Myślała, że pomaga szwagierce w opłaceniu zakupów i przekazała oszustowi 700 złotych
Pomimo wielokrotnych ostrzeżeń dotyczących oszustwa „na znajomego z Facebooka”, kolejna osoba dała się nabrać przestępcy. W poniedziałek, 12 maja na policję zgłosiła się 51-latka, która wierząc, że rozmawia ze szwagierką pożyczyła jej ponad 700 złotych, udostępniając i zatwierdzając kody BLIK. Zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa, kiedy poprosiła o zwrot pieniędzy.
- Policja dokłada wszelkich starań, aby zapobiegać oszustwom internetowym. Informujemy o niemal każdym takim zdarzeniu, by pokazać sposób działania przestępców, jak również ostrzec innych. Wielokrotnie opisywaliśmy również sposób „na znajomego z Facebooka”. Jednak mimo licznych ostrzeżeń w sieci wciąż wiele osób je bagatelizuje - informuje asp. szt. Katarzyna Mazurek, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich.
Mieszkanka powiatu ząbkowickiego była przekonana, że prowadzi konwersację ze swoją szwagierką. Przestępca wykorzystał skradzione wcześniej dane do konta na portalu społecznościowym i poprosił o pieniądze na opłacenie zakupów. Kobieta nic nie podejrzewała, gdyż wcześniej podobna sytuacja miała już miejsce. Dwukrotnie wygenerowała kod BLIK i podała oszustowi za pośrednictwem komunikatora, zatwierdzając wypłatę. Zorientowała się dopiero wówczas, gdy rozmawiała ze szwagierką i zapytała o zwrot pożyczonych na zakupy pieniędzy. W ten sposób 51-latka „zasiliła” konto oszusta kwotą ponad 700 złotych.
Ponownie przypominamy, że takich sytuacji można uniknąć, wystarczy że będziemy stosować kilka ważnych zasad:
- należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto, zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS;
- zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory, najlepiej zadzwonić do takiej osoby;
- pamiętajmy, aby sprawdzać dane transakcji przed jej potwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
- trzeba chronić swój telefon oraz szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
/KPP w Ząbkowicach Śląskich/
Dodaj komentarz
Komentarze (0)