Festiwal Ambientalny 2016
Międzynarodowy Festiwal Ambientalny to idea niezwykle spójnego, na swój sposób hermetycznego, stylistycznie wydarzenia wychodzącego przeciw wszelkiej powierzchowności w procesie tworzenia i odbioru sztuki. Chcemy prezentować gatunki i artystów obok twórczości których nie można przejść obojętnie, prezentujących sztukę, która wymaga od widza pełnego zaangażowania emocjonalnego i umysłowego.
Nasz Festiwal czerpie inspiracje z muzyki, której nie wystarczy słuchać – bardzo często trzeba ją najpierw usłyszeć. To sztuka bardziej dla ducha niż ciała ważna w kontekście społecznym, gdyż stwarza swoją wyjątkową przestrzeń spotkania młodych twórców mających pełną świadomość swojego artystycznego, awangardowego pochodzenia z odbiorcą nierzadko poszukującym jakościowo bogatych elementów tożsamości kulturowej.
Program VII Międzynarodowego Festiwalu Ambientalnego:
02.12.2016, Sala Gotycka (ul. Purkyniego 1, Wrocław), godz. 20:00
Julianna Barwick
Pleq
Grzegorz Bojanek
Ebauche
03.12.2016, Sala Gotycka (ul. Purkyniego 1, Wrocław), godz. 20:00
The Sight Below
Christoph Berg
Piotr Cisak & Freeze
Opollo
04.12.2016, Synagoga Pod Białym Bocianem (ul. Włodkowica 5a, Wrocław), godz. 19:00
Greg Haines
Masayoshi Fujita
Maciek Szymczuk
Bilety można kupid na www.eventim.pl oraz we wszystkich punktach sprzedaży Eventim (sieć Empik, Media Markt, Saturn).
Bilety:
Karnet 3-dniowy: 95zł
Jednodniowe: 40zł (przedsprzedaż), 50zł (w trakcie festiwalu)
Organizatorem Festiwalu jest Wrocławski Klub FORMATY.
Festiwal Ambientalny jest realizowany w ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.
Zaproszeni artyści:
Julianna Barwick to amerykańska artystka, urodzona w Luizjanie, a obecnie mieszkająca na Brooklynie. Jej muzyka jest zbudowana wokół wielu pętli i warstw jej głosu. Barwick, która przypisuje swoje brzmienia wiejskiemu wychowaniu i członkostwu w chórze kościelnym, zaczyna większość utworów jedną frazą lub refrenem, a następnie wykorzystuje stację zapętlającą i okazjonalnie fortepian lub instrument perkusyjny w celu budowania piosenki ku wirującej masie bujnego, ambientalnego folku. Jej najnowszy album, "Will", został wydany przez Dead Oceans 6 maja 2016r.
The Sight Below to alias Rafaela Antona Irisarriego, amerykańskiego kompozytora, multiinstrumentalisty, kuratora, producenta i interdyscyplinarnego artysty. Mimo uznania krytyków za jego wkład w post – minimalistyczną scenę muzyki drone i ambient, Irisarri dąży w kierunku dźwięku, który istnieje między „niezróżnicowanym bezładem klasycznego, elektro, popu i techno.” (Pitchfork, USA) Występy na żywo The Sight Below koncentrują się na pochylonymi teksturami gitary elektrycznej, głębokich, pulsujących dźwiękach basowych, pedałach/jednostkach z efektami i elektronicznej perkusji. W Seattle, w którym mieszka, Irisarri jest kuratorem i producentem Substrata Festival: interdyscyplinarnego wydarzenia artystycznego dotyczącego również zaawansowanego dźwięku, które zapoczątkował w 2011 roku, i które koncentruje się na różnych perspektywach skali poprzez wykorzystanie dźwięku, kompozycji i wizualizacji.
Greg Haines jest angielskim kompozytorem i muzykiem, którego utwory egzystują w nieznanych terytoriach pomiędzy gęsto opóźnianymi, nasyconymi taśmami, inspirowanymi dubem sesjami studyjnymi i wyprawami ku współczesnej muzyce klasycznej i bardziej tradycyjnym kompozycjom. Po wielu latach spędzonych w Berlinie, Greg mieszka teraz na włoskiej wsi. Nadal podróżuje, nagrywa i występuje po całym świecie. Ostatnie eksperymenty studyjne zaowocowały epką „Greg Gives Peter Space” we współpracy z Peterem Broderickiem wydaną w Erased Tapes w 2014r.
Masayoshi Fujita to japoński wibrafonista i kompozytor mieszkający w Berlinie. Masayoshi najpierw nauczył się grad na perkusji, a następnie intensywne szkolił się w wibrafonie, aby grad własne utwory- głównie jazz i kompozycje z elektronicznymi wpływami. Zdeterminowany, aby nie trzymać się tradycyjnych stylów i technik wibrafonu, Masayoshi zaczął mocować do swojego instrumentu kawałki metalu, paski folii i inne przedmioty w poszukiwaniu nowych możliwości instrumentu. Powstałe w ten sposób nowe dźwięki pomagają poszerzył spektrum wibrafonu bez zubażania samoistnego charakteru instrumentu. Jego ostatnia współpraca z niemieckim muzykiem Janem Jelinkiem skupiła wiele uwagi fanów muzyki eksperymentalnej na całym świecie i była polecana m.in. przez brytyjski magazyn The Wire.
Christoph Berg jest kompozytorem i muzykiem. Obecnie mieszka i pracuje w Berlinie, skupiając się na kruchych kompozycjach muzyki kameralnej, które mogą być nagrywane i wykonywane przez jednego człowieka. Poza tym jest on członkiem kilku projektów, od czasu do czasu dołącza do przyjaciół w trasie, aby pomóc im wykonywać ich dzieła; pracuje także jako muzyk studyjny. Wydaje muzykę również jako Field Rotation.
Ebauche to pseudonim Alexa Leonarda, irlandzkiego producenta muzyki elektronicznej, znanego z tworzenia szerokiego wachlarza elektronicznych dźwięków, od spokojnych łagodnych do gęsto nawarstwionych głośnych EDM. Ébauche został wyróżniony przez John Kelly RTE Radio 1 "Mystery Train", a grał koncerty obok znanych gwiazd takich jak : Biosphere, Harald Großkopf, Frog Pocket, Ambulance, Sunken Foal, Hrvatski i Lakker. Jego najnowsza płyta Adrift, została uznana w gazecie “Ambient Music Guide”, jako jedna z najlepszych płyt 2015r. "Ébauche" pochodzi od francuskiego słowa oznaczającego "surowy szkic" i termin z dziedziny zegarmistrzostwa, co oznacza “niepełny ruch wskazówek". Te dwa znaczenia są ściśle powiązane z jego muzyką. Niepełny ruch wskazówek nawiązuje do ambient dźwięków, które są odtwarzane 60BPM i mają na celu uspokoić i zrelaksować słuchacza, natomiast surowy szkic to aluzja do jego ciemniejszej strony muzyki elektronicznej: mocny rytm walczący z warstwami dźwięków, zakłóceniami i subtelną melodią.
Grzegorz Bojanek artysta zajmujący się tworzeniem oraz promocją polskiej muzyki elektronicznej i eksperymentalnej w Polsce i za granicą. Współzałożyciel polsko - chińskiego projektu “ChoP”, gdzie wraz z Zen Lu kontynuują poszukiwania na polu ambientu. Współpracował z brytyjskim reżyserem i twórcą wideo, którym jest Isaac Julien. Muzyka Grzegorza Bojanka i Zen Lu została wykorzystana przez Brytyjczyka w jego 9-ekranowym dziele pt: "Ten Thousand Waves", a także filmie "Better Life", który został ciepło przyjęty podczas 67- go Festiwalu Filmowego w Wenecji. Obaj artyści zostali zaproszeni przez Julien’a, aby zagrać na żywo ścieżkę dźwiękową do "Better Life" podczas 8-go Biennale Sztuki w Szanghaju - 2010: Rehearsal. W ciągu ostatnich 7 lat Grzegorz wielokrotnie odwiedzał Chiny, gdzie współprodukował i występował podczas kilku tras koncertowych oraz “ChoP Festival”, wygłaszał wykłady na temat polskiej muzyki elektronicznej i eksperymentalnej oraz tworzył muzykę do polskich filmów niemych. W roku 2012 Grzegorz wraz z Piotrem Michałowskim nagrał album pt. “As Far As It Seems”, który został wydany przez znane nowojorskie wydawnictwo OHM Resistance. Grzegorz pracuje także z wieloma europejskimi artystami ukrywającymi się pod nazwą Cloud Ensemble (Michel Banabila, Machinefabriek, etc.). Poza tym, Grzegorz współpracuje z wieloma mniejszymi wydawnictwami, m.in. Preserved Sound (PL), Etalabel (PL), Twice Removed (Australia), Dynamophone (USA). Jego ostatni album pt. “Warm Winter Music”, został wydany w 2014 roku przez butikowy kasetowy label Twin Springs Tapes (USA). Aktualnie trwają prace nad kolejną płytą z Piotrem Michałowskim i kilkoma solowymi projektami. W ostatnich latach występował w czasie wielu festiwali, począwszy od Unsound Festival (PL), czy Shanghai Electronic Music Week (CN), przez Ambient Festiwal w Gorlicach (PL) i Ambient Park w Białymstoku (PL), a skończywszy na Salonach Ambientu (PL), czy Firmament Festival w Kielcach (PL).
OPOLLO to power-ambientowo/dronowy projekt skupiony wokół Jarka Leśkiewicza, muzyka z Opola. Początkowo był to duet, aby w końcu przeistoczył się w solową działalność Jarka, dającą ujście jego fascynacji przestrzenią kosmiczną, filmowymi soundtrackami oraz klasycznymi pozycjami z gatunku ambient i experimental. Pomimo że OPOLLO istnieje od lat, przez długi czas można było usłyszeć tylko nieliczne nagrania udostępnione w internecie oraz demo kompilację "Rover Tracks". W 2015 roku OPOLLO wydało w końcu swój oficjalny LP o nazwie "Stone Tapes", który ukazał się nakładem NEW NIHILISM. Aktualnie Jarek pracuje nad nową płytą OPOLLO, której roboczy tytuł to "Secret Towers".
Piotr Cisak & Freeze
Piotr Cisak Prowadzi bloga „Prima-Materia”, później nazwę zapożyczył do prowadzenia audycji w Rafiofonii (2011/12). Występował w Niemczech, Austrii, Francji i Albanii oraz na Festivalu Audioriver, Ambient Park, Tauron Nowa Muzyka. Pojawił się w ''100 best albums of 2015'' w chicagowskim Avant Music News. Jego muzyka została zrealizowana przez oficyny z USA, Kanady, Portugalii, Hiszpanii, Francji, UK, Danii, Austrii, Niemiec i Rosji.
Krzysztof Ostrowski- Freeze
Bydgoski muzyk i producent szeroko pojętej muzyki elektronicznej. Wraz z Tomem Skofem tworzy duet audiowizualny Soundscape Mirror, gdzie odpowiada za wszelakiej maści dźwięki. Pseudonim Freeze natomiast, zarezerwowany jest dla improwizowanych techno setów o charakterze eksperymentalno-dubowym.
Maciek Szymczuk
Urodzony w 1972 roku. Ze względu na szerokie zainteresowania tworzy z różnymi ludźmi pod różnymi szyldami. Jako MACIEK SZYMCZUK splata ambient, muzykę etniczną i eksperymentalną elektronikę w atmosferyczną muzykę na pograniczu snu i jawy. Najważniejsze płyty: „Dilmun” (2002), „Mik-musik na fortepian, chór i orkiestrę” (2003, Mik-Music), „Echoes” (2005, Simple Logic Rec.), „Looking For Shooting Stars” (2005, Simple Logic Rec.), „Ways” (2011, Zoharum), „Clouds” (2013, Zoharum), „Music for Cassandra” (2015, Zoharum). Jako AABZU, do spółki z Zenialem (Łukasz Szałankiewicz) starają się połączyd różnorodne zainteresowania w różnobarwną muzyczną miksturę, która zabiera słuchacza na egzotyczną wycieczkę. Najważniejsze płyty: „Shape of Lost Things” (2005, Simple Logic Rec.), „Rambo” (2010, AudioTong), "There is no other God than Rambo!" (2012, Zoharum), "It Came From Outer Space" (2014, Zoharum). Jako ANOTHER ONE z Kubą Łuką dają wyraz swym pasjom tworząc gwałtowną i energetyczną mieszankę, w której dynamiczna rytmika miesza się z dzikimi partiami gitary i syntezatorów tworząc jedyny w swoim rodzaju trans. Najważniejsze płyty: „Possessed” (2005, Salut Rec.), „ZIIIIIING!” (2016, Sun For Everyone).
PLEQ
Bartosz Dziadosz ukończył studia filozoficzne na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W 2005 roku powołał do życia projekt PLEQ. Reprezentuje eksperymentalny nurt w muzyce elektronicznej, który w swoich kompozycjach łączy elementy gatunków muzycznych jak drone, ambient, abstrakcyjny glitch i modern classical. Wydał płyty w różnych wytwórniach na całym świecie, m.in.: Progressive From (Japonia), taâlem (Francja), Infraction Records (USA). Jest kuratorem moskiewskiej wytworni Dronarivm (wydał w niej m.in. Christoph Berg, Marsen Jules, Pjusk, Machinefabriek) i kilku kompilacji charytatywnych (A Silent Swaying Breath, Just a Momemt - Audio Gourmet Netlabel ). Brał też udział w wielu kompilacjach charytatywnych (Various - Touched - Music For Macmillan Cancer Support, Various - ... And Darkness Came (Headphone commute), gdzie znalazł się z takimi artystami jak Max Richter, Autechre, Nils Frahm, Future Sound Of Lodon). Przygodę z teatrem rozpoczął od słuchowiska radiowego w Starym Teatrze w Krakowie, którego pomysłodawcą był Krzysiek Zarzecki. Obecnie współpracuje z Tomkiem Śpiewakiem, Wiktorem Rubinem, i na stałe z Michałem Borczuchem.
źródło: Wrocław 2016
Dodaj komentarz
Komentarze (0)