Śmieciowy problem w Ziębicach. Władza nabrała wody w usta

czwartek, 14.6.2018 14:17 24311 65

Mniej więcej w połowie kwietnia tego roku zaczęły się problemy z wywożeniem śmieci w gminie Ziębice. Choć największe problemy już minęły, od niektórych mieszkańców nadal nie są one odbierane w terminie. Urząd Miejski w Ziębicach nie komentuje sprawy, chowając głowę w piasek.

fot. ilustracyjne, pixabay

O sprawie informowali nas Czytelnicy, mówiąc, że śmieci nie są wywożone, zalegają nie tylko w koszach, ale także obok nich. W gorące dni smród jest nie do wytrzymania, pojawiają się insekty, a mieszkańcy boją plagi szczurów.

Kłopoty z wywozem śmieci wiązały się z ze zmianą odbiorcy odpadów. Do tej pory odpowiadał za to Zakład Usług Komunalnych w Ziębicach. Nie wygrał on jednak ogłoszonego w lutym 2018 roku przetargu. Niższą ofertę złożyła spółka FBSerwis. Problem w tym, że ZUK odbierał odpady do 18 kwietnia, a umowę z FBSerwis z przyczyn formalnych podpisano dopiero 23 kwietnia.

Śmieci nie były więc odbierane  przez kilka dni. Po tym czasie występowały „sporadyczne przypadki” - jak tłumaczy FB Serwis – w dotarciu do niektórych posesji, ze względu na nieznajomość terenu. Jednak jeszcze w połowie maja sytuacja z wywożeniem śmieci była nieuregulowana.

Zdezorientowani mieszkańcy, nie wiedzieli, dlaczego od niektórych odpady są wywożone bezproblemowo, a niektóre kubły nie są w ogóle opróżniane.

- Nikt nic nie wie. ZUK nic nie powie, bo już się tym nie zajmuje, w urzędzie nikt nic nie chce powiedzieć. Śmieci zalegają nie tylko w koszu, obok niego też tworzą się hałdy nieczystości i to w samym centrum miasta! - informowali nasi Czytelnicy. 

W gminie aż huczało, prawdziwa burza rozpętała się w mediach społecznościowych. Urząd jednak nie reagował, nie wydano żadnego oświadczenia, ograniczono się jedynie do poinformowania, że zmienił się odbiorca odpadów i opublikowania harmonogramu wywozu śmieci. W końcu w urzędzie miejskim pojawił się reprezentant firmy FBSerwis, by odpowiedzieć na wszystkie pytania dotyczące wywozu śmieci. Nie pojawiła się jednak informacja czy też relacja z tego spotkania. 

Władze gminy Ziębice nie odpowiedziały także na wielokrotne próby uzyskania informacji przez Doba.pl, o które prosiliśmy w imieniu naszych Czytelników: o co chodzi ze śmieciami i w czym tkwi problem z ich wywózką. Mimo że sytuacja została już załagodzona, nadal zdarzają się przypadki nieodbierania odpadów, o czym mieszkańcy komunikują m.in. na oficjalnym profilu gminy na FB. Ich wpisy pozostają bez jakiejkolwiek odpowiedzi. 

Na szczęście nie wszyscy podchodzą tak lekceważąco do skądinąd ważnej dla mieszkańców sprawy. Skontaktowaliśmy się z przewodniczącą Rady Miejskiej Małgorzatą Stolarek, która przekazała nam wnioski ze spotkania z przedstawicielem FBSerwis. Wynika z nich, że najistotniejszą przyczyną komplikacji z wywożeniem śmieci jest brak wymaganych pojemników na odpady, w szczególności dotyczy to wspólnot mieszkaniowych w obrębie centrum.

W podobnym tonie na nasze pytania odpowiada spółka FBSerwis, która zwraca uwagę, że spora część nieruchomości nie ma odpowiednich kubłów – są one nieprzystosowane techniczne, niewłaściwego koloru i źle opisane, głównie te przeznaczone na odpady segregowane (szkło, papier, metal, plastik). Wszelkie uwagi i skargi mieszkańcy powinni kierować do Wydziału Gospodarki Odpadami Komunalnymi. Są one przekazywane FBSerwis, która je rozpatruje i jeśli zachodzi potrzeba reaguje.

 Gmina Ziębice przypomina o obowiązkach właścicieli nieruchomości

oraz jak prawidłowo segregować odpady

Przeczytaj komentarze (65)

Komentarze (65)

wtorek, 03.07.2018 00:18
Na mieście huczy, że miłościwie nam panująca próbuje ratować tragiczne notowania i zatrudniła nowego prezesa ZUK-u. Jak się domyślacie, fachowca ze Strzelina. Blady strach padł na wszystkich odpowiedzialnych za ZUK - sytuacja firmy, wynikająca również z takiego a nie innego nadzoru (również właścicielskiego) może skutkować zarzutami działania na szkodę spółki. Coś czuje, że jeszcze dłuuuuugo niektórzy będą się musieli tłumaczyć z afery śmieciowej
sobota, 16.06.2018 15:41
Ludzie grupa pseudo radnych robi z tego sensacje i tyle przez cztery lata nie zrobili nic oprócz straty pieniędzy na referendum i blokowania wszystkiego co można było zrobić . A teraz naczelny PSL owiec na śmieciach SZPILE chce wypromować nie róbmy błędu uwalmy do końca betonowe układy Ziębic dajmy zaistnieć młodym nie przesiąkniętym politykom i układami ludziom tylko tak możemy zrobić w końcu coś z tym miastem z tą gminą
niedziela, 17.06.2018 11:13
Oooo, widzę, że władze miasta i ich przydupasy już zaczynają kampanię
sobota, 16.06.2018 16:47
Święta prawda.
Wektor sobota, 16.06.2018 19:27
Jaka prawda? Napisz, proszę, co można było zrobić? W niedalekich Ząbkowicach można pozyskać ponad 5 milionów przy "swoich" niecałych 300.000! U nas Fachowcy już czwarty rok siedzą i produkują dokumentacje!
Jeszcze raz, proszę, napisz nam wszystkim, co chciała zrobić burmistrz i jej nie pozwolono. Jeśli nie masz takich informacji, to nie zawracaj głowy.
sobota, 16.06.2018 20:58
Prawda i to wielka od 25 lat niszczycie miasto i wszystko z nim związane stołkami się wymieniacie a z tego coraz większy marazm i tyle w temacie
Ziebice niedziela, 17.06.2018 07:26
Prawda !!!!
niedziela, 17.06.2018 07:22
Fakt
KI sobota, 16.06.2018 19:23
A co majA radni do śmieci?
Przetarg - burmistrz,
kontrola wykonywania umowy - burmistrz,
nadzór właścicielski w Zuk-u, który przegrał - burmistrz!
Zuk wtorek, 19.06.2018 15:05
Przegral bo kasy jak cos kosztuje 100 to jie 20 .... Jeszcze chwila i gmina zaplaci duzo wiecej niz placila zukowi...
sobota, 16.06.2018 21:10
A co do tego mają radni? Człowieku nie wiesz o czym piszesz! To sprawa burmistrza i jego urzędników. Radni mogą co najwyżej ukarać burmistrza obcinając mu wynagrodzenie - co dawno zrobili. Co ma do tego PSL-owiec i Szpila? To Ty uważasz, że ze śmieciami w gminie jest wszystko OK, tylko wrogowie burmistrz robią z tego sensację? To otwórz oczy i nos i przejdź się po mieście albo pooglądaj zdjęcia jakie ludzie umieszczają w sieci, ze śmieciami w roli głównej.
niedziela, 17.06.2018 11:10
Państwo Bira, Bafia i Martyn powinni udzielić informacji, bo są osoba odpowiedzialnymi tu i teraz za ten cały śmieciowy problem. I jeśli ktoś uważa, że mydleniem oczu ściągnie z siebie ten problem, to jest w błędzie. Ludzie na mieście bardzo negatywnie mówią o zachowaniu władz miasta i nabieraniu wody w usta
poniedziałek, 18.06.2018 13:09
Wladza nabrala wody w usta,wiec nie moze nic powiedziec, ale moze utonac!!!!!!!
Zetelny opiekun sobota, 16.06.2018 21:12
W starczowku na cmentarzu za każdy miesiąc kasują po 226 zł a śmieci leżą już 2 miesiące . Dobrze że zaplacili
sobota, 16.06.2018 21:42
I co sołtys-radny nie zareagował????
Sami swoi niedziela, 17.06.2018 22:27
Sołtys reaguje tylko na słowo kasa a nie odpady!!!!


Sołtys -radny reaguje na tam gdzie dają kasę a nie śmieci !!!!
piątek, 15.06.2018 20:56
Moja sprawa jest podobna do innych .Śmieci nie sa odbierane nigdy w terminie . Musze codziennie dzwonic aby opróżnili do gminy .Nigdy nie wyrzucili ich w wyznaczonym terminie tzn . jak byl termin 6 czerwca to śmieci zabrali dopiero 13 czerwca.Nie wiem co mam robic z workami bo nie moge ich zostawic przy koszu bo zwierzeta je roznosza po całej posejii. To jest dramat .Placimy i musze jeszcze codziennie dzwonić aby mi wyrzucili smieci . Kosze mam zakupione w ZUK Ziebice więc to nie jest problem .
ten co chciałby być EKO , a niem niedziela, 17.06.2018 19:43
po terminie , ale zabrali , bo w Służejowie segregowanych wcale niezabierają jak jest nowa firma. A naawiają aby być eko. W mieście zabierają co tydzień, a wiocha co dwa, czy miasto płaci więcej ,czy "WSIOCHY " mniej.
czwartek, 14.06.2018 20:39
Dobrze, że chociaż kanalizacja działa jak by to nie działało to tragedia w mieście
sobota, 16.06.2018 01:21
To Ziębicach są kanalizacje ja myślałam że Ziębice to średniowiecze
Anna sobota, 16.06.2018 15:58
Z tym się zgodzę Ziębice to średniowiecze miasteczko zacofanych ludzi
niedziela, 17.06.2018 02:29
Ale w Ziębicach znają zasady pisowni i ortografii, a "nowożytna" Anna ni ch**a...
niedziela, 17.06.2018 02:31
Jak będziesz tyle myśleć, to myśliwym zostaniesz i ten pusty łeb ci rozsadzi.
sobota, 16.06.2018 00:33
W Ziębicach nie długo będzie można się zarazić jakimś syfem od tych śmieci .
sobota, 16.06.2018 01:10
Do Ziębic to w [ MASCE I KOMBINEZONIE OP-1 ]
sobota, 16.06.2018 17:51
W Ziębicach to tylko dwie choroby dżuma albo cholera
niedziela, 17.06.2018 02:26
Cholera to ty, a dżuma to to, co napisało komentarz wyżej...
JB007 sobota, 16.06.2018 23:08
Jakiej wody???wòdy raczej
piątek, 15.06.2018 23:25
A czy to prawda że głównym księgowym w wyniku naboru będzie główny księgowy który z wiadomych powodów przestał być głównym księgowym? Oj, zainteresują się komedią kadrową w pseudo urzędzie odpowiednie organy
sobota, 16.06.2018 09:32
Widocznie to fachowiec jedyny w swoim rodzaju. Polityka kadrowa naszej gminnej władzy to farsa.
księgowa sobota, 16.06.2018 19:29
ALE JAJA!!!!!
piątek, 15.06.2018 23:21
A u mnie odbierają zgodnie z harmonogramem posegregowane i nie zrzucają jak ZUK wszystkiego do jednej śmieciarki. A o kontenery zadbałam sama.bo nikt mi ich nie da
piątek, 15.06.2018 23:11
Do smrodu z oczyszczalni teraz doszedł smród z koszy na śmieci!
camel piątek, 15.06.2018 08:39
Na ul. Wojska Polskiego podstawili wszystkie kubły czarne, chciałem segregować śmieci, ale oczywiście w pseudo gminie się nie zgodzili, nawet bezczelnie straszyli że za niewłaściwą segregację jest kara. Jaka kara jak nie ma takiej możliwości. Oczywiście cena za posegregowane śmieci jest niższa a ZUK wywalał wszystko do jednego auta. Od początku założyli że żadnej segregacji nie będzie bo zmieszane to dla nich mniejszy problem.
Czarny kot z Beemy piątek, 15.06.2018 14:49
Ha ha ha ciekawe. Trzeba pismo napisać i czekać na wyjaśnienie.
piątek, 15.06.2018 19:36
A kto ma ci podstawiać. Właściciel nieruchomości ma zadbać o pojemniki.
piątek, 15.06.2018 16:52
Jeszcze do tego wszystkiego Urząd i pani szefowa od śmieci przypomina w ogłoszeniach o obowiązkach mieszkańców związanych z gospodarką odpadami. Jakoś tylko nie pamiętają o tym, że właścicielem wszystkich odpadów jest gmina i to ona ma obowiązki względem mieszkańców płacących za wywóz odpadów. Szczyt bezczelności.
piątek, 15.06.2018 13:39
Ja lubię swoje miasto mimo małych problemów jest spoko. Tu się urodziłam wychowałam dzieci.Był czas że byłam dumna ze swojego miasta.Obecnie jest trochę gorzej.Mysle że wszystko jest do naprawienia.Tylko potrzeba większego zaangażowania mieszkańców i władz.Możemy to zrobić .Zbliżają się wybory.Musimy dobrze wybrać. Potrzeba nam mądrych wykształconych młodych ludzi.Starej ekipie trzeba podziękować bo prócz pierdzenia w stołek niczego nie robią. Wybierajcie mądrze nie kierujcie się po wiązaniami rodzinnymi czy politycznymi.To już przerabialismy nie jednokrotnie.Czas na dobrą zmianę.
czwartek, 14.06.2018 20:38
A czemu się dziwicie, że w urzędzie nikt nic nie wie jeżeli zatrudnia się ciągle nowych pracowników w miejsce zwalnianych lub odchodzących starych i oni (ci nowi) nie mają szansy przepracować nawet jednego tygodnia ze swoimi poprzednikami, od których mogliby przejąć obowiązki i po prostu dowiedzieć się co w praktyce mają robić. Nawet jeżeli nowi pracownic są mądrzy i zdolni to trudno w tej sytuacji wymagać od nich wiedzy na temat pełnionej funkcji i zakresu obowiązków. Nie wszystkiego da się nauczyć z dokumentów. Taka jest taktyka naszej władzy, brak szacunku dla doświadczenia pracowników, rotacja na stanowiskach bez tzw. "zakładki" czasowej i pozbywanie się ludzi doświadczonych, bo może są mądrzejsi od władzy. A skutek potem taki jak z zarządzaniem gospodarką odpadami. Czy osoby, które tym się zajmują, mają jakiekolwiek doświadczenie albo wiedzę praktyczną z tej dziedziny?
Ogarnięty w temacie GO piątek, 15.06.2018 12:33
Ludzie wykształceni zarówno w teorii jak i praktyce uciekli za granicę lub dużych miast, bo niestety na naszym terenie specjaliści nie znajdą pracy. Znajomości robią swoje... pracują niedouczeni i niediswuadczeni i cieszą się że mają dobrą posadke. A problem gospodarki odpadami na terenie okolicznych gmin jest bardzo poważny. I jak narazie nic nie zapowiada się na zmiany.
Ekolog piątek, 15.06.2018 10:06
Segregacja - przyszła firma która jej przestrzega i nagle problem. Oklej kosz i segreguj skoro tak zdeklarowałeś. Zrobiłeś to dla Ekologii a nie dla Ekonomii.
piątek, 15.06.2018 09:04
To co się dzieje za tej burmistrz to już tragedia. Wszystko idzie nie tak jak trzeba. Nawet zwykłych śmieci nie potrafią wywieźć
Mario piątek, 15.06.2018 08:04
Skoro Dyrektor ZUKU tak rozpasł koszty ze w prowincjonalnym miejscowości przegrywa przetarg to może trzeba się temu przyjrzeć bliżej....
Waldek piątek, 15.06.2018 08:18
DOKLADNIE !!!!! To nie jest jego prywatna firma. Tylko kto to rozliczy ? Chyba dopiero następny burmistrz czyli niedługo. mam nadzieję ze tak się stanie. Bo tak być nie może.
Ziebice piątek, 15.06.2018 08:02
Ktoś musi ponieść konsekwencje. Jeżeli pojemniki na śmieci są nie takie jak trzeba to jak do tej pory ZUK to wywozil ? Kto jest dyr ZUK-u. Niech się wypowie w tej kwestii. To nie jest prywatna firma.
czwartek, 14.06.2018 21:26
Od półtorej miesiąca śmieci nie są odbierane z wielu miejsc w gminie. Sołtysi zgłaszają, ludzie zgłaszają i się denerwują. A tu czytam, że nawet w wielce szanownym urzędzie nikt nie chce się wypowiedzieć i wyjaśnić w czym problem. Albo zwyczajnie ludzi przeprosić. Mam nadzieję, że ta afera ze śmieciami to gwóźdź do trumny tej ekipy pseudowłodarzy. I pani Bira, i pan Bafia oraz szefowa wydziału od gospodarki śmieciowej pani Martyn, to tylko przykry epizod dla naszej gminy, z którego wszyscy wyciągną wnioski
Pikus czwartek, 14.06.2018 21:54
A konkretnie to z których. Faktycznie przez kilka dni w kwietniu był u nas problem i odebrali z tygodniowym poślizgiem ale teraz jest ok.I jak biorą zmieszane to tylko takie A inny samochód bierze inne A nie jak ZUK wszystko do jednej śmieciarki.
Osoba piątek, 15.06.2018 05:53
Dokładnie. ZUK wszystko walił do jednego. Ci mają różne auta. Do małych wywalają np plastiki i tylko plastiki. A ZUK jak przyjdzie nowy Burmistrz trzeba zrestrukturyzowac.
czwartek, 14.06.2018 22:20
Proponuję przejechać się po Ziębicach i porobić zdjęcia jako ilustrację do artykułu. Albo zaczerpnąć z Facebooka. Nie jest wesoło
czwartek, 14.06.2018 22:18
Arogancja władzy do ukarania!
czwartek, 14.06.2018 21:57
A to zdjęcie to z której ulicy z Ziębic
Ktoś z miasta czwartek, 14.06.2018 21:15
Tak a przyjdzie nowy burmistrz i za sprawą czarodziejskiej różdżki wszystko pozmienia.
czwartek, 14.06.2018 21:42
a przynajmniej na zbity pysk wywalić powinien niektórych
czwartek, 14.06.2018 21:46
Może nie, ale może przynajmniej będzie próbował robić cokolwiek - choćby dobre wrażenie!
czwartek, 14.06.2018 21:32
Skandal. Urzędnicy odpowiedzialni za taką sytuację muszą się wytłumaczyć przed mieszkańcami! A jeśli mają obywateli w d... to trzeba ich pogonić!
Waldek czwartek, 14.06.2018 20:25
Władza jest dla ludzi. Ma służyć mieszkańcom. Ma ich słuchać i być transparentna. Niestety żaden burmistrz nie odpowiada za różne zaniechania i zle decyzje.
Ziebice czwartek, 14.06.2018 20:06
To nie tylko śmieci. A co się dzieje z Bramą Paczkowska ? Jest odnowiona A dalej zamknięta. Czy widzieliście drzwi tej bramy. jeszcze trochę i wandale ją zniszczą bo już jest cała popisana wulgaryzmami. Nie mówiąc już o pijaństwo na górnych schodach !!! Gdzie sa władze tego miasta, straż miejska i policja. No gdzie? Władza nas lekceważy. Raz jedyny Burmistrz spotkała się z mieszkańcami zaraz po wyborach. Jeden raz.
mieszkaniec czwartek, 14.06.2018 19:44
Zamieszanie ze z odbiorem śmieci to niestety nie wina nowej firmy, która odbiera je w wielu miastach Polski ale władz Ziębic i ZUK-u. Po pierwsze, jak można było zrzucić na mieszkańców obowiązek posiadania kubłów przez każdego z nich (czy każdą wspólnotę) - szczególnie w gęstej zabudowie miejskiej. Pokażcie mi drugie miasto gdzie w każdej bramie i podwórku znajdują się kubły na śmieci. Wszędzie są zbiorcze śmietniki do których mieszkańcy donoszą odpady. Jest wtedy co prawda problem dla mieszkańców, że trzeba zanieść śmieci 30, 50 czy 100 m od domu do tzw. śmietnika zbiorczego, ale nie ma problemu z wystawianiem przez mieszkańców kubłów, dojazdem śmieciarki do każdego kubła, czy stojącymi wszędzie najczęściej przepełnionymi kubłami. Po drugie dlaczego ZUK wywożący śmieci "od zawsze" nie zadbał aby wszyscy mieli kubły takie jakie mieć powinni (kompatybilne ze sprzętem do wywożenia odpadów) i przez tyle lat nie ustalił jaka powinna być częstotliwość wywozu odpadów aby nie powodować przepełnienia pojemników. PO trzecie dlaczego urzędnicy odpowiedzialni w Ziębicach za gospodarkę odpadami nie poinformowali i po prostu nie pokazali nowej firmie gdzie znajdują się śmieci, które oni powinni odbierać i jak do nich dojechać. Po czwarte, kto w ogóle rządzi w urzędzie sprawami "śmieciowymi", bo widać, że ten ktoś nie ma pojęcia o tym co robi, jak powinna wyglądać gospodarka odpadami, jak zorganizować zbieranie i wywóz odpadów itd. - zupełny ignorant/ignorantka w tych sprawach. Niech się przejedzie i popyta w innych miastach. Po piąte dlaczego nadal nie rozlicza się mieszkańców czy płacą za wywóz odpadów, a widać to po osobach krążących po mieście z workami z odpadami i podrzucającymi je do cudzych kubłów. Gdyby płacili, nie podrzucali by śmieci innym. Od lat nie można ustalić kto płaci, a kto nie? Czym więc zajmują się urzędnicy, którzy powinni to ustalić? Wszystko to wygląda albo na zupełną nieudolność osób odpowiedzialnych za gospodarkę odpadami, albo celowe działanie mające udowodnić jaki to ZUK był dobry, żeby w przyszłości już nikomu nie przyszło do głowy aby ZUK przegrał przetarg. Tylko, że pamiętajmy, że i za ZUK-u tak różowo nie było.
wkurzony czwartek, 14.06.2018 15:14
To sa wlasnie cale władze Ziębic. Burmistrz, zastępca i Radni Miejscy wszyscy powinni za karę (mam nadzieje już od wyborów w listopadzie) nie pełnić żadnych funkcji. Jeden wielki syf. jak to możliwe że ZUK przegrywa przetarg ? A może jeździć do sąsiednich gmin. Cała sprawę przyszły nowy Burmistrz mam nadzieję że wyjaśni i podejmie jakieś konsekwencje. Jak tak może być......
Wkurzona czwartek, 14.06.2018 17:56
A gdyby ZUK z ofertą droższą o 500 tyś wygrał przetarg to dopiero miałbyś co pisać. Tak źle i tak niedobrze.
czwartek, 14.06.2018 19:40
Dlaczego taka mądra wtedy nie byłaś a teraz ci od nadmiaru rozumu głowa pęka
czwartek, 14.06.2018 19:27
Ziębice to jest miasto. Cicho sza nic się nie stało. Przecież problem nie powstał wczoraj
czwartek, 14.06.2018 16:01
Może władze gminy w okopach?, pozostało by jeszcze białą flage wywiesić.
Nikt wazny czwartek, 14.06.2018 15:47
Dobre haha -wladze gminy!
Dobrze ze ta zenada sie juz wkrotce skonczy po wyborach!
gal czwartek, 14.06.2018 15:44
Po raz kolejny potwierdza się hipoteza że w gminie Ziębice żyje się jak w ŚREDNIOWIECZU. Nowa kadra zarządzająca w magistracie nic totalnie nie wie i nabiera wody w ustach, mówię również o innych sprawach o które człowiek próbuję załatwić z urzędnikami. Nie można zatrudniać zielonych ludzi którzy dopiero będą się uczyć... a zasłanianie się ustawą o zamówieniach publicznych tj. kryterium najniższej ceny dawno poszło do lamusa; patrz zamówienia GDDKiA że najniższe oferty są odrzucane za właśnie rażące niską cenę.
Na koniec najważniejsze wręcz sedno sprawy dlaczego firma z Wro wygrała przetarg z pół milionowa niższa oferta. Na samym początku firma założyła że nie będzie odbierać śmieci od kilkunastu % mieszkańców zasłaniając się brakiem naklejki lub kolorem śmietnika (kurde śmiech na sali). razy ilość odpadów i mamy zaoszczędzone grube pieniądze.