[WIDEO WIZUALIZACJI] Odcinek S8 z Wrocławia do Łagiewnik ma być gotowy do 2027 roku. A kiedy przetargi na odcinki Łagiewniki - Bardo?
W czwartek 18 maja w Bardzie odbyła się konferencja prasowa dotycząca ogłoszonego 15 maja przetargu na budowę odcinka S8 Wrocław-Łagiewniki. Pojawili się na niej nie tylko przedstawicie rządu i Prawa i Sprawiedliwości, ale także samorządowcy z powiatów dzierżoniowskiego, ząbkowickiego i kłodzkiego. Według ogłoszonego harmonogramu budowa ponad 32 kilometrowego odcinka z Łagiewnik do Wrocławia ma się rozpocząć w 2025 roku, a zakończyć w 2027 roku. Jeszcze w tym roku mają być ogłoszone przetargi na odcinki z Łagiewnik do Ząbkowic i z Ząbkowic Śląskich do Barda.
15 maja został ogłoszony przetarg na budowę odcinka drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Łagiewnik.
- W zeszłym tygodniu spotykaliśmy się na podpisaniu dokumentów, które były niezbędne, by móc ogłosić ten przetarg. Przetarg zostanie opublikowany jutro na stronach Unii Europejskiej, ponieważ jest o duży, europejski przetarg – mówił minister Michał Dworczyk – 2,5 miliarda złotych będzie kosztował liczący nieco ponad 32 kilometry odcinek od Wrocławia do Łagiewnik. To początek realnej budowy drogi ekspresowej S8, arterii życia, drogi kluczowej z punktu widzenia naszego subregionu, a w szczególności Kotliny Kłodzkiej.
Przetargi na kolejne odcinki, od Łagiewnik do Barda mają być ogłoszone jeszcze w tym roku.
- Wierzę, że jeszcze tym roku zostaną ogłoszone przetargi na odcinek z Łagiewnik do Barda. W kolejnych miesiącach będą kolejne działania na rzecz projektowania i budowy tej drogi tak, żebyśmy mogli dojechać ekspresówką z Wrocławia do granicy państwa w Boboszowie, a potem w przyszłości, głęboko w to wierzę, do Wiednia. Jest to dla nas absolutnie przełomowy moment.
Michał Dworczyk przypomniał kolejne decyzje rządu Prawa i Sprawiedliwości, począwszy od 2018 roku aż do ogłoszenia przetargu na pierwszy odcinek, a także wpływ przyszłej ekspresówki na rozwój regionu i turystyki, jak również jakość życia mieszkańców. I choć poseł Marcin Gwóźdź podkreślał, że nie są to żadne wyborcze obietnice, ale konkrety, to nie zabrakło w wystąpieniu ministra Dworczyka przedwyborczych uszczypliwości w stosunku do posłów opozycji z naszego terenu, Moniki Wielichowskiej i Tomasza Siemoniaka.
Ogłoszony przetarg obejmuje trzy odcinki realizacyjne pomiędzy węzłami:
- Kobierzyce Północ - Kobierzyce Południe o długości ok. 7,5 km,
- Kobierzyce Południe - Jordanów Śląski o długości ok. 13,8 km,
- Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód o długości ok. 11,2 km.
Na konferencji podano harmonogram prac na odcinku S8 Wrocław – Łagiewniki. Do grudnia 2023 roku ma być podpisana umowa z wykonawcą wyłonionym w przetargu, do października 2024 roku ma być złożony wniosek do ZRiD, a w kwietniu 2025 roku uzyskana ma być ostateczność decyzji ZRiD. W maju 2025 roku mają rozpocząć się roboty budowlane, a zakończyć się dwa lata później w III kwartale 2027 roku.
- Będzie to odcinek drogi o długości 32,6 kilometra, z pięcioma węzłami: Kobierzyce Północ, Kobierzyce Południe, Jordanów Śląski, Łagiewniki Północ i Łagiewniki Zachód z dwoma zaplanowano Miejscami Obsługi Podróżnych. Będzie droga klasy S, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym, oczywiście z rezerwą pod trzeci pas. Z tym że obiekty, które będą wybudowa w ciągu drogi i nad nią będą już w układzie docelowym dla przyszłego układu drogowego z trzema pasami ruchu. Będzie ponad 120 obiektów inżynieryjnych, w tym pełniących funkcję ochrony środowiska, ponad 100 zbiorników retencyjnych - mówiła dyrektor GDDKiA we Wrocławiu, Lidia Markowska.
Podczas konferencji zaprezentowano wizualizację przebiegu S8 z Łagiewnik do Wrocławia (wideo)
Jak będzie przebiegać droga ekspresowa S8?
Wrocław (Magnice) - Łagiewniki
33-kilometrowy odcinek, dla którego DŚU uzyskaliśmy 30 sierpnia 2021 r., został podzielony na trzy odcinki realizacyjne:
- Kobierzyce Północ - Kobierzyce Południe o długości ok. 7,5 km
Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gminy Kobierzyce. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Kobierzyce Północ - połączenie z DK8 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8 oraz Kobierzyce Południe - połączenie z drogą wojewódzką nr 346. Pomiędzy węzłami, po obu stronach trasy, zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: estakada pełniąca również funkcję przejścia dla zwierząt, dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, wiadukt w ciągu drogi ekspresowej pełniący również funkcję przejść dla zwierząt, cztery przepusty w tym trzy pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
- Kobierzyce Południe - Jordanów Śląski, o długości ok. 13,8 km
Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin: Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Zaplanowano budowę węzła drogowego Jordanów Śląski - połączenie z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi DP2075D i DP1989D. Ponadto na odcinku wybudowanych zostanie: pięć mostów pełniących również funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej (w tym jeden pełniący również funkcję przejść dla zwierząt) oraz trzy przepusty pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
- Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód, o długości ok. 11,2 km
Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Łagiewniki Północ - połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39 oraz Łagiewniki Zachód - połączenie z drogą wojewódzką nr 384. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz sześć przepustów pełniących również funkcję przejść dla zwierząt.
Łagiewniki Zachód - Ząbkowice Śląskie Północ
Trasa o długości ok. 17,3 km, dla której DŚU uzyskaliśmy 16 listopada 2021 r., zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Łagiewniki, Niemcza i Ząbkowice Śląskie. Droga ekspresowa S8 poprowadzona zostanie po zachodniej stronie DK8 i tylko w niewielkim stopniu będzie wykorzystywać jej przebieg (przeważnie w miejscach, w których będzie ją przecinać).
Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Niemcza na skrzyżowaniu z obecną DK8 oraz Ząbkowice Śląskie Północ na połączeniu z obecną DK8 i drogą powiatową nr 3165D. Ponadto wybudowanych zostanie: 17 mostów pełniących również funkcję przejść dla zwierząt; osiem wiaduktów nad drogą ekspresową; wiadukt w ciągu drogi ekspresowej (nad koleją); 12 przepustów w tym siedem pełniących również funkcję przejść dla zwierząt.
Ząbkowice Śląskie Północ - Bardo
Trasa o długości ok. 14 km, dla której DŚU uzyskaliśmy 12 października 2021 r., zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. S8 będzie wykorzystywać przebieg drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią.
W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo na połączeniu z obecną DK8. Ponadto wybudowanych zostanie pięć mostów (w tym cztery pełniące również funkcję przejść dla zwierząt), siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, wiadukt nad linią kolejową, dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, 12 przepustów, w tym 10 pełniących również funkcję przejść dla zwierząt.
Bardo - Kłodzko
W trakcie prac przygotowawczych.
Zakończenie całej inwestycji (Wrocław - Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
Przeczytaj komentarze (28)
Komentarze (28)