komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
pks
mpk
LOTTO

piątek, 25 maja 2018

Grzegorza, Urbana

Filharmonia Sudecka zaprasza - Ewangelicki Kościół Zbawiciela

środa, 16.5.2018 08:59 , komentarze: 0
kategorie artykułu:

Zapraszamy na kolejny koncert symfoniczny 18 maja 2018 o godzinie 19, tym razem do Ewangelickiego Kościoła Zbawiciela przy Placu Kościelnym 4 w Wałbrzychu. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Sudeckiej poprowadzi Jacek Rogala, jako solista wystąpi Paweł Tuliński, trąbka. Solista na co dzień występuje w składzie Orkiestry Filharmonii Sudeckiej. W programie koncertu usłyszymy: Franciszka Liszta Poemat symfoniczny "Preludia", Jana Nepomucena Hummla Koncert na trąbkę Es-dur oraz IV Symfonią e-moll Op. 98 Johannesa Brahmsa.

Hummel znany jest nie tylko miłośnikom muzyki fortepianowej. Austriacki wirtuoz fortepianu, jeden z czołowych przedstawicieli późnego klasycyzmu zasłynął również z Koncertu na trąbkę (1803). Utwór napisany dla słynnego wiedeńskiego trębacza, Antona Weidingera, to kompozycja, która pozwoli soliście w pełni pokazać kunszt gry na instrumencie. Ta klasyczna kompozycja dobrze koreluje z dwoma wspaniałymi dziełami romantycznymi: poematem symfonicznym „Preludia” F. Liszta i IV Symfonią e – moll J. Brahmsa.

Liszt zapoczątkował Preludiami nowy gatunek muzyczny — poemat symfoniczny, którego istotą jest program literacki (poetycki), zawarty np. w tytule, w motcie lub w podanym streszczeniu fabuły utworu. Preludia początkowo miały być uwerturą do komponowanego w 1844–45 cyklu czterech pieśni na chór męski do słów Autrana. Ostatecznej wersji poematu  nadał Liszt podtytuł: „według Lamartine’a”, mając na myśli zbiór liryków tego poety, zatytułowany „Méditations poétiques”. Utwór więc był już gotowy, gdy kompozytor dopisał mu w gruncie rzeczy nowy program.

Brahms był kompozytorem, który w klasycznej formie potrafił zawrzeć ogromny ładunek treści emocjonalnej i wytworzyć własny styl. Dotyczy to także jego ostatniej, IV Symfonii e - moll op.98. Znajdziemy w jej tematach ogromną siłę wyrazu. Niezwykle piękny (i od razu wpadający w ucho) temat pierwszy, grany przez skrzypce, złożony jest jakby z „motywów westchnień”. Zdecydowanie rytmiczny charakter ma drugi temat powierzony instrumentom dętym. Podobnie jest w części drugiej – lirycznemu tematowi o nostalgicznym zabarwieniu przeciwstawione są motywy rytmiczne ukazujące potęgę brzmienia całej orkiestry. Trzecia część Symfonii ma charakter pełnego wigoru tańca. Jednak najmocniejsze wrażenie na słuchaczu wywiera czwarta część utrzymana w dawnej formie wariacyjnej. Zasadą jej konstrukcji jest rozwinięcie szeregu wariacji opartych na prostym temacie, granym w głosie basowym.

 

Wasze komentarze

dzisiaj, 14 min temu
czwartek, 24.5.2018 08:20
środa, 23.5.2018 11:58
poniedziałek, 21.5.2018 14:53
niedziela, 20.5.2018 14:25
piątek, 18.5.2018 13:25
czwartek, 17.5.2018 09:45
czwartek, 17.5.2018 08:55
Skład opału Agro
Skład opału Agro
Księgarnia Psyche
Księgarnia Psyche
Miral
Miral
przewozy międzynarodowe piątka bus
Muzeum Techniki
Muzeum Techniki
Wymarzone wesele
Wymarzone wesele
Mati Autogaz
Mati Autogaz
Auto Max
Auto Max