"Ósemka" w czołówce najniebezpieczniejszych dróg w Polsce

poniedziałek, 1.4.2019 10:29 4310 1

Komenda Główna Policji przygotowała raport najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce. Szóste miejsce w rankingu zajmuje krajowa "ósemka" na której w 2018 r. doszło do 223 wypadków. Zginęło tam 41 osób, a 293 zostało rannych.  

Niestety statystyki w porównaniu do 2017 r. znacząco się pogorszyły dla DK8. Wypadków było o 96 więcej. Śmiertelnych zdarzeń przybyło o 9. Zwiększyła się również liczba rannych o 120.

W raporcie czytamy, że najwięcej wypadków w Polsce wydarzyło się przy dobrych warunkach atmosferycznych. W dobrych warunkach atmosferycznych kierujący czują większy komfort jazdy, rozwijają większe prędkości, co w przypadku wystąpienia wypadku daje tragiczniejsze skutki.

Najwięcej wypadków zanotowano w ciągu dnia, gdyż wtedy jest największy ruch. Jednakże w porze nocnej, na drogach nieoświetlonych występuje największy wskaźnik osób zabitych, w co czwartym takim wypadku ginie człowiek, gdzie w porze dziennej - w co czternastym wypadku.

Mimo, iż większość wypadków wydarzyła się na obszarze zabudowanym, to w wyniku wypadków mających miejsce w obszarze niezabudowanym zginęło więcej osób, prawie w co szóstym wypadku zginął człowiek, podczas gdy w obszarze zabudowanym w co osiemnastym. Przyczynę takiego stanu rzeczy upatrywać można w tym, że na obszarach niezabudowanych kierujący rozwijają większe prędkości, często w jednym samochodzie ginie więcej niż jedna osoba, a ponadto pomoc lekarska dociera znacznie później. Na prostych odcinkach dróg wystąpiło 17 496 wypadków. Kolejnym szczególnie niebezpiecznym miejscem są skrzyżowania z drogą z pierwszeństwem przejazdu, na ich obszarze miało miejsce 9 115 wypadków, śmierć poniosło 427 osób, a obrażeń ciała doznało 10 999 osób.

Spośród wszystkich rodzajów wypadków drogowych, na pierwsze miejsce wysuwają się zdarzenia, które zakwalifikowano do kategorii „zderzenie się pojazdów w ruchu”. W 2018 roku wypadków takich było 17 041, co stanowiło 53,8% ogółu, śmierć w nich poniosło 1 269 osób (44,3% wszystkich zabitych), a rannych zostało 21 877 osób (58,6% ogółu rannych). Następnym, najczęściej występującym rodzajem wypadku, było „najechanie na pieszego”. Takich zdarzeń było 7 242 (22,9%), w ich wyniku zginęły 792 osoby (27,7%), a 6 800 zostało rannych (18,2%).

Analizując płeć kierujących, stwierdzić należy, iż sprawcami wypadków najczęściej byli mężczyźni - kierujący pojazdami, którzy spowodowali 73,6%, natomiast kobiety spowodowały 22,2% wypadków.

Szczególną uwagę należy zwrócić na grupę tzw. „młodych kierowców” w wieku 18-24 lata charakteryzującą się najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. populacji. W 2018 r. byli oni sprawcami 5 113 wypadków (18,6% wypadków powstałych z winy kierujących), zginęło w nich 428 osób, a 6 734 zostały ranne. Na uwagę zasługuje fakt, że są to liczby niższe od ubiegłorocznych (wypadki mniej o 437, -7,9%, zabici mniej o 40, - 8,5%, ranni mniej o 538, -7,4%). Przyczyną 35,6% wypadków, które spowodowali „było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu”, a o ich ciężkości świadczy 53,3% zabitych w wypadkach przez nich spowodowanych. Jest to grupa osób, którą cechuje brak doświadczenia i umiejętności w kierowaniu pojazdami i jednocześnie duża skłonność do brawury i ryzyka.

Najwięcej wypadków kierujący spowodowali w październiku – 2 699 (9,8% ogółu wypadków spowodowanych przez kierujących) oraz w maju – 2 697 (9,8%).

Przedział czasowy, w którym najczęściej dochodziło do wypadków to godziny 14.00 – 19.00, czyli w okresie popołudniowego szczytu komunikacyjnego. W tym czasie miały miejsce 10 324 wypadki (tj. 37,5% wypadków z winy kierujących), zginęło w nich 695 osób (31,9%), a 12 555 zostało rannych (37,7%). Najmniej wypadków odnotowano w godzinach nocnych, między północą, a godziną 5.00, co wiąże się ze zmniejszonym ruchem pojazdów.

W 2018 roku, wśród ogółu sprawców - kierujących pojazdami, najliczniejszą grupę bo (74,8%) stanowili kierujący samochodami osobowymi. Byli oni sprawcami 20 622 wypadków drogowych, w których zginęło 1 547 osób, a 25 614 osób odniosło obrażenia.

Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych byli piesi. W 2018 roku spowodowali oni 2 119 wypadków (6,7% ogółu wypadków), w wyniku których śmierć poniosło 348 osób (12,2% ogółu zabitych), a obrażenia ciała odniosło 1 814 osób (4,9% ogółu rannych). W porównaniu z 2017 r. piesi spowodowali mniej wypadków o 259 (-10,9%), w których było mniej osób zabitych o 77 (-18,1%) oraz mniej osób rannych o 198 (-9,8%).

Zarówno w przypadku kierujących tak i pieszych - sprawców wypadków drogowych, to głównie mężczyźni przyczyniali się do ich powstania. Statystycznie 66,6% wypadków spowodowanych przez pieszych było zawinionych przez mężczyzn, kobiety - piesze spowodowały 31,9% wypadków. Najwięcej wypadków, bo 561 (26,5% ogółu wypadków z winy pieszych) oraz najwięcej ofiar śmiertelnych, bo 150 tj. (43,1% ogółu zabitych w wypadkach z winy pieszych) spowodowali piesi w wieku powyżej 60 lat.

Najmniej liczną grupą sprawców wypadków są pasażerowie. W 2018 roku spowodowali oni 116 wypadków, w których 5 osób zginęło, a 118 zostało rannych.

W 2018 roku odnotowano 38 wypadków drogowych, w których bezpośrednią przyczyną była niesprawność techniczna pojazdu. Zginęło w nich 7 osób, a rany odniosło 55 osób. Należy podkreślić, że usterki techniczne są również ujawniane podczas oględzin pojazdów na miejscu zdarzenia, mimo tego, że nie miały bezpośredniego wpływu na jego zaistnienie. Ogółem stwierdzono 108 usterek, najwięcej odnotowano: w oświetleniu (44,4% ogółu) oraz niewłaściwym stanie ogumienia (24,1%). Jednocześnie wskazać należy, że w jednym wypadku mogło wystąpić kilka usterek.

W 2018 roku użytkownicy dróg (kierujący, piesi, pasażerowie) będący pod działaniem alkoholu uczestniczyli w 2 779 wypadkach drogowych (8,8% ogółu wypadków), śmierć w nich poniosło 370 osób (12,9% ogółu zabitych), a 3 112 osób odniosło obrażenia (8,3% ogółu rannych).

Podsumowując rok 2018, to w skali kraju w wypadkach drogowych poszkodowanych zostało 40 221 osób, w tym śmierć poniosły 2 862 osoby, a 37 359 zostało rannych (w tym 10 963 ciężko). Najliczniejszą grupę zabitych – 949 osób (33,2% ogółu) stanowiły osoby w przedziale wiekowym powyżej 60 lat, natomiast rannych – 10 446 osób (28% ogółu) stanowiły osoby w grupie wiekowej 25 - 39 lat. Najwyższy wskaźnik ofiar na 1 mln populacji odnotowany został, podobnie jak w latach poprzednich, w przedziale wiekowym 18 – 24 lata.

 
Przeczytaj komentarze (1)

Komentarze (1)

mieszkaniec wtorek, 02.04.2019 10:49
OSEMKA W CZOLOWCE a kiedy slurzby zajmna sie SREMEM...