Uwaga na aktywne linki w wiadomościach!

czwartek, 13.4.2023 12:22 1782 2

W ostatnich dniach oszuści upodobali sobie jeden z popularnych komunikatorów internetowych. Do jego użytkowników przychodzą wiadomości w formie aktywnego linku, o treści zachęcającej do otwarcia. Zainfekowaną wiadomość możesz dostać od swojego znajomego, któremu ktoś się już włamał na konto.

Tak jak choroby, tak i internetowa zaraza nie omija nikogo. Od kilku dni oszuści upodobali sobie jeden z popularnych internetowych komunikatorów. Aby zachęcić użytkowników do „kliknięcia” w aktywny link, wykorzystują już zainfekowane konta naszych znajomych oraz atrakcyjny tekst, który wzbudza naszą ciekawość. Często treść wiadomości sugeruje, że ktoś umieścił w sieci nasze zdjęcia lub film na którym jesteśmy.

Jakie są skutki uboczne kliknięcia w zainfekowany link?

W najgorszym wypadku wirusem zostanie zarażony wasz komputer lub smartfon. W postach, które się wyświetlają nagle mogą zacząć pojawiać się zdjęcia imitujące filmy, co ma zachęcić do kliknięcia w kolejne linki. Po kliknięciu w link zostajecie przekierowani do strony internetowej z wyglądu przypominającej stronę logowania popularnego serwisu społecznościowego. Problem jednak polega na tym, że aby odtworzyć film, musicie zainstalować brakujące wtyczki lub po prostu zalogować się. Możecie nagle stracić dostęp do swojego konta. To drobiazg, bo najgorzej jest wtedy, gdy udostępnialiście komuś w wiadomości prywatnej swój numer dowodu, pesel, czy hasła do logowania w bankowości. Jeśli ktoś już ma dostęp do Waszego konta, to bez problemu pozna Wasze wrażliwe dane. Wiele osób dotknął problem z kradzieżą na BLIKA. Oszuści obeszli zabezpieczenie, uzyskali dostęp do komunikatora danej osoby i wysłali wiadomości do wszystkich znajomych z prośbą o pożyczkę.

Co zrobić jeżeli weszło się w link z wirusem?

  1. Wyloguj się ze wszystkich urządzeń. Często tę funkcję znajdziesz w ustawieniach, w zakładce „Bezpieczeństwo i logowanie”.

  2. Zmień hasło na nowe. Zwróć uwagę, by chroniło konto na wysokim poziomie. Niech będzie całkowicie inne od poprzedniego, zawiera cyfry, mieszankę małych i dużych liter, a także znaki specjalne. Dzięki temu, za sprawą kilku kliknięć możemy odebrać dostęp do konta osobom, które nie powinny go mieć.

  3. Włącz dwustopniowe uwierzytelnianie. Ten krok sprawi, że zalogowanie się na twoje konto będzie wymagało znajomości znajomości większej ilości danych niż email i hasło.

  4. Odszukaj źródła problemu. Zrób przegląd zawartości swojego telefonu i sprawdź, która z pobranych rzeczy może stanowić źródło problemu. Jeżeli natrafisz na aplikację, której nie instalowałeś celowo, natychmiast ją usuń!

  5. Zaloguj się ponownie na swoje konto by sprawdzić, czy jedyne urządzenie, na którym jesteś zalogowany to twój smartfon czy komputer.

 

asp. szt. Katarzyna Mazurek/ KPP w Ząbkowicach Śląskich

Przeczytaj komentarze (2)

Komentarze (2)

gwq czwartek, 13.04.2023 13:47
Żeby się nabrać na takie coś to ograniczonym trzeba być.
tt czwartek, 13.04.2023 14:07
oj zdziwiłbyś się, ilu ludzi najpierw klika, a potem myśli