10 lat… Apelujemy w tym miejscu do wszystkich - do Rządu, do posłów PiS, do wszystkich, od których rozbudowa A4 zależy - nie czekajcie na paraliż Dolnego Śląska. Zróbcie coś. Zróbcie coś teraz! – zakończył poseł Michał Jaros

Przeczytaj komentarze (1)

Komentarze (1)

Mis piątek, 22.02.2019 18:30
Szanowni posłowie, a co robiliscie przez 8 lat swoich rządów...