komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
PKS
PKP
ZKM
WALUTY
FORUM
LOTTO

środa, 14 listopada 2018

Rogera, Serafina

List Czytelników Doba.pl dotyczący remontów prowadzonych przez bielawską Spółdzielnie Mieszkaniową

czwartek, 8.11.2018 20:00 , komentarze: 14 , odsłony: 1725
kategorie artykułu:

                                                       List Czytelnika Doba.pl

Witam!

W imieniu Mieszkańców, zwracam się z prośbą o pomoc w rozwiązaniu problemów ze Spółdzielnią Mieszkaniową w Bielawie. W tym roku Spółdzielnia przeprowadziła remonty związane z ocieplaniem kilku budynków mieszkalnych. Nikt nie spodziewał się, z jakimi problemami przyjdzie się nam zmierzyć.

Po pierwsze Spółdzielnia w żaden sposób nie poinformowała mieszkańców konkretnego budynku o terminie rozpoczęcia prac chociażby po to, by można było zabrać rzeczy przechowywane na balkonach. Nie otrzymaliśmy pism. Nie wywieszono informacji na tablicach ogłoszeń. Nie poinformowano nas także o przebiegu i etapach prac oraz jakie konsekwencje się z tym wiążą. Podobno wszelkie decyzje zostały podjęte podczas Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni Mieszkaniowej. Jednak Spółdzielnia nie wzięła pod uwagę, że nie każdy mieszkaniec mógł na to zebranie przybyć. Wypadałoby ze strony Spółdzielni przekazać najważniejsze informacje w inny sposób.

Kolejną kwestią, która zdenerwowała większość mieszkańców jest grubość styropianu użytego na balkonach (13-15 cm). Spowodowało to znaczne zmniejszenie metrażu balkonów, przez co stały się mniej atrakcyjne, ciasne i niefunkcjonalne. A co dalej za tym idzie mogą być utrudnieniem dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo, jeżeli ktoś miał dopasowane meble balkonowe, w obecnej sytuacji jest zmuszony nabyć nowe. W tym przypadku Spółdzielnia tłumaczy się, że grubość styropianu została wskazana w audycie termoenergetycznym. Niestety, nie udało nam się zobaczyć wyników tego audytu.

Następną sprawą jest, problem związany z zakończeniem prac remontowych. A mianowicie firma wykonująca ocieplanie budynków zabezpiecza przed zabrudzeniami tylko okna. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że jeżeli folia zabezpieczająca się odkleiła to nie zastała ona ponownie zamontowana. Balkony w żaden sposób nie są chronione przed materiałami budowlanymi. Nie dostaliśmy też informacji, że mieszkańcy mają zabezpieczyć balkon we własnym zakresie. W związku z powyższym kafelki, barierki metalowe lub ogrodzenia wykonane z innych tworzyw zostały zabrudzone klejem, tynkiem strukturalnym i nie wiadomo czym jeszcze. Niektórych zabrudzeń nie da się w żaden sposób usunąć. Zadaliśmy Spółdzielni pytanie kto ma to posprzątać? Odpowiedź była następująca: „Za utrzymanie czystości na balkonach odpowiadają mieszkańcy.” Rozumiemy, że w codziennym korzystaniu z balkonów to właściciel mieszkania lub osoba wynajmująca odpowiadają za utrzymanie czystości. Naszym zdaniem, w przypadku remontów zleconych przez Spółdzielnię za porządek powinna odpowiadać osoba lub firma, która bałagan pozostawiła.

Z ciekawości zapytaliśmy inne osoby jak funkcjonują ich spółdzielnie. Na przykład Spółdzielnia w Dzierżoniowie zanim posadzi krzewy przy bloku lub postawi ławkę to wysyła do każdego mieszkańca ankietę z pytaniem czy mieszkańcy wyrażają zgodę na takie działanie i czy nie mają innych sugestii.

Mamy wrażenie, że Bielawska Spółdzielnia boi się kontaktu z mieszkańcami. Nie informuje nas bezpośrednio o swoich działaniach i ich skutkach oraz nie konsultuje ich z nami. Narzuca nam swoją wolę, a na pytania, dlaczego coś jest robione w taki sposób a nie inny, odpowiada: „Bo tak musi być!”.

Czy my jako właściciele mieszkań i mieszkańcy nie mamy żadnego prawa do decydowania na co idą nasze pieniądze z funduszu remontowego? Czy nie mamy prawa wiedzieć jakie skutki wiążą się z planowanymi remontami? Czy nie możemy ze Spółdzielnią negocjować warunków, by dojść do konsensusu? Czy Spółdzielnia widzi mieszkańców tylko wtedy, gdy trzeba wysłać kolejne pismo z podwyżką czynszu i składek na fundusz remontowy?

Mamy nadzieję, że powyższe pytania nie pozostaną tylko retorycznymi i Ty Dobo.pl pomożesz nam uzyskać na nie odpowiedzi. Dla nas rozmowy ze Spółdzielnią są jak walka z wiatrakami.

Z poważaniem,

Mieszkańcy

                              Oświadczenie Spółdzielni Mieszkaniowej w Bielawie

Szanowni Mieszkańcy.

Od lat podejmowaliśmy próby pozyskania dodatkowych środków na docieplenia tych kilkunastu budynków, które dotychczas nie zostały docieplone. Praktycznie na każdym spotkaniu z mieszkańcami dyskutowaliśmy o tym, zawsze szczególnie interesowało to gospodarzy klatek schodowych, którzy decydują w imieniu mieszkańców o przeznaczeniu środków funduszu remontowego. Niestety aż do ubiegłego roku nie było to możliwe i cały ciężar finansowy docieplenia musiał być pokrywany przez mieszkańców danej nieruchomości. A gromadzone przez nich środki pozwalały jedynie na fragmentaryczne docieplanie małych fragmentów ścian

Dopiero w ubiegłym roku, po wielu działaniach i staraniach udało nam się po pierwsze załatwić bezzwrotną formę dofinansowania, a po drugie z takiej możliwości skorzystać. Wywalczyliśmy dla mieszkańców ponad 2,1 mln zł. O tyle mniej zapłacicie Państwo za docieplenia. To chyba dobrze. Napisaliśmy o tym i o przystąpieniu do docieplenia w 2018 roku do każdego mieszkańca, mówiliśmy na zebraniach, spotkaniach, pisaliśmy w prasie i w Internecie.

Faktycznie, wykonywanie remontu jest zawsze jakąś niedogodnością, to są rusztowania, to są zafoliowane okna, są i robotnicy na balkonach. Tego się nie uniknie, to trzeba przeczekać, takie są realia wykonywania prac budowlanych. Wydawało nam się, że to są oczywiste sprawy i pojawienie się rusztowania na elewacji można kojarzyć z rozpoczęciem prac. Pierwszy raz, po 9 miesiącach trwania robót i na samym jej końcu spotykamy się z sytuacją, że ktoś jest zaskoczony pracami. Ale faktycznie, mogliśmy wziąć pod uwagę, że nie wszyscy mieszkańcy są zainteresowani sprawami własnej nieruchomości, nie wszyscy czytają to co do nich piszemy i dostarczamy do każdego mieszkania, nie wszyscy korzystają z kablówki i Internetu. Jeżeli do kogoś nie dotarliśmy z informacją – przepraszamy i wyciągamy z tego wnioski – odtąd będziemy więcej informacji umieszczać na tablicach ogłoszeń. W tym celu planujemy montaż przeszklonych, zamykanych tablic na klatkach, aby ogłoszenia nie były zrywane i każdy wchodzący mógł je przeczytać. Taki z tej sytuacji wyciągamy wniosek i to możemy Państwu obiecać.

Co do grubości styropianu – dla każdego budynku była ona obliczana indywidualnie. Warunkiem skorzystania z dotacji było uzyskanie granicznej wartości korzyści energetycznej i to trzeba było udowodnić w audycie termoenergetycznym, który następnie był dodatkowo weryfikowany. Aby jak najmniej ingerować w powierzchnie balkonów, założyliśmy zastosowanie najlepszego styropianu jaki tylko jest dostępny na rynku – to co jest klejone na Państwa balkonach posiada współczynnik lambda równy 0,031 W/mK. Nasze wymogi w tym zakresie przełożyły się na obniżenie wymaganej grubości styropianu z 18 do 13-15 cm. Oczywiście, to nadal jest znacząca grubość, ale w zamian mamy wszelkie dobrodziejstwa płynące z ocieplenia – drastycznie podniesioną trwałość budynku i oszczędności w zużyciu energii. I my, i mieszkańcy głosujący na Walnym Zgromadzeniu sądzimy, że mimo pogrubienia ścian balkonów warto je docieplać.

Kwestia posprzątania balkonu po remoncie jak dotąd nie zaistniała w większym zakresie. Ekipa remontowa ma obowiązek posprzątać po sobie, a jeżeli gdzieś nie wykonała tego należycie, to po zgłoszeniu sprawy była zawracana i poprawiała aż do skutku. To było dosłownie kilka przypadków na kilkaset mieszkań, a jeżeli obecnie ktoś ma uwagi do porządku i czystości po remoncie, to  bardzo prosimy o wskazanie adresu – dopilnujemy posprzątania. To są oczywiste sprawy.

Bardzo dużą uwagę przykładamy do utrzymania stałego i dobrego kontaktu z mieszkańcami. Kilka razy w roku stwarzamy okazję do spotkania się w większej grupie, a jeżeli ktoś ma uwagi do bieżącej pracy lub jakąkolwiek pilną sprawę – pracownicy administracji czekają w biurach i w terenie – zawsze ktoś z nas jest na osiedlach. Nie ma najmniejszego problemu z rozmową z kierownictwem lub zarządem. Piszemy w prasie, jesteśmy obecni w kablówce, kilka razy w roku dostarczamy do każdego mieszkania naszą gazetkę z najważniejszymi informacjami, jesteśmy obecni na facebooku, można napisać maila, skorzystać z Messengera lub z naszej strony internetowej (wkrótce nowa odsłona). Od wielu, wielu lat do każdego mieszkania dostarczamy szczegółowo rozpisane sprawozdanie zarządu za dany rok. W sprawach sadzenia zieleni, montażu ławek lub innych tematów dotyczących danej klatki lub budynku spotykamy się z mieszkańcami bezpośrednio na ich terenie. Często występujemy z ankietami, w których pytamy o rozwiązanie konkretnej sprawy dotyczącej mieszkańców. W 100% mieszkańcy sami, suwerennie, poprzez swojego gospodarza decydują na co idą środki z funduszu remontowego. Jesteśmy chyba jedyną spółdzielnią w Polsce, gdzie uprawnienia gospodarzy w tym zakresie są wpisane w statut spółdzielni. Jeżeli są jakieś sugestie co do poprawy kontaktu – prosimy o konkretne sugestie. Dostosujemy się. Jesteśmy przecież dla Was i bardzo nam zależy na Państwa zadowoleniu.

 

Wasze komentarze

he, he, he, brodaty, nie ma się co tak pienić,...
czwartek, 08.11.2018 21:45 autor:

wczoraj, 8 godz temu
wczoraj, 8 godz temu
1
wczoraj, 9 godz temu
wczoraj, 12 godz temu
1
wczoraj, 12 godz temu
27
wczoraj, 13 godz temu
wczoraj, 14 godz temu
poniedziałek, 12.11.2018 18:05
5
poniedziałek, 12.11.2018 18:00
2
poniedziałek, 12.11.2018 17:00
2
niedziela, 11.11.2018 20:50
6
sobota, 10.11.2018 10:25
8
Wymarzone wesele
Wymarzone wesele
Mati Autogaz
Mati Autogaz
Tomograf3D
Tomograf3D
Praca na GoWork
Praca na GoWork
Autorejestrowanie
Autorejestrowanie
Impress kurs tańca
Impress kurs tańca
Szpital LATAWIEC
Szpital LATAWIEC
Autocentrum JOL-LAK
Autocentrum JOL-LAK
www.kasprowiczauto.pl
www.kasprowiczauto.pl
Restauracja Teatralna
Restauracja Teatralna
Spółdzielnia Usługowa ODRA
Spółdzielnia Usługowa ODRA
Sklepy Wielobranżowe BEJ
Sklepy Wielobranżowe BEJ
Radiotaxi BIS
Radiotaxi BIS
Restauracja Gaspar
Restauracja Gaspar
Studio Językowe Status
Studio Językowe Status
Katrin salon kosmetyczny
Katrin salon kosmetyczny
Sprzęt rehabilitacyjny
Sprzęt rehabilitacyjny