Oszuści nie próżnują. 50-latek stracił 11 tysięcy

piątek, 14.6.2024 08:57 1428 1

Oszuści nie odpuszczają i szukają różnych sposobów możliwości dotarcia do osób, które później są okradane. Często przy różnych okolicznościach, również na portalach społecznościowych jesteśmy proszeni o podanie danych kart płatniczych wraz z kodami zabezpieczającymi. Uważajmy! Jeżeli nie mamy zaufania do sprzedawcy lub usługodawcy nie róbmy tego, rozważmy inne możliwości. W podobny sposób został oszukany 50-latek z powiatu ząbkowickiego, który podał dane karty wraz z zabezpieczeniami w wyniku czego stracił 11 tysięcy złotych.

12 czerwca na komendę w Ząbkowicach Śląskich zgłosił się mężczyzna, który został oszukany. Z relacji pokrzywdzonego wynika, że oszust podstępem uzyskał informacje dotyczące karty płatniczej mieszkańca powiatu ząbkowickiego wraz z kodem zabezpieczającym. W wyniku działania przestępcy 50-latek stracił 11 tysięcy złotych.

W związku z tym zgłoszeniem poniżej kilka porad:

Jak uniknąć oszustwa?

  • Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz.
  • Nie podawaj danych kart płatniczych ani danych do konta bankowego nieznanym osobom lub instytucjom.
  • Nie wolno reagować na e-mail’e od banku z prośbą o zalogowanie się na stronę banku przez link podany w tekście wiadomości. Strona, taka może być kopią strony banku, a klient jest proszony o podanie numeru konta, numeru identyfikacyjnego i haseł, a nawet kodów PIN do kart. Jest to typowy phishing – czyli wyłudzanie danych dotyczących kont rachunków bankowych w celu przejęcia ich zawartości.
  • Na komputerze, który jest używany do transakcji internetowych, nie powinno się instalować żadnych, programów z nieznanego źródła.
  • W trakcie logowania się do sklepu internetowego czy banku nigdy nie wolno korzystać z linków, zawsze należy wpisać adres ręcznie
  • Nie należy dokonywać płatności i logować się do serwisów z podaniem swojego hasła w punktach bezpłatnego publicznego dostępu do Internetu ( hot-spotach).
  • Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów. Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji.
  • Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory.
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną.

Gdy doszło do oszustwa:

  • Należy poinformować jak najszybciej administratorów do spraw bezpieczeństwa danego serwisu.
  • Powinno zawsze się zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją na przykład dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową oraz całą korespondencję ze sprzedawcą.
  • Należy zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe, sms’y.
  • Należy zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji.

 

 

asp. szt. Katarzyna Mazurek
Oficer Prasowy
Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich

 

Przeczytaj komentarze (1)

Komentarze (1)

piątek, 14.06.2024 10:31
Na biednego nie trafiło