[FOTO] Czy gminy stracą wsparcie dla komunikacji? Nowa ustawa zmienia zasady gry

wczoraj, 22 godz temu 909 3

11 czerwca w Bardzie odbyło się spotkanie włodarzy wszystkich gmin powiatu ząbkowickiego z przedstawicielami starostwa powiatowego. Tematem rozmów była przyszłość publicznej komunikacji zbiorowej na terenie powiatu – jej finansowanie, rozwój i wyzwania związane z nowelizacją przepisów.

Większość gmin powiatu wdrożyła już system transportu publicznego na swoim terenie. Gmina Bardo uruchomi go 1 września. Inicjatywy te stanowią odpowiedź na realne potrzeby mieszkańców związane z dojazdami do pracy, szkoły czy placówek medycznych. Regularne kursy autobusowe mają poprawić dostępność komunikacyjną obszarów wiejskich, w których dotychczas możliwości przemieszczania się były ograniczone.

Samorządowcy zgodnie podkreślili, że długofalowa stabilność systemu transportu zależy nie tylko od lokalnego zaangażowania, ale również od wsparcia ze strony powiatu. Tylko współpraca wszystkich szczebli administracji może zapewnić efektywne i trwałe rozwiązania komunikacyjne.

Gminy mogą stracić wsparcie finansowe

Podczas spotkania poruszono również kwestię projektowanych zmian w ustawie o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Planowane jest nie tylko przemianowanie go na Fundusz Przeciwdziałania Wykluczeniu Komunikacyjnemu, ale także zmiana zasad jego dystrybucji. Po wejściu w życie nowych przepisów, funduszem zarządzać będą marszałkowie województw, a nie, jak dotychczas, wojewodowie.

Najważniejsza zmiana dotyczy jednak kolejności przyznawania dopłat. W pierwszej kolejności środki będą trafiać do związków powiatowo-gminnych, a dopiero na końcu – do pojedynczych gmin. To budzi poważne obawy wśród lokalnych samorządów. W przypadku braku dopłat, dalsze funkcjonowanie komunikacji publicznej w wielu gminach może okazać się niemożliwe.

Wspólny związek samorządów

W odpowiedzi na zagrożenia wynikające z proponowanych przepisów, samorządowcy powiatu ząbkowickiego rozważają utworzenie związku powiatowo-gminnego, który jako pierwszy w kolejce mógłby ubiegać się o rządowe dopłaty. Rozwiązanie to mogłoby ustabilizować sytuację finansową transportu publicznego w regionie i zabezpieczyć jego rozwój w dłuższej perspektywie.

Ze względu na zaawansowany etap prac legislacyjnych, włodarze podkreślają potrzebę natychmiastowego działania. Wskazują również na konieczność ścisłej współpracy z marszałkiem województwa dolnośląskiego, który zgodnie z nowymi przepisami będzie odpowiadał za organizację transportu publicznego w regionie.

O tym jak potoczą się losy gminnych komunikacji, które przecież dopiero niedawno, zaczęły funkcjonować w naszym powiecie będziemy informować na bieżąco. Kwestia związku powiatowo-gminnego zostaje jeszcze do uzgodnienia. 

/UMiG Bardo, UM Złoty Stok/

Przeczytaj komentarze (3)

Komentarze (3)

ząbkowiczanin dzisiaj, 3 godz temu
No niech znowu przestaną jeżdzić autobusy to będzie porażka!!!
Fakt wczoraj, 20 godz temu
Napiszcie że stracą a nie że mogą stracić, przecież tak...
karlNaw wczoraj, 19 godz temu
Taki był plan jak zostanę Prezesem to tak będzie.pozdroeionka PIS