Oszukani na zakupach internetowych

czwartek, 7.1.2016 10:54 5572 3

Zakupy przez Internet są szybkie, proste i coraz popularniejsze. Niestety, równie łatwo można upolować superokazję, co paść ofiarą oszustów. Na ząbkowicką komendę zgłasza się coraz więcej poszkodowanych.

Większość oszukanych dokonało zakupów w internecie już na początku grudnia. Wpłacili wymagane kwoty, a do początku stycznia nie otrzymali zamówionego towaru.

Na przykład 29-letni mieszkaniec gminy Kamieniec Ząbkowicki wpłacił sprzedawcy ze Szczecina 100 zł, a towaru nadal nie dostał. Inny mieszkaniec powiatu zamówił 2 grudnia fotel za ponad 500 zł i pomimo wpłacenia pieniędzy nadal nie otrzymał przesyłki. Podobnie, jak mężczyzna, który za około 1000 zł zamówił iPhone’a i nie dostał go do tej pory.

 

Jak kupować w Internecie?

Warto pamiętać, żeby przed dokonaniem zakupu sprawdzić podstawowe informacje o sklepie – jakie są opinie klientów, czy na stronie znajduje się regulamin i jakie są jego zapisy, jaka jest polityka sklepu w sprawie zwrotu towarów i czy koszty wysyłki nie są nienaturalnie wysokie. Na portalach aukcyjnych istnieje możliwość skorzystania z systemu ochrony kupujących, który jest dodatkowym zabezpieczeniem dla klientów.

Jeśli chcemy kupić przedmiot o dużej wartości, warto też sprawdzić opcje kontaktu ze sprzedawcą. Jeśli podany jest wyłącznie prywatny adres e-mail bądź na stronie jest tylko formularz kontaktowy, bez adresu siedziby i numeru telefonu, to należy się zastanowić, czy w razie niedostarczenia towaru albo dostawy towaru wadliwego, będziemy mieć szansę na wymianę lub zwrot towaru.

Niestety dość częstym zabiegiem, stosowanym przez sprzedawców na portalach aukcyjnych, jest umieszczanie w opisie zapisu "Niniejsza oferta nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 kodeksu cywilnego" i następnie powoływanie się na ten zapis, kiedy wysyłają przedmiot odbiegający wyglądem od zamieszczonego na zdjęciu. W związku z tym, może się okazać, że zamawiany przez nas towar nie istnieje, jest dużo gorszej jakości albo widocznie różni się od zamawianego.

- 25 grudnia 2014 roku weszła w życie nowelizacja przepisów prawa konsumenckiego. Dzięki tym zmianom, każdy klient (konsument), który robi zakupy za pośrednictwem internetu, może zrezygnować z zakupu i odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od daty sprzedaży. Nie musi przy tym podawać żadnego powodu swojej decyzji – tłumaczy Radosz Pawlikowski z kancelarii Reaktia we Wrocławiu

Uważaj na "super okazje". Nie zawsze to, co widoczne jest na zdjęciu musi być takie samo w rzeczywistości, lub nabyte przez sprzedawcę w sposób legalny. Uwaga na podróbki! 
Jeśli licytujesz w aukcji internetowej, poczekaj do zakończenia aukcji nim przelejesz pieniądze sprzedawcy. Sprawdź, czy sprzedawca umożliwia opłatę przy odbiorze - to również wskazuje na jego wiarygodność. 

Korzystając z zagranicznych serwisów aukcyjnych nie daj się namówić na transakcję poza aukcją. 
Jeśli dostałeś maila z informacją o wygraniu aukcji, sprawdź dokładnie czy wiadomość pochodzi od rzeczywistego sprzedawcy, zwłaszcza, gdy podany w niej jest nr konta, na który masz przelać należność. Gdy masz wątpliwości, nawiąż korespondencję ze sprzedającym. 
Chroń swoje dane osobowe i hasła dostępowe. Nie wysyłaj nikomu kserokopii swoich dokumentów oraz nie podawaj haseł np. po „kliknięciu" w linkach zawartych w wiadomościach mailowych. 
Pamiętaj, że zawsze w razie jakichkolwiek wątpliwości możesz skontaktować się z obsługą portalu aukcyjnego. 

Gdy już padłeś ofiarą oszustwa: 
Poinformuj jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu. 
Zachowaj wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. 
Zgłoś się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej Twojego miejsca 
zamieszkania jednostki policji. 

Zgłaszając się na policję trzeba będzie podać: 
Datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną cenę. 
Nazwę konta (nick) sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mailowy. 
Sposób kontaktu ze sprzedającym: jego e-mail, nr telefonu, adres. 
Sposób dokonania zapłaty: przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem. 

Przeczytaj komentarze (3)

Komentarze (3)

logiczny emeryt piątek, 08.01.2016 17:14
Najlepiej kupować za pobraniem, trochę drożej ale w miarę pewnie.
wtorek, 12.01.2016 12:52
Zazwyczaj od 3 do 8 PLN. Dupy nie urywa. W...
Harnaś piątek, 08.01.2016 19:34
Istota kto płaci przed otrzymaniem towaru