komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
PKS
LOTTO

wtorek, 23 października 2018

Marleny, Seweryna

Samorząd województwa chce przejąć linie kolejowe od PKP w Henrykowie i Srebrnej Górze

poniedziałek, 8.10.2018 09:27 , komentarze: 16 , odsłony: 1591
kategorie artykułu:

Samorząd Województwa Dolnośląskiego zamierza przejąć od PKP ponad 20 odcinków linii kolejowych w regionie. Te dziś zdegradowane i nieużywane trasy, zdaniem władz województwa, mogą już wkrótce zmienić się w trasy, po których regularnie kursować będą połączenia regionalnego przewoźnika kolejowego. Tym samy zdecydowanie poprawi się cały system komunikacji na Dolnym Śląsku, mieszkańcy zyskają nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie. O szczegółach na czwartkowej konferencji prasowej mówili: marszałek Cezary Przybylski, członek zarządu Jerzy Michalak, radni Patryk Wild i Julian Golak, burmistrz Karpacza Radosław Jęcek oraz sekretarz miasta Złotoryja Włodzimierz Bajoński.

 

Samorząd województwa gotowy jest przejąć linie na własność w oparciu o wspólne ustalenia z PKP S.A. i PKP PLK. W sumie to 22 odcinaki tras w różnych częściach regionu.


-Jesteśmy zdecydowani przejąć te linie. Chcemy je wyremontować i ponownie wykorzystać. Mamy najlepszego w Polsce przewoźnika regionalnego - Koleje Dolnośląskie, który  znakomicie się rozwija i tylko w 2017 roku przewiózł blisko 10 mln pasażerów. Ta liczba z roku na rok rośnie i to jest najlepszy dowód na to, że koleje powinny rozszerzać swoją ofertę, bo takie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców. Są przez nich coraz chętniej wykorzystywanym środkiem transportu. To jest dla nas naturalne wyzwanie, które podejmujemy, i które chcemy zrealizować – mówił po czwartkowej konferencji prasowej marszałek Cezary Przybylski.


Samorząd oczekuje równocześnie zapewnienia finansowania dla tego przedsięwzięcia z Funduszu Kolejowego proporcjonalnie do długości zarządzanej sieci kolejowej. 
 
- Te nowo przejęte linie będą uzupełnieniem dla obecnie funkcjonującej sieci w obszarach o dużym potencjalne przewozowym w ruchu regionalnym. Są to też linie o charakterze lokalnym służące obsłudze wielu dolnośląskich miast dziś zupełnie pozbawionych kolei. Korzystać z nich będą mogli przewoźnicy towarowi zwłaszcza producenci kruszyw, ale również turyści. Przejęcie kolejnych linii pozwoli na uruchomienie przewozów kolejowych. Połączenia bezpośrednie z Wrocławiem otrzymają stolice 4 powiatów, czyli Kamienna Góra, Lwówek Śląski, Góra i Złotoryja, oraz 13 innych miast i kilka gmin o łącznej populacji ponad 225 tysięcy Dolnoślązaków  - wyjaśnia radny wojewódzki Patryk Wild.


- Uważam, też, że przejęcie i uruchomienie tych linii będzie miało fundamentalny wpływ na dalszy rozwój turystyki w regionie. Chcemy zapewnić odpowiedni dojazdu do naszych atrakcji turystycznych. Dzięki przejęciu zaproponowanych przez samorząd województwa linii połączenia uzyskają między innymi: 4 uzdrowiska (Świeradów Zdrój, Lądek Zdrój, Szczawno Zdrój,  Przerzeczyn Zdrój), 2 parki narodowe: Karkonoski i Gór Stołowych (Karpacz, Radków), 2 obiekty oraz  jeden  obszar uznane za Pomniki Historii (Krzeszów, Srebrna Góra) oraz 9 z 11 pałaców należących do wpisanej obszarowo na listę pomników historii Doliny Pałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej. Poprawi się również zdecydowanie dojazd do Wambierzyc, Chełmska Śląskiego, Adrspach po stronie czeskiej, Lubomierza, Bolkowa, Niemczy czy Stronia Śląskiego - dodaje radny.


- Ta inicjatywa cieszy mnie zwłaszcza ze względu na możliwość dojazdu koleją do dolnośląskich uzdrowisk. To ma  duże znaczenie dla ich atrakcyjności. Klientami uzdrowisk są często osoby, które z różnych powodów nie chcą lub nie mogą np. prowadzić samochodów - mówi radny Czesław Kręcichwost, długoletni burmistrz Kudowy Zdroju.
  
 -Dotychczasowe doświadczenia związane z przejmowaniem linii kolejowych nr 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz nr 311 Szklarska Poręba Górna – granica Państwa (Harrachov) oraz przekazanie ich do zarządzania podległej samorządowi jednostce Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei są dowodem na to, że potrafimy z sukcesem przywrócić je do życia i odpowiednio wykorzystać. Nasze spółka- Koleje Dolnośląskie - dysponuje obecnie 57. nowoczesnymi   pociągami, którymi obsługuje ponad 300 połączeń każdego dnia. Bez żadnego problemu poradzimy sobie z dodatkowymi zadaniami przewozowymi  – mówił marszałek Cezary Przybylski 
 
Zdaniem radnego Juliana Golaka realizacja inwestycji kolejowych dedykowanych obsłudze ruchu towarowego może być przeprowadzana we współpracy z partnerami biznesowymi zainteresowanymi obsługą zakładów produkcyjnych pociągami towarowymi. 

 

 

 

Wasze komentarze

Dobrze, że zlikwidowano i nie ważne kiedy. Te pociągi z...
środa, 10.10.2018 10:57 autor: Konduktor
Plany ogromne żeby im tylko piasku i kamieni nie zabrakło
wtorek, 09.10.2018 02:13 autor: BoBudowniczy
Pan Wild jest aktywny całą kadencję nie tylko przed wyborami....
poniedziałek, 08.10.2018 22:09 autor: Jamto
Pociąg to oni wszyscy mają do państwowej kasy
poniedziałek, 08.10.2018 19:26 autor:
Na odbudowie takich tras to dopiero wały można robić ....
poniedziałek, 08.10.2018 19:24 autor:
A może metro w Klodzku
poniedziałek, 08.10.2018 19:21 autor: Ja
Przedtem sciezki rowerowe a teraz pociągi ?
poniedziałek, 08.10.2018 19:14 autor:
To by kosztowało miliardy bujda wyborcza Wild znów aktywny przed
poniedziałek, 08.10.2018 13:59 autor: Runi
piątek, 19.10.2018 11:29
piątek, 19.10.2018 11:20
1
czwartek, 18.10.2018 12:48
1
czwartek, 18.10.2018 09:08
ZGK Ząbkowice Śl.
ZGK Ząbkowice Śl.
Pomoc drogowa
Pomoc drogowa
Szkoła Językowa
Szkoła Językowa
Wymarzone wesele
Wymarzone wesele
Szpital LATAWIEC
Szpital LATAWIEC
Praca na GoWork
Praca na GoWork
Spółdzielnia Usługowa ODRA
Spółdzielnia Usługowa ODRA
Salon Drzwi i Podłóg
Salon Drzwi i Podłóg