EduBiblioSfera: Zaburzenia integracji sensorycznej

czwartek, 7.9.2023 12:08 766 0

W ostatnim czasie często poruszany jest temat integracji sensorycznej, a właściwe jej zaburzeń. Skala problemu jest tak duża, że nawet jeśli  nasze dziecko nie ma takich problemów, to z pewnością w najbliższej rodzinie lub wśród znajomych znajdziemy dzieci z zaburzeniami SI. Jak to więc jest z tą integracją sensoryczną? Co powinniśmy wiedzieć? Co nas powinno zaniepokoić?

Pojęcie integracji sensorycznej jako pierwsza opisała dr A. Jean Ayers jako ”proces  neurologiczny organizujący wrażenia płynące z ciała i środowiska w taki sposób, by mogły być użyte do celowego działania. Nasze zmysły przekazują nam informacje dotyczące fizycznego stanu naszego organizmu i otoczenia. Bodźce płyną do naszego mózgu niczym strumienie do jeziora. W każdej chwili docierają do nas niezliczone kawałeczki informacji. Mózg lokalizuje, segreguje i porządkuje otrzymywane bodźce, podobnie jak policjant na skrzyżowaniu kieruje samochodami. Kiedy bodźce przepływają w dobrze zorganizowany i zintegrowany sposób, mózg może je wykorzystywać do tworzenia wyobrażeń, opracowywania zachowań i przyswajania wiedzy. Kiedy przepływ bodźców odbywa się w niezorganizowany sposób, życie może przypominać korek uliczny w godzinach szczytu.”

Pierwsze objawy zaburzeń można zauważyć już u niemowlaka (płaczliwość, niepokój, problemy ze ssaniem pokarmu). U dziecka rocznego czy dziecka dwuletniego przejawem zaburzeń SI może być np. ograniczony repertuar żywieniowy, nietolerancja zabiegów pielęgnacyjnych (obcinanie włosów, paznokci, kremowanie), trudności w zasypianiu, zbyt intensywny odbiór wrażeń sensorycznych objawiający się płaczliwością. W przypadku dzieci szczególnie często zdarzają się próby poszukiwania dodatkowych wrażeń zmysłowych poprzez tak zwane „dostymulowanie się”.

Osoba z zaburzeniami integracji sensorycznej może zmagać się z nadwrażliwością lub niedowrażliwością w zakresie działania konkretnego zmysłu.
Najczęstsze objawy zaburzeń przetwarzania sensorycznego:

  • silna podatność na przeciążenia związane z nadmiarem bodźców,
  • gwałtowna reakcja na bodźce dźwiękowe, wzrokowe, dotykowe lub brak reakcji na bodźce powszechnie uważane za nieprzyjemne, w tym bólowe,
  • ogólne trudności z koncentracją,
  • kłopoty z pozostaniem w jednym miejscu,
  • trudności z rozumieniem mowy i prawidłową mową,
  • zamieranie, zastyganie w bezruchu w związku z brakiem bodźców,
  • dostymulowywanie się (ruchy kończynami, przesiadywanie blisko ekranów, obsesyjne zainteresowanie elementami interaktywnymi, kołysanie się, kręcenie się na krześle, itp.),
  • trudności z samoobsługą (jedzeniem, wiązaniem butów, ubieraniem się, itp.)
  • obecność charakterystycznych zachowań, takich jak: impulsywność, wycofywanie się, upór.

W momencie zaobserwowania niepokojących zachowań należy skonsultować się ze specjalistą, sięgnąć po literaturę fachową, poznać naturę zaburzeń integracji sensorycznej.  Nieleczone i zbagatelizowane zaburzenia integracji sensorycznej mogą doprowadzić do ich pogłębienia.

 

Biblioteka Pedagogiczna w Ząbkowicach Śl.

ul. Mickiewicza 10

Tel. 74 8152303

e-mail: zabkowiceslaskie@dbp.wroc.pl

katalogi on-line: https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)