Przemierzaj questy i odkrywaj Świdnicę

niedziela, 23.1.2022 09:01 857 0

Przemierzaj questy i odkrywaj Świdnicę

Chcecie poznać historię miejskiego piwowarstwa, zachwycić się zabytkami okolic świdnickiego Rynku czy też wyruszyć w fascynującą podróż w czasie ze świdnicką biblioteką? Nic prostszego - możecie to zrobić dzięki Questom – edukacyjnym grom terenowym, przygotowanym przez świdnickie instytucje we współpracy z Fundacją Calamita.

 

Wraz z początkiem nowego roku Świdnica przygotowała trzy Questy o zróżnicowanej tematyce:

• "Świdnica miastem piwowarskich tradycji” – Quest przybliża historię piwowarstwa w Świdnicy, którego początki sięgają XIII wieku. Prowadzi w miejsca, w których do dzisiaj widać związek z branżą piwną. Wyprawa zaczyna się na świdnickim Rynku przy fontannie Neptuna. Opiekunem Questu jest Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy.

• "I małe jest piękne - detale świdnickiej architektury” – wyprawa przedstawia wybrane zabytki okolic Rynku w Świdnicy, a w szczególności detale architektoniczne, które decydują o jego unikatowym charakterze. Trasa rozpoczyna się przed Katedrą pw. św. Stanisława i św. Wacława, na placu św. Jana Pawła II. Opiekunem Questu jest Urząd Miejski w Świdnicy.

• "Podróż w czasie ze świdnicka biblioteką” – wyprawa prezentuje historię świdnickiej biblioteki oraz miejsca z nią związane. Start Questu na ul. Franciszkańskiej, na skwerze przy pomniku z dzikami. Opiekunem Questu jest Miejska Biblioteka Publiczna im. Cypriana Kamila Norwida w Świdnicy.Questy można przemierzać na dwa sposoby:

• z ulotką papierową do wydrukowania z portalu www.questy.org.pl (wpisz nazwę interesującej Cię wyprawy) lub odbierz ulotkę w jednym z punktów: Centrum Informacji Turystycznej i Kulturalnej w Świdnicy (ul. Rynek 39-40), Miejska Biblioteka Publiczna im. Cypriana Kamila Norwida w Świdnicy (ul. Franciszkańska 18), Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy (ul. Rynek 37), Urząd Miejski w Świdnicy (ul. Armii Krajowej 49).

• z bezpłatną aplikacją mobilną „Questy – Wyprawy Odkrywców”, dostępną dla systemu Android i iOS (zainstaluj aplikację, załóż konto użytkownika i wyszukaj interesujący Cię Quest)Aby przejść Quest, należy uważnie czytać zawarte w nim wskazówki i rozwiązywać zagadki. Zebrane na trasie wyprawy litery lub cyfry będą niezbędne do uzyskania hasła końcowego i otrzymania questowego skarbu.Dla 30 osób, które jako pierwsze (licząc od soboty, 22 stycznia br.) ukończą przynajmniej jeden z trzech świdnickich Questów, urząd miejski przygotował niespodziankę. Aby ją otrzymać, należy wysłać zdjęcie karty wyprawy z wpisanym hasłem końcowym i przybitą pieczęcią (w przypadku przejścia wyprawy z ulotką papierową) lub uzyskany dyplom (jeśli Quest był przemierzany z aplikacją) na adres mailowy: j.lembryk@um.swidnica.pl. W mailu należy podać swoje imię i nazwisko oraz nick/nazwę użytkownika z systemu www.questy.org.pl . Dodatkowo 30 questowiczów, którzy jako pierwsi przejdą wszystkie trzy wyprawy, otrzyma Paszport Odkrywcy (specjalną książeczkę na pieczęcie Questów) oraz ulotki 12 Questów z najbliższej okolicy, przekazane przez Fundację Calamita.

Czym jest Quest? Jest to edukacyjna gra terenowa, która łączy ze sobą kilka elementów – zabawę, naukę, poszukiwanie skarbu i odkrywanie. Quest to nazwa, która oznacza zadanie, zagadkę i polega na poszukiwaniu skarbów. Gra nie wymaga żadnej skomplikowanej obsługi czy znaczenia terenu, tak jak np. w podchodach. Do zabawy wystarczy ulotka lub darmowa aplikacja. Ulotki z questami można też otrzymać w wybranych punktach turystycznych. Uczestnicy zabawy czytają wierszowane wskazówki i podążają według instrukcji questu. Na końcu drogi na odkrywców czeka skarb, a w nim pieczątka, która jest potwierdzeniem przebycia trasy.

 

Odznaki dla najaktywniejszych odkrywców

Uczestnicy mają możliwość rywalizowania ze sobą w ogólnopolskim rankingu. Najbardziej aktywni otrzymują odznakę PTTK Questy Wyprawy Odkrywców. Aby uzyskać odznaczenie, należy spełnić kilka warunków. Po pierwsze trzeba posiadać konto w aplikacji mobilnej lub konto na portalu questów. Drugim warunkiem jest ukończenie kilku questów i dotarcie do mety ze skarbem na danym obszarze – idąc pieszo z ulotką, aplikacją mobilną lub przechodząc quest wirtualny. Zdobyć można cztery odznaki w zależności od ilości ukończonych questów – odznaka popularna wymaga ukończenia pięciu questów, brązowa piętnastu z dwóch województw, srebrna pięćdziesięciu z pięciu województw, a złota stu w dziesięciu województwach. Można również zdobyć honorową odznakę ambasadorów questów, przyznawaną za promowanie i rozwijanie programu wypraw odkrywców. Gry zostały podzielone na następujące kategorie:

• województwa

• powiaty

• dostępność (całoroczne lub sezonowe – od kwietnia do października)

• czas przejścia (do trzydziestu minut, od trzydziestu do sześćdziesięciu minut, powyżej godziny)

• tematyka (historyczna, kulturowa, przyrodnicza, inne tematy)

• forma (dostępna w aplikacji, questy w formie pdf, questy wirtualne)

• rodzaj (pieszy, wodny, rowerowy, inny)

• rodzaj terenu (las, pola, miejscowość

• , pomieszczenie).

foto - Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy

Dodaj komentarz

Komentarze (0)