Kultowy tramwaj znowu na torach

czwartek, 4.1.2018 10:00 2728 0

Konstal 102 Na to legenda wśród tramwajów, które jeździły po Wrocławiu. I choć już od dawna nie służą komunikacji miejskiej, to jeden z nich odzyskuje właśnie dawny blask. Zabytek w Krakowie remontują miłośnicy z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. Remont wspiera dotacjami Urząd Miejski. 

Wagon Konstal 102Na #2069 został wyprodukowany w czerwcu 1972 roku z numerem fabrycznym 364. Przez cały czas jeździł dla Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu, stacjonował głównie na zajezdni „Borek” przy ul. Powstańców Śląskich. Z ruchu został wycofany w grudniu 2009 roku. Później przejął go Klub Sympatyków Kolei, a w 2013 roku pozyskał go Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.

Jeden z trzech

Tramwaj jest unikatem, bo to jeden z trzech ostatnich zachowanych wagonów tego typu we Wrocławiu. Jest również jedyny zachowany w pierwotnej formie i jednym z niewielu zachowanych w Polsce. Dlatego w 2014 roku został wpisany do rejestru zabytków.

Bezpośrednio po tej decyzji Klub wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji – pozwolenia konserwatorskiego, którego zakres objął kompleksowy remont generalny wagonu. Decyzję taką uzyskano. Umożliwiło to nam złożenie oferty w organizowanym przez Urząd Miejski Wrocławia otwartym konkursie ofert dla organizacji pozarządowych – mówi Krzysztof Kołodziejczyk, prezes KSTM.

Remont w Krakowie

Dzięki temu udało się pozyskać dotacje na jego gruntowne odnowienie. Remont zabytkowego tramwaju pochłonął już około miliona złotych, większość środków pochodziła z dotacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Historia samego remontu jest długa i wyboista, jak mówią miłośnicy komunikacji (kalendarium poniżej), ale ostatecznie tramwaj trafił do zakładów remontowych MPK Kraków i tam jest już na ostatnim etapie prac.

Wcześniej rozmontowano go praktycznie na drobne części, odnowiono poszycie, zabezpieczono przed rdzą. Później udało się go polakierować. Miłośnicy zadbali o to, aby miał kolor, taki jak dawniej.

Prawdziwą przeprawą był remont instalacji elektrycznej. Do okablowania całego tramwaju potrzebne było aż 9 kilometrów przewodów. – Z ciekawostek, w tramwaju miłośnicy zainstalowali lampy tylne z polskiego, zabytkowego już samochodu ciężarowego Żubr, który był produkowany w Jelczu, a kierunkowskazy ze stara 66 – mówi Krzysztof Kołodziejczyk. 

„Stodwójka” zyskała też retro-wnętrze, dokładnie takie, jak w 1972 roku. Dominuje kolor beżowy i seledynowy. Odnowiono charakterystyczne siedzenia pasażerów i kabinę motorniczego. Został jeszcze ostatni etap remontu, czyli uruchomienie elektryczne. 

Po tym będziemy mogli zabrać wagon do domu! Jesteśmy przekonani, że uda się to zrobić w pierwszym kwartale 2018 roku – mówią miłośnicy transportu.

Wyjedzie na tory

Tramwaj, po powrocie do Wrocławia, na pewno zostanie oficjalnie zaprezentowany dziennikarzom. Klub Miłośników Transportu Miejskiego planuje prezentację również w Dniu Dziecka na zajezdni Dąbie.

Będziemy też jeździć 8 września, podczas Europejskich Dni Dziedzictwa. Poza tym będziemy organizować nim przejazdy okazjonalne i komercyjne wynajmy – mówi Kołodziejczyk.

Niewykluczone, że odnowioną „stodwójką” będzie można się przejechać również podczas tegorocznej Nocy Muzeów.

Kalendarium remontu tramwaju 

  • 2009 – Wycofanie z ruchu wagonu 2069
  • 2010 Wagon został sprzedany do Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu.
  • 22.04.2013 Została podpisana umowa na użyczenie wagonu Klubowi Sympatyków Transportu Miejskiego.
  • 15.05.2013 Wagon został oficjalnie zakupiony przez KSTM i od tego momentu jest on naszą własnością.
  • 02.06.2014 Tramwaj Konstal 102Na oficjalnie wpisano do rejestru zabytków
  • 07.07.2014 Na remont wagonu wydano pozwolenie na prace konserwatorskie co umożliwiło Klubowi złożenie oferty w organizowanym przez Urząd Miejski Wrocławia otwartym konkursie ofert dla organizacji pozarządowych pn. „Działania w zakresie ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego we Wrocławiu”.
  • 07.2014 Rozstrzygnięto pierwszy konkurs na dotację do remontu tramwaju. Uzyskaliśmy 130 tysięcy złotych.
  • 1.08.2014-6.10.2014 Realizacja pierwszego etapu remontu tramwaju. Wykonano remont kapitalny trzech wózków tramwaju oraz regenerację przetwornicy, wentylatora silnika i przegląd instalacji elektrycznej.
  • 16.03.2015-20.10.2015 Drugi etap renowacji wagonu 2069. Rozebrano wagon do konstrukcji, którą oczyszczono i zabezpieczono antykorozyjnie. Ten etap był wspierany przez Prezydenta Wrocławia w wysokości 170 000,00 zł w ramach otwartego konkursu ofert dla organizacji pozarządowych pn. Działania w zakresie ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego we Wrocławiu.
  • 9.07.2015-26.11.2015 – Kolejna dotacja z tego samego konkursu w wysokości 100 000 złotych pozwoliła na trzeci etap restauracji, który obejmował lakierowanie poszycia wraz z przywróceniem oryginalnych barw, przegląd i naprawę (regenerację) większości podzespołów elektrycznych, w tym naprawę i konserwację pantografu. Jest to ostatni etap remontu wykonany przez firmę Protram. Po upadku tejże wagon przetransportowano do Krakowa celem kontynuacji prac.
  • 11.04.2016-20.10.2016 – Czwarty etap naprawy wagonu, który obejmował odtworzenie instalacji elektrycznej w wagonie. Prace dofinansowano kwotą 150 000 złotych. Ten etap w odróżnieniu do poprzednich wykonywało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.
  • 28.07.2016-31.12.2016 – Piąty etap remontu wagonu polegał na wstawieniu nowych okien, zamontowaniu drzwi wraz z osprzętem oraz rozpoczęcie kompletacji wnętrza. Ten etap uzyskał dofinansowanie w wysokości 100 tysięcy złotych.
  • 24.03.2017-31.12.2017 – Szósty etap prac konserwatorskich przy niniejszym tramwaju, który obejmował przede wszystkim kontynuację działań związanych z elektryką (wynikających z przeglądu podzespołów przeprowadzonego przez nowego wykonawcę) oraz odtwarzanie wnętrza wagonu. Etap dofinansowano kwotą 250 tysięcy złotych.
  • 12.07.2017-31.12.2017 – Siódmy etap polegał na dokończeniu instalacji elektrycznej i został dofinansowany kwotą 78 tysięcy złotych.

Źródło: Wrocław.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)