komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
PKS
LOTTO

czwartek, 18 października 2018

Juliana, Lukasza

Samorząd województwa chce przejąć linie kolejowe od PKP w Henrykowie i Srebrnej Górze

poniedziałek, 8.10.2018 09:27 , komentarze: 16 , odsłony: 1554
kategorie artykułu:

Samorząd Województwa Dolnośląskiego zamierza przejąć od PKP ponad 20 odcinków linii kolejowych w regionie. Te dziś zdegradowane i nieużywane trasy, zdaniem władz województwa, mogą już wkrótce zmienić się w trasy, po których regularnie kursować będą połączenia regionalnego przewoźnika kolejowego. Tym samy zdecydowanie poprawi się cały system komunikacji na Dolnym Śląsku, mieszkańcy zyskają nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie. O szczegółach na czwartkowej konferencji prasowej mówili: marszałek Cezary Przybylski, członek zarządu Jerzy Michalak, radni Patryk Wild i Julian Golak, burmistrz Karpacza Radosław Jęcek oraz sekretarz miasta Złotoryja Włodzimierz Bajoński.

 

Samorząd województwa gotowy jest przejąć linie na własność w oparciu o wspólne ustalenia z PKP S.A. i PKP PLK. W sumie to 22 odcinaki tras w różnych częściach regionu.


-Jesteśmy zdecydowani przejąć te linie. Chcemy je wyremontować i ponownie wykorzystać. Mamy najlepszego w Polsce przewoźnika regionalnego - Koleje Dolnośląskie, który  znakomicie się rozwija i tylko w 2017 roku przewiózł blisko 10 mln pasażerów. Ta liczba z roku na rok rośnie i to jest najlepszy dowód na to, że koleje powinny rozszerzać swoją ofertę, bo takie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców. Są przez nich coraz chętniej wykorzystywanym środkiem transportu. To jest dla nas naturalne wyzwanie, które podejmujemy, i które chcemy zrealizować – mówił po czwartkowej konferencji prasowej marszałek Cezary Przybylski.


Samorząd oczekuje równocześnie zapewnienia finansowania dla tego przedsięwzięcia z Funduszu Kolejowego proporcjonalnie do długości zarządzanej sieci kolejowej. 
 
- Te nowo przejęte linie będą uzupełnieniem dla obecnie funkcjonującej sieci w obszarach o dużym potencjalne przewozowym w ruchu regionalnym. Są to też linie o charakterze lokalnym służące obsłudze wielu dolnośląskich miast dziś zupełnie pozbawionych kolei. Korzystać z nich będą mogli przewoźnicy towarowi zwłaszcza producenci kruszyw, ale również turyści. Przejęcie kolejnych linii pozwoli na uruchomienie przewozów kolejowych. Połączenia bezpośrednie z Wrocławiem otrzymają stolice 4 powiatów, czyli Kamienna Góra, Lwówek Śląski, Góra i Złotoryja, oraz 13 innych miast i kilka gmin o łącznej populacji ponad 225 tysięcy Dolnoślązaków  - wyjaśnia radny wojewódzki Patryk Wild.


- Uważam, też, że przejęcie i uruchomienie tych linii będzie miało fundamentalny wpływ na dalszy rozwój turystyki w regionie. Chcemy zapewnić odpowiedni dojazdu do naszych atrakcji turystycznych. Dzięki przejęciu zaproponowanych przez samorząd województwa linii połączenia uzyskają między innymi: 4 uzdrowiska (Świeradów Zdrój, Lądek Zdrój, Szczawno Zdrój,  Przerzeczyn Zdrój), 2 parki narodowe: Karkonoski i Gór Stołowych (Karpacz, Radków), 2 obiekty oraz  jeden  obszar uznane za Pomniki Historii (Krzeszów, Srebrna Góra) oraz 9 z 11 pałaców należących do wpisanej obszarowo na listę pomników historii Doliny Pałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej. Poprawi się również zdecydowanie dojazd do Wambierzyc, Chełmska Śląskiego, Adrspach po stronie czeskiej, Lubomierza, Bolkowa, Niemczy czy Stronia Śląskiego - dodaje radny.


- Ta inicjatywa cieszy mnie zwłaszcza ze względu na możliwość dojazdu koleją do dolnośląskich uzdrowisk. To ma  duże znaczenie dla ich atrakcyjności. Klientami uzdrowisk są często osoby, które z różnych powodów nie chcą lub nie mogą np. prowadzić samochodów - mówi radny Czesław Kręcichwost, długoletni burmistrz Kudowy Zdroju.
  
 -Dotychczasowe doświadczenia związane z przejmowaniem linii kolejowych nr 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz nr 311 Szklarska Poręba Górna – granica Państwa (Harrachov) oraz przekazanie ich do zarządzania podległej samorządowi jednostce Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei są dowodem na to, że potrafimy z sukcesem przywrócić je do życia i odpowiednio wykorzystać. Nasze spółka- Koleje Dolnośląskie - dysponuje obecnie 57. nowoczesnymi   pociągami, którymi obsługuje ponad 300 połączeń każdego dnia. Bez żadnego problemu poradzimy sobie z dodatkowymi zadaniami przewozowymi  – mówił marszałek Cezary Przybylski 
 
Zdaniem radnego Juliana Golaka realizacja inwestycji kolejowych dedykowanych obsłudze ruchu towarowego może być przeprowadzana we współpracy z partnerami biznesowymi zainteresowanymi obsługą zakładów produkcyjnych pociągami towarowymi. 

 

 

 

Wasze komentarze

Dobrze, że zlikwidowano i nie ważne kiedy. Te pociągi z...
środa, 10.10.2018 10:57 autor: Konduktor
Plany ogromne żeby im tylko piasku i kamieni nie zabrakło
wtorek, 09.10.2018 02:13 autor: BoBudowniczy
Pan Wild jest aktywny całą kadencję nie tylko przed wyborami....
poniedziałek, 08.10.2018 22:09 autor: Jamto
Pociąg to oni wszyscy mają do państwowej kasy
poniedziałek, 08.10.2018 19:26 autor:
Na odbudowie takich tras to dopiero wały można robić ....
poniedziałek, 08.10.2018 19:24 autor:
A może metro w Klodzku
poniedziałek, 08.10.2018 19:21 autor: Ja
Przedtem sciezki rowerowe a teraz pociągi ?
poniedziałek, 08.10.2018 19:14 autor:
To by kosztowało miliardy bujda wyborcza Wild znów aktywny przed
poniedziałek, 08.10.2018 13:59 autor: Runi
poniedziałek, 15.10.2018 11:56
6
czwartek, 11.10.2018 10:28
4
poniedziałek, 8.10.2018 15:10
środa, 3.10.2018 11:32
Praca na GoWork
Praca na GoWork
Szpital LATAWIEC
Szpital LATAWIEC
Salon Drzwi i Podłóg
Salon Drzwi i Podłóg
Szkoła Językowa
Szkoła Językowa
Wymarzone wesele
Wymarzone wesele
ZGK Ząbkowice Śl.
ZGK Ząbkowice Śl.
Spółdzielnia Usługowa ODRA
Spółdzielnia Usługowa ODRA
Pomoc drogowa
Pomoc drogowa