Czym jest transport drobnicowy i na czym polega konsolidacja ładunków?

wtorek, 16.6.2020 14:21 2318

Drogą morską transportowane są ogromne ilości różnego typu towarów. Transport morski uznawany jest za jedną z najbezpieczniejszych, ale i najtańszych form importu i eksportu towarów z innych kontynentów. Spedycja morska pozwala na transportowanie towarów w formie pełnokontenerowej, jak i w mniejszych ilościach. W drugim przypadku chodzi o transport drobnicowy (LCL). Na czym tak nieprawdę polega i jaki ma związek z konsolidacją ładunków?

Czym jest transport morski drobnicowy (LCL)? 

Transport morski drobnicowy umożliwia zamawianie mniejszej ilości towarów, bez narażania firmy na duże koszty logistyczne. Klient może zamówić tylko potrzebną mu na dany moment ilość danego towaru, nie ponosząc kosztów związanych z transportem całego kontenera. Są to bardzo duże oszczędności. Zleceniodawca pokrywa koszty wyłącznie za zajmowaną przez dany ładunek przestrzeń w kontenerze. Opłaty w tym zakresie mogą być liczone na podstawie metrów sześciennych lub wagi. Wyceną danej przesyłki zajmuje się spedytor, a dalej do jego zadań należy organizacja całego transportu.  

Drobnica morska a konsolidacja ładunków

Transport drobnicowy polega na łączeniu różnych ładunków w jeden, zbiorczy. W praktyce wygląda to tak, że różnego typu towary od wielu nadawców chcących w danym momencie przetransportować przesyłki na tej samej trasie, są gromadzone w jedno miejsce. Wyznacza się osoby odpowiedzialne za ich załadunek, zajmujące się dostarczeniem towarów do konkretnego magazynu, wyznaczonego przez spedytora. Tam towar jest ładowany do jednego kontenera, po czym zamyka się go, plombuje i transportuje do portu. Wszystko to oczywiście związane jest formalnościami, zanim przegotowany kontener trafi w końcu na podkład statku i popłynie do portu docelowego. Po jego przybyciu do wyznaczonego miejsca, odbywa się jego transport do magazynu agenta. Dopiero tam kontener zostaje rozformowany, następnie przesyłki muszą przejść przez odprawę celną. Końcowym etapem jest transport przesyłek do odbiorców znajdujących się w różnych lokalizacjach na terenie całego kraju. 

Konsolidacja ładunków najczęściej odbywa się według tego samego schematu. Ładunki mające zostać skonsolidowane trafiają do magazynu, gdzie każdy z nich znakowany jest indywidualnym listem przewozowym. W liście zbiorczym zawarty jest dokładny wykaz ładunkowy z wyszczególnionymi przesyłkami, które składają się na skonsolidowany ładunek. Główną zaletą konsolidacji jest obniżenie kosztów spedycji morskiej, w przypadku ładunków o niedużej wartości. Całkowity koszt transportu nie zmienia się, ale jest on rozkładany na wielu różnych nadawców.