Pierwsze w Polsce dodatkowe zabezpieczenia na przejeździe kolejowo-drogowym we Wrocławiu

niedziela, 11.2.2018 12:26 3457 0

Skanery laserowe i dodatkowe sygnalizatory powstrzymają kierowców przed niewłaściwym wjazdem i blokowaniem toru na przejazdach kolejowo – drogowych. Pierwsze urządzenia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamontowały we Wrocławiu na skrzyżowaniu z linią do Legnicy. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa pasażerów pociągów. Sprawniejszy i bezpieczniejszy będzie ruch drogowy do centrum miasta.

99 % wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych spowodowali w 2017 r nieostrożni kierowcy. Ich nieodpowiedzialność pokazuje coraz liczniejszy monitoring przejazdów. Ignorowanie czerwonych świateł, znaku stop, wjeżdżanie na przejazd pomimo braku miejsca na zjazd, oraz omijanie slalomem półrogatek i wjeżdżanie pod opadające rogatki – to podstawowe błędy prowadzące do tragedii, opóźnień pociągów uszkodzeń urządzeń i taboru.

Przejazd kolejowo-drogowy na ul. Średzkiej we Wrocławiu -  skrzyżowanie z linią E 30 Wrocław – Legnica (zabezpieczony rogatkami, sygnalizacją i oznakowaniem), to miejsce, gdzie kierowcy notorycznie wjeżdżali na tory, pomimo braku możliwości opuszczenia przejazdu. Samochody blokowały przejazd pociągów, uszkadzały urządzenia. Tylko w ubiegłym roku kierowcy spowodowali na ul. Średzkiej 165 awarii, w tym sprawcami ponad 60 % byli kierowcy ciężarówek. 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. We Wrocławiu zamontowano dodatkowe zabezpieczenia na szczególnie ruchliwym skrzyżowaniu. Wykorzystanie skanerów laserowych i dodatkowych sygnalizatorów ma zapobiec wjazdowi kierowców na tory, gdy brak jest miejsca na zjazd. PLK realizuje także program przejazdowy, który zwiększy bezpieczeństwo na ponad 180 przejazdachmówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PLK dla bezpieczeństwa na przejazdach

Montaż dodatkowych urządzeń na przejeździe we Wrocławiu, to jedno z wielu działań PLK na rzecz zwiększania bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają modernizacje linii i bezkolizyjne skrzyżowania, które wykluczają niebezpieczne zdarzenia samochodów i pociągów. PLK realizują obecnie w ramach KPK tzw. program przejazdowy „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami” za ok. 400 mln zł. Przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe i montowane nowe urządzenia dają kierowcom dodatkowe sygnały o przejeździe pociągów.

W ramach kampanii społecznej Bezpieczny Przejazd -  „Szlaban na ryzyko!” od 12 lat prowadzone są działania, by zwiększyć odpowiedzialność kierowców i ograniczyć liczbę zdarzeń na przejazdach. Kierowcy i piesi otrzymali w 2017 r. 256 tys. ulotek o zasadach bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. 103 tys. materiałów dydaktycznych trafiło do dzieci podczas spotkań na temat bezpieczeństwa w szkołach i przedszkolach (1000 spotkań, z ponad 50 tys. dzieci).Kampania społeczna Bezpieczny Przejazd -„Szlaban na ryzyko!” wykorzystuje nagrania z kamer podczas warsztatów z instruktorami jazdy oraz w procesie szkolenia nowych kierowców. W 2017 r seminaria były zorganizowane w siedmiu miastach. Materiały trafiły do około 800 ośrodków szkolenia kierowców. Pomogą przygotować w 2018 r. około 50 tysięcy przyszłych kierowców.

Źródło: PKP Foto: Mikołaj Czerwiński 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)