[FOTO] Olimpiada Teatralna Wrocław 2016

czwartek, 22.9.2016 14:43 5090 0

Takiego święta teatru w Polsce jeszcze nie było! Od 14 października do 13 listopada stolica Dolnego Śląska stanie się międzynarodową stolicą teatru w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W programie 7. edycji Olimpiady Teatralnej, organizowanej przez Instytut Grotowskiego, nie zabraknie spektakli reżyserów, którzy zmienili oblicze teatru XX wieku i XXI wieku, takich jak: Eugenio Barba, Peter Brook, Romeo Castellucci, Pippo Delbono, Jan Fabre, Walerij Fokin, Heiner Goebbels, Liu Libin, Krystian Lupa, Eimuntas Nekrošius, Tadashi Suzuki, Theodoros Terzopoulos oraz Robert Wilson. W ramach sześciu nurtów odbędą się spektakle, warsztaty, debaty, spotkania, koncerty, projekcje filmów oraz wystawy. Wrocław gościć będzie ponad 70 spektakli oraz 130 wydarzeń związanych z teatrem.

Olimpiada Teatralna
Olimpiada Teatralna to międzynarodowy festiwal teatralny prezentujący osiągnięcia najwybitniejszych twórców teatralnych z całego świata, którego celem jest przywrócenie znaczenia współczesnego teatru. Inicjatorem Olimpiady Teatralnej jest grecki reżyser, Theodoros Terzopoulos, który wraz z komitetem założycielskim powołał ją do życia w 1993 roku w Delfach.

Do tej pory odbyło się sześć edycji, każda z nich miała inną myśl przewodnią. Wśród miast-gospodarzy znalazły się: Delfy (1995, „Tragedia”), Shizuoka (1999, „Dając nadzieję”), Moskwa (2001, „Teatr dla ludzi”), Stambuł (2006, „Poza granicami”), Seul (2010, „Sarang. Miłość i człowieczeństwo”) oraz Pekin (2014, „Marzenie”).

Theodoros Terzopoulos na jednej z konferencji prasowych wyrażał swoją radość z faktu, iż w tym roku Olimpiada Teatralna zagości we Wrocławiu: „Na świecie mamy wiele festiwali teatralnych, ale mają podobną formę. Tak jest ze wszystkim we współczesnym świecie, ginie różnorodność i bogactwo kulturowe. Olimpiada Teatralna to coś więcej niż festiwal, prezentujemy na nim nie tylko najlepsze spektakle, ale przede wszystkim to, co wypracowali wielcy mistrzowie teatru XX wieku oraz to, co indywidualne i zróżnicowane kulturowo. Bardzo się cieszę, że tym razem Olimpiada zawita do Wrocławia, do którego przyjeżdżam od paru lat i widzę, jak z miasta kultury staję się europejskim miastem kultury”. Zdaniem Terzopoulosa oblicze współczesnego teatru, jego funkcje i cele oraz przyszłość rodzą wiele pytań. Dlatego 7. edycja Olimpiady Teatralnej stanowi zachętę do wolności wypowiedzi, staje w obronie znaczenia tradycji, a zarazem wspiera potrzebę poszukiwań i eksperymentowania na scenie.

Obecnie Międzynarodowy Komitet Olimpiady Teatralnej, kierowany przez Theodorosa Terzopoulosa, tworzą: Tadashi Suzuki, Robert Wilson, Wole Soyinka, Tony Harrison, Ratan Tiyam, Nuria Espert, Giorgio Barberio Corsetti, Georges Lavaudant, Antunes Filho, Jürgen Flimm, Choi Chy-Rim, Walerij Fokin, Liu Libin i Jarosław Fret.

Za kształt artystyczny 7. edycji Olimpiady Teatralnej odpowiada Jarosław Fret, założyciel i lider Teatru ZAR, dyrektor Instytutu Grotowskiego, wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu, przewodniczący Rady Kuratorów i kurator ds. teatru Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. To dzięki jego staraniom w tym roku będziemy mieli okazję gościć Olimpiadę Teatralną. Jak podkreśla Prezydent Wrocławia, Rafał Dutkiewicz: „To będzie jedno z największych przedsięwzięć teatralnych w historii Wrocławia i jedno z najważniejszych wydarzeń Europejskiej Stolicy Kultury”.

Myślą przewodnią 7. edycji Olimpiady będzie „Świat miejscem prawdy” – parafraza tytułu tekstu Jerzego Grotowskiego wygłoszonego w 1976 roku, a opublikowanego w 1979 roku, w którym twórca Teatru Laboratorium przekonywał: „Wchodzimy w świat, aby przezeń przejść. Przechodzimy próbę świata, a świat jest miejscem prawdy. W każdym razie – świat powinien być miejscem prawdy”.

Program Olimpiady Teatralnej 

Program Olimpiady tworzą:

• nurt główny (14 października – 13 listopada 2016)

• Dolnośląska Platforma Teatru (15–19 października 2016)

• Więcej niż teatr (22–27 października)

• Festiwal Dziady. Recykling (27 października – 4 listopada)

• Eastern Line (7–13 listopada)

• program Instytutu Grotowskiego (15 października – 11 listopada)

Nurt główny
Do nurtu głównego zaproszeni zostali: Eugenio Barba, Peter Brook, Romeo Castellucci, Pippo Delbono, Jan Fabre, Walerij Fokin, Heiner Goebbels, Liu Libin, Krystian Lupa, Eimuntas Nekrošius, Tadashi Suzuki, Theodoros Terzopoulos oraz Robert Wilson, którzy zaprezentują zarówno spektakle już docenione, jak i premiery oraz koprodukcje przygotowane z okazji Europejskiej Stolicy Kultury. Łącznie w ramach nurtu zostanie pokazanych szesnaście spektakli. Reżyserzy wezmą również udział w cyklu „Prawda i tylko prawda”, na który złożą się prezentacje artystycznego credo lub rozmowy z udziałem zaproszonych badaczy, współtwórców czy zaprzyjaźnionych artystów z Polski i zagranicy, poświęcone różnorodnym zagadnieniom stanowiącym siłę napędową ich twórczości. Spektakle zostały rozłożone na cztery tygodnie, tworząc sezon jesienny. Zainaugurują go „Trojanki” – legendarny spektakl w reżyserii Tadashiego Suzukiego.

Spektakle nurtu głównego:
1. Tadashi Suzuki/Suzuki Company of Toga (Japonia) „Trojanki”
2. Eugenio Barba/Odin Teatret (Dania) „Drzewo”
3. Heiner Goebbels/Elektroteatr im. Konstantina Stanisławskiego (Rosja) „Max Black, czyli 62 sposoby wsparcia głowy ręką”
4. Krystian Lupa/Teatr Polski we Wrocławiu (Polska) „Kuszenie cichej Weroniki”
5. Walerij Fokin/Teatr Aleksandryjski (Rosja) „Maskarada. Wspomnienia przyszłości”
6. Theodoros Terzopoulos/Teatr Attis (Grecja) „Amor”
7. Theodoros Terzopoulos/Teatr Attis (Grecja) „Prometeusz w okowach”
8. Robert Wilson/Change Performing Arts (Włochy) „Ostatnia taśma Krappa”
9. Jan Fabre/Troubleyn/Jan Fabre (Belgia) „Czekaj, czekaj, czekaj… (dla mojego ojca)”
10. Peter Brook/Teatr des Bouffes du Nord (Francja) „Pole bitwy”
11. Romeo Castellucci/Socìetas Raffaello Sanzio (Włochy) „Zstąp, Mojżeszu”
12. Eimuntas Nekrošius/Teatr Narodowy w Warszawie (Polska) „Dziady”
13. Pippo Delbono/Compagnia Pippo Delbono (Włochy) „Ewangelia”
14. Jarosław Fret/Teatr ZAR (Polska) „Medee. O przekraczaniu”
15. Jarosław Fret/Teatr ZAR (Polska) „Armine, Sister”
16. Liu Libin (Chiny) „Życie między niebem a ziemią”

Formuła Olimpiady Teatralnej zostanie poszerzona o nowe wątki i motywy skupione wokół kluczowej idei spotkania najwybitniejszych twórców europejskiego teatru trzech pokoleń przełomu XX i XXI wieku, które podjęte zostaną podczas cyklu dyskusji „Landscape Now”, zaprogramowany przez prof. Marię Shevtsovą, prof. Dariusza Kosińskiego i prof. Georges’a Banu, cykl spotkań poświęconych wielkim postaciom i tradycjom teatralnym XX wieku: „Era Meyerholda” z udziałem m.in. Walerija Fokina, „Pięć kontynentów teatru” z udziałem Eugenia Barby i Nicoli Savaresego, a także spotkania poświęcone Heinerowi Müllerowi oraz książce Theodorosa Terzopoulosa „Powrót Dionizosa”. Ponieważ jednym z założeń Olimpiady Teatralnej jest dialog między kolejnymi pokoleniami twórców, podczas festiwalu odbędą się też spotkania o charakterze warsztatowym, adresowane do aktorów i reżyserów. We współpracy z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Krytyków zaplanowano też warsztaty dla młodych krytyków z Polski i zagranicy.

Dolnośląska Platforma Teatru
Olimpiadę Teatralna rozpocznie święto dolnośląskiego i wrocławskiego teatru, nieograniczonego w swoich gatunkach, czyli Dolnośląska Platforma Teatru. W trakcie pięciu dni, od 15 do 19 października na wszystkich scenach Wrocławia, nie tylko teatralnych, będzie można zobaczyć trzydzieści sześć spektakli, m.in. z Bielawy, Legnicy, Wałbrzycha, Jeleniej Góry oraz Wrocławia. W programie znajdą się propozycje dla dzieci i dorosłych, spektakle repertuarowe oraz produkcje teatrów niezależnych. Nie zabraknie też widowisk cyrkowych, plenerowych czy muzycznych. Cena karnetu na wybraną ścieżkę programową wyniesie 2016 groszy.

Więcej niż teatr
Nurt ten (22–27 października) koncentruje się na problemach artystycznych i społecznych związanych z pełnoprawną sztuką osób z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem teatru i sztuk performatywnych. Spektakle zaprezentują: Compagnie de l’Oiseau-Mouche (Francja), Teatr 21, Teatr CHOREA, Rafał Urbacki i Anu Czerwiński (Polska), Monster Truck (Niemcy), VerTeDance i Teatr Archa (Czechy). Program dopełnią wystawa fotografii Jana Rosołowskiego, koncert zespołu Na Górze oraz cykl spotkań „Śniadanie w procesie”, którego celem jest upowszechnienie marginalizowanych często zjawisk artystycznych i wymiana doświadczeń między polskimi i zagranicznymi twórcami, otwarcie przestrzeni dla pogłębionej refleksji na temat metod pracy w poszczególnych zespołach.

Festiwal „Dziady. Recykling” 
Z kolei ten nurt (27 października – 4 listopada) odnosi się do źródeł teatru polskiego, obejmie prezentację inscenizacji Mickiewiczowskich „Dziadów” oraz remiksy realizacji historycznych (od Grotowskiego i Białoszewskiego, przez Dejmka i Swinarskiego – do Konwickiego). Obrzędy kultu przodków – odprawiane na żywo i pokazane poprzez wideoinstalację konformans Guicheneya – przywołają konteksty kulturowe: od białoruskiej Radaunicy do afroamerykańskich kultów vodou i candomblé. Prezentacjom będą towarzyszyć debaty, koncerty, projekcje filmów, wystawy i publikacje. Kierownikiem naukowym festiwalu jest prof. Leszek Kolankiewicz.

Eastern Line
Eastern Line (7–13 listopada) to prezentacje młodego, niezależnego teatru z Europy Środkowo-Wschodniej, uwzględniające różnorodność języka teatralnego tworzących go zespołów. Eastern Line to festiwal rozwijający ideę Trzeciego Teatru, krytycznie odnoszącego się zarówno do teatru instytucjonalnego, jak i minionej awangardy. To linia obrony kultury teatru przed kulturą nastawioną na show. Spektakle zaprezentują: Studium Teatralne, Teatr CHOREA, Teatr Porywacze Ciał, Teatr Kana, Teatr Pieśń Kozła, Teatr ZAR (Polska), Nini Julia Bang (Dania), Farma vw jeskyni (Czechy), ProFitArt (Słowacja), Grupa Teatralna Zero Point (Grecja), PLAVO pozorište (Serbia).

W trakcie Olimpiady wystąpią również artyści związani od wielu lat z Instytutem Grotowskiego. Teatr Dramatyczny z Warszawy zaprezentuje „Szczęśliwe dni” z Mają Komorowską i Adamem Ferencym, Alexandra Kazazou „Insenso”, spektakl dedykowany Melinie Mercouri, Roberto Bacci adaptację „Leara”, a irański zespół Aftab „Kaganiec ciszy”. Zaplanowano też spotkanie z Ludwikiem Flaszenem, współtwórcą Teatru Laboratorium.

Więcej informacji T U T A J.

źródło: Wrocław 2016

Dodaj komentarz

Komentarze (0)