Komunikacja w przychodni lekarskiej

czwartek, 13.9.2018 21:55 1252 1

Piętą achillesową zdecydowanej większości placówek medycznych jest kiepska komunikacja z pacjentem. W tej kwestii niestety przez lata zmieniło się niewiele i dopiero rozwój oprogramowania dla rejestracji powoli tę sytuację zmienia w każdym aspekcie.

Komunikacja zaczyna się od zebrania danych

Pierwszym aktem komunikacji jest wpisanie pacjenta do zbioru danych przychodni, szpitala czy gabinetu. Pobranie danych dotyczących zamieszkania, zdrowia czy innych danych identyfikacyjnych jest kłopotliwe i może być krępujące, dlatego musi odbywać się szybko i bezbłędnie. Oprogramowanie komputerowe może w tym pomagać, sugerując odpowiednie rozwiązania i wskazując możliwość błędu. Przede wszystkim jednak – sprawa prozaiczna – pozwala na późniejsze bezbłędne odczytanie zapisanych informacji.

Ustalenie terminu wizyty

Do niedawna relacje rejestracja-pacjent przypominały te urzędnik-petent, w których pacjent może jedynie zaakceptować podane rozwiązania. Dziś to nie wystarcza. Po stronie rejestracji pojawiła się konieczność wyszukiwania nie tylko pierwszego wolnego terminu, ale terminów określonym przedziale czasowym ze wskazaniem konkretnych godzin, korelacji kolejnych wizyt, podziału ich na różne kategorie np. ze względu na czas trwania. Tutaj to pacjent podaje swoje oczekiwania, a po stronie rejestracji musi pojawić się odpowiednia możliwość techniczna przeszukania kalendarza.

Wydaje się, że to podstawowa funkcja, ale wciąż tylko niektóre programy do rejestracji są pod tym względem w pełni funkcjonalne. Jako przykład niech posłuży e-rejestracja24.com.pl, system dający możliwość wyszukiwania terminów wraz z jednoczesnym uniemożliwieniem wielokrotnych rejestracji.

Odwołanie wizyty

Zarówno po stronie przychodni, jak i pacjenta, mogą pojawiać się problemy uniemożliwiające realizację wizyty. Dzwonienie do wszystkich pacjentów z informacją o nieobecności lekarza jest rozwiązaniem dobrym, ale nie zawsze najlepszym. Dobrze więc mieć możliwość automatycznego informowania pacjentów o zmianach w funkcjonowaniu jednostki organizacyjnej. Pacjent z kolei musi mieć możliwość odwołania lub przełożenia wizyty bez osobistego stawiennictwa. Takiej możliwości również nie zapewniają dziś wszystkie programy dla rejestracji, a szkoda, ponieważ właśnie na tym etapie powstaje sztuczna kolejka, przez którą wiele osób musi realizować swoje wizyty w odległych terminach, co przekłada się też na coraz gorsze opinie o przychodni. Okazuje się więc, że dbałość o komfort pacjenta w bezpośredni sposób przełożyć się może na notowania konkretnego podmiotu, a to wszystko będzie zależało od zakupu, wdrożenia i odpowiedniej konfiguracji dodatkowego modułu oprogramowania dla rejestracji.

Artykuł powstał we współpracy z e-rejestracja24.com.pl
https://cdn.pixabay.com/photo/2016/06/16/14/49/elderly-1461424_960_720.jpg

Przeczytaj komentarze (1)

Komentarze (1)

adam bloj sobota, 15.09.2018 03:18
najlepsi lekarze rodzinni i pierwszego kontaktu sa przych dobromed dr Fulek kompetentny rzyczliwy do ludzi ale jezeli chodzi o lek specjalistow w zabk sl to tragedia czas oczekiwania na wizyty tragedia Szybciej do mnie z wizyta przyjedzie karawan z firmy gloria przynajmniej nie zapytaja sie mnie co maja w zwyczaju ekipy karetek z zabkowic co Pan od nas oczekuje????