Zwrot biletu na imprezę kulturalną. Czy to możliwe?

środa, 17.6.2015 08:24 472 0

Rozpoczął się czas, w którym odbywa się wiele imprez kulturalnych, sportowych, festiwali muzycznych czy filmowych. Wiele z nich to wydarzenia masowe, organizowane dla miłośników z całego kraju, często dosyć kosztowne. Coraz częściej bilety na takie imprezy kupujemy przez internet. Warto wiedzieć, że z ich zwrotem może być problem.

Miłośnicy kultury, kibice sportowi, chcący nabyć najlepsze miejsca na swoje ulubione imprezy, często kupują bilety nawet z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Jednak niezależnie czy takie bilety zostały zakupione dużo wcześniej czy tuż przed samą imprezą, zawsze może dojść do sytuacji, w której konsument będzie chciał taki bilet zwrócić. Czy może to zrobić i odzyskać pieniądze?

Zgodnie z ustawą konsumencką, osoba zawierająca umowę na odległość, czyli np. dokonująca zakupów przez internet, ma prawo od niej odstąpić w terminie do 14 dni bez podania przyczyn.

Niestety od tego przepisu istnieją wyjątki. Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów o świadczenie usług związanych z wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi – wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Zwrócić biletu nie będzie można nawet w sytuacji, gdy do zakupu online doszło przez pomyłkę np. klient wybrał błędną datę (gdy do wyboru było kilka terminów) lub planował zakup w innej miejscowości (kiedy wydarzenie miało mieć miejsce w kilku lokalizacjach), nawet jeśli zorientowaliśmy się w pomyłce chwilę po zakupie.

Przed dokonaniem zakupu biletów należy koniecznie zapoznać się z regulaminem zamieszczonym na stronie internetowej organizatora. Z niego również dowiemy się, że w razie zakupu biletu online, nie przysługuje nam prawo do ich zwrotu ani wymiany. Co więcej organizatorzy imprez podkreślają, że ich odsprzedaż po cenach zawyżonych wiąże się z ryzykiem unieważnienia biletu i pozbawienia prawa do udziału w danym wydarzeniu kulturalnym. Organizatorzy z reguły przewidują tylko jedyną sytuację, w której można liczyć na zwrot kosztów za bilety, tj. w przypadku odwołania wydarzenia przez organizatora. Dodatkowo, zastrzegają również, że nie zwracają konsumentom kosztów dojazdu, noclegu ani innych kosztów pośrednio związanych z ewentualnym uczestnictwem w imprezie.

Praktyka taka jest oczywiście niezgodna z przepisami, a rejestr klauzul niedozwolonych zawiera wiele zakwestionowanych przez UOKiK zapisów jakie stosują organizatorzy w swoich regulaminach odnośnie opisanych wyżej sytuacji – zaznacza ekspert z RzetelnyRegulamin.pl.

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)