Wystawa „Signum Temporis”

piątek, 19.1.2018 08:51 1572 0

Rok 2018 Muzeum Papiernictwa inauguruje wystawą Tomasza Westrycha „Signum Temporis” („Znak czasu”), której wernisaż odbędzie się 19 stycznia o godz.16.00.

Ekspozycja prezentuje dzieła wykonane z papieru. Trzon kolekcji stanowią „Eratyki”, rzeźby inspirowane naturą, w tym przypadku kamieniem (eratyk = fragment skały litej, przeniesiony przez lądolód; głaz narzutowy), który bardzo często przybiera kształt ludzkiej głowy. Wystawie towarzyszy film prezentujący sposób postawania prac artysty. Ekspozycja dostępna będzie dla zwiedzających do 15 lipca 2018 r. Tomasz Westrych - absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie (Wydział Rzeźby, 1993). Stopień doktora uzyskał na macierzystej uczelni w 2005 roku. Tworzy rzeźby z terakoty i papierowe płaskorzeźby. Obecnie pracuje jako adiunkt w I‐ej Pracowni Rzeźby na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Krakowie. Wystawa organizowana jest w ramach obchodów Jubileuszu 50-lecia Muzeum Papiernictwa (1968-2018).
Kuratorem ekspozycji jest Dorota Zielińska-Pytlowany.

 

Od autora

Jest mi ogromnie miło i cieszy mnie fakt, że mogę zaprezentować swoje prace rzeźbiarskie w dusznickim Muzeum Papiernictwa. Charakter tego uroczego, magicznego miejsca zobowiązuje mnie jako twórcę do prezentacji prac w sposób odbiegający od utartego wyobrażenia na temat papieru. Moje poszukiwania artystyczno-badawcze nie są związane ściśle z papierem, raczej krążą wokół spraw rzeźby i szeroko pojmowanego warsztatu rzeźbiarskiego. Nie mam tu na myśli instrumentarium, z jakim jest kojarzone zaplecze pracowni twórczej. Chciałbym, by warsztat akademika nie kojarzył się wyłącznie ze zbiorem narzędzi i wiedzy o materiale oraz sposobach np. cięcia czy formowania. Chodzi mi o ten bardzo prywatny i wewnętrzny obszar, w którym powstaje rzeźba zanim się dotknie materiału. O tę przestrzeń mojej świadomości otwartą na eksperyment, ciągłe poszukiwania fizyczno-strukturalnych uwarunkowań i możliwości tworzonej przeze mnie masy papierowej. O proces, w efekcie którego dotykam prawdy o fizycznym kształcie pracy. W Galerii Sztuki Papieru chcę Państwu zaprezentować twórczość rzeźbiarską, składającą się z cykli prac pod wspólnym tytułem: Signum Temporis. W tym zbiorze znajdziemy rozróżnione numerycznie prace: Na marginesie – 365, Rewizja – Znaki natury, Na marginesie – Portret, Eratyk. Ich tematyka jest związana z szeroko rozumianym pojęciem inspiracji naturą i kryjącą się za tym pojęciem różnorodnością życia. Swoje ważne miejsce ma w nich człowiek i jego otoczenie, to on zazwyczaj jest najważniejszym narratorem pomiędzy treścią prac a ich ostateczną formą. Tytuł wystawy, „Signum Temporis”, ma dla mnie bardzo znaczące i osobiste brzmienie. Jego echem jest sekwencja słów podkreślająca moje miejsce we współczesnym świecie i w zanikającej refleksji na temat własnego życia. Próbuję się z tego nurtu wyłamać, dać świadectwo, że pośpiech wpływa na dysproporcje między systemem wewnętrznym człowieka a środowiskiem, w jakim żyje. Ludzie coraz częściej spieszą się w pracy, dlatego niedbale ją wykonują, śpieszą się w odpoczynku, nie wypoczywając. Znużenie i pośpiech to cechy mające wiele wspólnego ze sobą. W obu przypadkach czas jest przeszkodą, chce się go jak najszybciej pokonać. Niepotrzebnie. Zwalniając, mamy szansę na ustabilizowany, oryginalny plan i perspektywę dobrze wykonanej pracy oraz spełnienia zawodowego czy osobistego. Papier… Jako tworzywo, w którym ciągle uczę się wypowiadać, naznaczył w moim wnętrzu pokorę, refleksję i znaczenie metafor.

dr Tomasz Westrych, rocznik 1968
artysta rzeźbiarz, nauczyciel akademicki Wydziału Architektury Wnętrz ASP w Krakowie

Dodaj komentarz

Komentarze (0)