Projekt „Inwestycja w kwalifikacje”

czwartek, 6.7.2023 12:54 919 0

30 czerwca br. Powiat Ząbkowicki zakończył, trwający od lipca 2021 roku, projekt „Inwestycja w kwalifikacje”. Celem projektu było zwiększenie jakości i atrakcyjności oferty edukacyjnej 4 placówek prowadzących kształcenie zawodowe: ZSZ w Ząbkowicach Śl. (technikum i szkoła branżowa) i ZSP w Ziębicach (technikum i szkoła branżowa) poprzez doposażenie placówek w niezbędny sprzęt i wyposażenie oraz realizację zajęć specjalistycznych dla 240 uczniów i staży dla 180 uczniów oraz podniesienie kwalifikacji/kompetencji 34 nauczycieli do końca czerwca 2023 r.

Projekt „Inwestycja w kwalifikacje”  realizowany był przez Powiat Ząbkowicki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego (Działanie: 10.4 Dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb)współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Składał się z 5 części: doposażenie placówek, organizacja staży uczniowskich dla 75% uczniów uczestniczących w projekcie, szkolenia dla nauczycieli, szkolenia/zajęcia specjalistyczne dla uczniów, doradztwo zawodowe dla uczniów.

Staże uczniowskie:

Jednym z zadań projektu były staże uczniowskie, które pozwoliły nabyć uczestnikom pierwsze umiejętności praktyczne oraz zdobyć doświadczenie zawodowe, co w przyszłości pozytywnie wpłynęłoby na zatrudnienie przez potencjalnego pracodawcę. W stażach, zarówno z ZSZ w Ząbkowicach Śl., jak i z ZSP w Ziębicach, wzięło udział 180 uczniów (co stanowiło 75% z 240 uczniów) z kierunków:

  • technik mechanik
  • technik informatyk
  • technik ekonomista
  • technik handlowiec
  • technik żywienia
  • technik budownictwa
  • technik pojazdów samochodowych
  • mechanik pojazdów samochodowych
  • kucharz
  • technik informatyk
  • technik usług fryzjerskich
  • technik logistyk
  • ślusarz

Każdy z uczestników stażu odbył 150 h w okresie od 4 do 8 tygodni u pracodawców. Dodatkowo, za udział w stażu uczniowie otrzymali wynagrodzenie po 2.000 zł; 500 zł otrzymał opiekun stażu. Kwotę w wysokości ok. 1.000 zł otrzymał pracodawca za zwrot poniesionych kosztów (np. koszt zakupu odzieży roboczej, czy koszt eksploatacji materiałów i narzędzi). Po ukończeniu stażu, każdy uczestnik otrzymał dokument stwierdzający odpowiednie przeszkolenie stanowiskowe. Zadanie to wyniosło ok. 600.000,00 zł.

Szkolenia nauczycieli:

Ta część projektu dotyczyła szkoleń 34 nauczycieli, chcących podnieść swoje kompetencje zawodowe. Tak, jak szkolenia uczniów, nie kolidowały z planem lekcji, albo odbywały się w weekendy, w maksymalnie 10 osobowych grupach, z częstotliwością 4-8 h tygodniowo. Szkolenia zakończyły się egzaminem zewnętrznym oraz wydaniem certyfikatu. Po jego zdobyciu, wiedza zdobyta przez nauczycieli, była przekazywana uczniom, wzbogacając ich umiejętności praktyczne.

Nauczyciele szkolili się w następujących kategoriach:

  • tworzenie witryn internetowych
  • projektowanie grafiki komputerowej
  • prowadzenie obsługi biura
  • programowanie i obsługa procesu druku 3D
  • przygotowywanie potraw zgodnie z trendami rynkowymi i zasadami zdrowego żywienia
  • serwis napojów mieszanych i alkoholi
  • wykonanie makijażu fotograficznego
  • zarządzanie pracą restauracji
  • planowanie, tworzenie i dystrybuowanie treści marketingowych
  • prowadzenie sprzedaży i obsługi telefonicznej klienta

Zadanie kosztowało 173.000,00 zł.

Szkolenia dla uczniów:

Podobnie, jak w przypadku szkoleń dla nauczycieli, uczniowie otrzymali potrzebne narzędzia w postaci materiałów szkoleniowych. Zakończyły się one egzaminem zewnętrznym i wydaniem certyfikatu. Szkolenia odbywały się w maksymalnie 8 osobowych grupach, z częstotliwością 4-8 h tygodniowo (w dni nauki szkolnej, w godzinach niekolidujących z planem lekcji lub w weekendy).

Podobnie, jak nauczyciele, uczniowie szkolili się w kategoriach:

  • tworzenie witryn internetowych
  • projektowanie grafiki komputerowej
  • prowadzenie obsługi biura
  • programowanie i obsługa procesu druku3D
  • przygotowywanie potraw zgodnie z trendami rynkowymi i zasadami zdrowego żywienia
  • serwis napojów mieszanych i alkoholi (dla osób pełnoletnich)
  • wykonanie makijażu fotograficznego

Uczniowie byli nauczani przez nauczycieli, którzy wcześniej sami przeszli szkolenia o tej samej treści. Dzięki temu, uczniowie zdobyli praktyczne umiejętności, które pomogą im w przyszłości w wyborze wymarzonego zawodu.

Szkolenia dla uczniów kosztowały prawie 900.000,00 zł.

Doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów:

Kolejny realizowany przez program cel był bezpośrednią odpowiedzią na problemy uczniów z wyborem ścieżek kariery zawodowej. Miał na celu opracowanie jej planu od podstaw. Nauczyciel-doradca,  poprzez szczegółową rozmowę, a przede wszystkim, indywidualne podejście do każdego ucznia, był w stanie opracować plan kariery, przekazać dokładne wytyczne, co do możliwości dalszego jej rozwoju
 i przygotować młodą osobę pod kątem wyzwań na regionalnym rynku pracy, wedle zainteresowań każdego z kandydatów. Zadanie to kosztowało prawie 120.000,00 zł.

Tworzenie w szkołach lub placówkach oświaty, prowadzących kształcenie zawodowe, warunków odzwierciedlających naturalne warunki pracy właściwe dla nauczanych zawodów:

W tej części projektu, wzięto pod uwagę doposażenie i wyposażenie szkół w pomoce dydaktyczne, narzędzia, infrastrukturę, sprzęt, podręczniki szkolne i materiały dydaktyczne. Co ważne, potrzeby każdej placówki rozpatrywane zostały indywidualnie, biorąc pod uwagę analizę aktualnych zasobów. Nowy sprzęt trafił na miejsce starego, przestarzałego (nawet kilkunastoletniego), którego wyraźnie brakowało (szczególnie nowoczesnego sprzętu multimedialnego i oprogramowania). Dzięki nowemu sprzętowi można, bez większych problemów, dopasować się do nowych trendów bazujących na innowacyjnych technologiach i znaleźć rozwiązania, które będą zgodne z oczekiwaniami rynku pracy, jak i samych uczniów.

Dzięki projektowi, na podstawie analizy i diagnozy potrzeb edukacyjnych, stwierdzono natychmiastową konieczność doposażenia następujących pracowni dla zawodu:

w Zespole Szkół Ponadpodstawowych w Ziębicach:

  • pracownia aplikacji internetowych i grafiki komputerowej
  • pracownia fryzjerska
  • pracowania logistyczna
  • pracownia technologii gastronomicznej

w Zespole Szkół Zawodowych w Ząbkowicach Śląskich:

  • pracownia programowania strukturalnego i obiektowego, pracownia oprogramowania biurowego i multimediów
  • pracownia systemów operacyjnych i sieci komputerowych
  • pracownia technik pojazdów samochodowych
  • pracownia ekonomiczna.

W ramach tej części projektu, zakupiono niezbędny sprzęt, do powyższych pracowni między innymi: monitory interaktywne, programy komputerowe, oprogramowania, tablice interaktywne, tablety, aparaty i kamery cyfrowe oraz sprzęt do pracowni zawodowych. W sumie na sprzęt wydano kwotę ponad 500.000,00 zł.

Zalety projektu:

Projekt miał na celu wprowadzenie trwałych zmian w szkołach. Dzięki wszystkim jego aspektom, młody człowiek, bez żadnych kompetencji zawodowych, po przejściu przez szereg szkoleń
i nabywając trwałe umiejętności praktycznych, jest interesującym „nabytkiem” wkraczającym na rynek pracy.

Wypracowane w projekcie programy zajęć, zakupiony sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz nabyte umiejętności posługiwania się w pracy dydaktycznej nowoczesnymi metodami i narzędziami IT – to wszystko przełoży się na trwałe poszerzenie oferty edukacyjnej placówek objętych projektem; zwiększy jej atrakcyjność i tym samym, wpłynie na trwały wzrost potencjału kapitału ludzkiego województwa dolnośląskiego.

- Inwestycja w kwalifikacje to przyszłościowy projekt w naszym powiecie. Co ważne, nie jest przedsięwzięciem krótkofalowym. Pracownie wyposażone zgodnie z najnowszymi standardami, pozwalają młodzieży nabyć pierwszych umiejętności praktycznych, a nowoczesny sprzęt jest w pełni przystosowany do aktualnych wymogów. Dzięki temu, po zakończeniu danego kursu, młodzi będą mieć fach w rękach i automatycznie wzrośnie ich pozycja na rynku pracy. To sama idea przyświeca nauczycielom, którzy również nie pozostają bierni na dynamiczne zmiany rynkowe i sami też dokształcają się, aby być na bieżąco z obowiązującymi trendami  i móc potem tę wiedzę przekazać dalej. Jest to inwestycja na lata, wzmacniająca pozycję szkół, przy potencjalnym ich wyborze. Jest niezwykle konkurencyjna na tle pozostałych placówek. Projekty oświatowe, ostatnio zrealizowane w szkołach ponadpodstawowych na kwotę prawie 12.000.000,00 zł, dają nadzieję na wybór szkół na terenie powiatu – podsumował Roman Fester, Starosta Ząbkowicki.

Równocześnie z tym projektem był realizowany projekt inwestycyjny, który wzmocnił działania miękkie „Inwestycji w kwalifikacje”.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)