Samorząd województwa chce przejąć linie kolejowe od PKP w Henrykowie i Srebrnej Górze

poniedziałek, 8.10.2018 09:27 7263 16

Samorząd Województwa Dolnośląskiego zamierza przejąć od PKP ponad 20 odcinków linii kolejowych w regionie. Te dziś zdegradowane i nieużywane trasy, zdaniem władz województwa, mogą już wkrótce zmienić się w trasy, po których regularnie kursować będą połączenia regionalnego przewoźnika kolejowego. Tym samy zdecydowanie poprawi się cały system komunikacji na Dolnym Śląsku, mieszkańcy zyskają nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie. O szczegółach na czwartkowej konferencji prasowej mówili: marszałek Cezary Przybylski, członek zarządu Jerzy Michalak, radni Patryk Wild i Julian Golak, burmistrz Karpacza Radosław Jęcek oraz sekretarz miasta Złotoryja Włodzimierz Bajoński.

 

Samorząd województwa gotowy jest przejąć linie na własność w oparciu o wspólne ustalenia z PKP S.A. i PKP PLK. W sumie to 22 odcinaki tras w różnych częściach regionu.


-Jesteśmy zdecydowani przejąć te linie. Chcemy je wyremontować i ponownie wykorzystać. Mamy najlepszego w Polsce przewoźnika regionalnego - Koleje Dolnośląskie, który  znakomicie się rozwija i tylko w 2017 roku przewiózł blisko 10 mln pasażerów. Ta liczba z roku na rok rośnie i to jest najlepszy dowód na to, że koleje powinny rozszerzać swoją ofertę, bo takie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców. Są przez nich coraz chętniej wykorzystywanym środkiem transportu. To jest dla nas naturalne wyzwanie, które podejmujemy, i które chcemy zrealizować – mówił po czwartkowej konferencji prasowej marszałek Cezary Przybylski.


Samorząd oczekuje równocześnie zapewnienia finansowania dla tego przedsięwzięcia z Funduszu Kolejowego proporcjonalnie do długości zarządzanej sieci kolejowej. 
 
- Te nowo przejęte linie będą uzupełnieniem dla obecnie funkcjonującej sieci w obszarach o dużym potencjalne przewozowym w ruchu regionalnym. Są to też linie o charakterze lokalnym służące obsłudze wielu dolnośląskich miast dziś zupełnie pozbawionych kolei. Korzystać z nich będą mogli przewoźnicy towarowi zwłaszcza producenci kruszyw, ale również turyści. Przejęcie kolejnych linii pozwoli na uruchomienie przewozów kolejowych. Połączenia bezpośrednie z Wrocławiem otrzymają stolice 4 powiatów, czyli Kamienna Góra, Lwówek Śląski, Góra i Złotoryja, oraz 13 innych miast i kilka gmin o łącznej populacji ponad 225 tysięcy Dolnoślązaków  - wyjaśnia radny wojewódzki Patryk Wild.


- Uważam, też, że przejęcie i uruchomienie tych linii będzie miało fundamentalny wpływ na dalszy rozwój turystyki w regionie. Chcemy zapewnić odpowiedni dojazdu do naszych atrakcji turystycznych. Dzięki przejęciu zaproponowanych przez samorząd województwa linii połączenia uzyskają między innymi: 4 uzdrowiska (Świeradów Zdrój, Lądek Zdrój, Szczawno Zdrój,  Przerzeczyn Zdrój), 2 parki narodowe: Karkonoski i Gór Stołowych (Karpacz, Radków), 2 obiekty oraz  jeden  obszar uznane za Pomniki Historii (Krzeszów, Srebrna Góra) oraz 9 z 11 pałaców należących do wpisanej obszarowo na listę pomników historii Doliny Pałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej. Poprawi się również zdecydowanie dojazd do Wambierzyc, Chełmska Śląskiego, Adrspach po stronie czeskiej, Lubomierza, Bolkowa, Niemczy czy Stronia Śląskiego - dodaje radny.


- Ta inicjatywa cieszy mnie zwłaszcza ze względu na możliwość dojazdu koleją do dolnośląskich uzdrowisk. To ma  duże znaczenie dla ich atrakcyjności. Klientami uzdrowisk są często osoby, które z różnych powodów nie chcą lub nie mogą np. prowadzić samochodów - mówi radny Czesław Kręcichwost, długoletni burmistrz Kudowy Zdroju.
  
 -Dotychczasowe doświadczenia związane z przejmowaniem linii kolejowych nr 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz nr 311 Szklarska Poręba Górna – granica Państwa (Harrachov) oraz przekazanie ich do zarządzania podległej samorządowi jednostce Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei są dowodem na to, że potrafimy z sukcesem przywrócić je do życia i odpowiednio wykorzystać. Nasze spółka- Koleje Dolnośląskie - dysponuje obecnie 57. nowoczesnymi   pociągami, którymi obsługuje ponad 300 połączeń każdego dnia. Bez żadnego problemu poradzimy sobie z dodatkowymi zadaniami przewozowymi  – mówił marszałek Cezary Przybylski 
 
Zdaniem radnego Juliana Golaka realizacja inwestycji kolejowych dedykowanych obsłudze ruchu towarowego może być przeprowadzana we współpracy z partnerami biznesowymi zainteresowanymi obsługą zakładów produkcyjnych pociągami towarowymi. 

 

 

Przeczytaj komentarze (16)

Komentarze (16)

środa, 10.10.2018 11:43
Przeciez na trasie Srebrna Gora-Bielawa Zachodnia nie ma torow,zostal tylko nasyp
Konduktor środa, 10.10.2018 10:57
Dobrze, że zlikwidowano i nie ważne kiedy. Te pociągi z braku pasażerów woziły mnie, czyli konduktora i powietrze.
hwdo wtorek, 09.10.2018 20:36
za komuny poniszczono całą infrastrukturę i sprzedano na złom, całą linie ząbkowice -srebrna góra a srebna-bielawa jeszcze linie wcześniej, zaś ząbkowice -szklary jakieś dwa-trzy lata temu, a turystycznie to były piękne linie
wtorek, 09.10.2018 16:11
A kto tej bezpartyjnej grupie da pieniądze na te marzenia, Przecież każdy kto miał chociażby jedną godz tygodniowo WOS-u w szkole -- wie o tym że sejmik jest upartyjniony taki był jest i będzie i nic na to nie poradzimy, a pieniądze na te inwestycje są przydzielane z rządu więc czy będzie rządziło PO czy SLD czy PIS to nikt im tych pieniędzy na to nie da i kropka. Dobrym przykładem obiecanek pana Wilda była budowa S8 Z Wrocławia do Kłodzka i co - Nikt bezpartyjnemu Patrykowi na budowe tej drogi nie dał dlatego drogi nie ma. Dziwię się że Pan Wild w trakcie tych kadencji takiej wiedzy jeszcze nie posiadł.
wtorek, 09.10.2018 11:50
Z mojej ośmio letniej obserwacji wynika że, Pan Wild znalazł sobie sposób na życie, będąc radnym sejmiku zasiada w różnych spółkach wrocławskich i zarabia tam całkiem nie mało.Obiecał mi 8 LAT TEMU DROGĘ DO wrocławia - droga nie została zrobiona. Cztery lata temu obiecał mi jeszcze raz to samo - UWIERZYŁEM MU i zaglosowałem na niego,dzisiaj jeżdrzę po tej samej drodze.A on obiecuje mi kolej. Panie Wild proszę mnie więcej nie okłamywać, bo ja już trzeci raz na Pana nie zagłosuje, myśli Pan tylko o sobie a nie o wyborcach
Łupek wtorek, 09.10.2018 13:37
Przez te lata wszystkie jedyne co zrobił to nauczył się chwalić cudzymi sukcesami i oklamywac społeczenstwo... zobacz linq jak klamie
https://m.facebook.com/story.php
?story_fbid=511638815977995&id=100013956
436669
BoBudowniczy wtorek, 09.10.2018 02:13
Plany ogromne żeby im tylko piasku i kamieni nie zabrakło
Jamto poniedziałek, 08.10.2018 22:09
Pan Wild jest aktywny całą kadencję nie tylko przed wyborami. Jeśli nie zauważyłeś Rumi to jesteś krootkowzroczny
Ja poniedziałek, 08.10.2018 19:37
Najlepsza lokomotywa to kadydat do sejmiku pcha wagony na prywatną bocznicę z €urobkiem
poniedziałek, 08.10.2018 19:26
Pociąg to oni wszyscy mają do państwowej kasy
poniedziałek, 08.10.2018 19:24
Na odbudowie takich tras to dopiero wały można robić . Może ktoś z pomysłodawców ma przy tych trasach ziemię do sprzedania i chce się pozbyć za grube miliony.
Ja poniedziałek, 08.10.2018 19:21
A może metro w Klodzku
poniedziałek, 08.10.2018 18:58
Panowie dajcie sobie spokój z kolejami a s8 się zajmijcie.Jesteśmy 70 lat po wojnie i nie potrafimy zbudować drogi przez pagórki a Chorwaci bez komentarza panowie Włodarze
poniedziałek, 08.10.2018 19:14
Przedtem sciezki rowerowe a teraz pociągi ?
Konduktor poniedziałek, 08.10.2018 15:52
Jakie linie, nastąpiła dewastacja wszystkiego co było związane z koleją. Fantaści.
Runi poniedziałek, 08.10.2018 13:59
To by kosztowało miliardy bujda wyborcza Wild znów aktywny przed wyborami