Pociągi ze Świdnicy do Legnicy będą jeździły krócej? Trwa modernizacja "Magistrali Podsudeckiej" [ZDJĘCIA]

wczoraj, 21 godz temu 430 0

Trwają prace modernizacyjne na "Magistrali Podsudeckiej" - linii kolejowej nr 137 łączącej Legnicę z Katowicami, w ciągu której znajdują się miejscowości na terenie powiatu świdnickiego.

- Na Magistrali Podsudeckiej intensywne działania trwają od połowy czerwca. Kolejarze przy użyciu specjalistycznych maszyn poprawiają parametry na linii kolejowej nr 137 na odcinku Jaworzyna Śląska – Legnica. Roboty prowadzone są na ponad 50 kilometrach szlaku. Na odcinku między Przybyłowicami i Legnicą przez dwa tygodnie pracował PUN. Specjalistyczna kolejowa maszyna zdemontowała starą nawierzchnię – szyny i podkłady – a następnie ułożyła nowe elementy na odcinku 11 kilometrów. Po niej do akcji wkroczyła oczyszczarka, która usunęła zanieczyszczenia z tłucznia, przywracając właściwe odwodnienie i parametry geometryczne toru. PUN powróci na Podsudecką we wrześniu – tym razem zajmie się odcinkiem między Jaworem i Rogoźnicą, który w zeszłym roku został przystosowany do tych działań kolejowym kombajnem AHM. Roboty torowe oraz prace na 10 obiektach inżynieryjnych pozwolą na podniesienie prędkości na linii do 120 km/h na wybranych odcinkach, co skróci czas przejazdu i zwiększy przepustowość linii. Wykonawcą prac o wartości 30 mln zł jest spółka z grupy kapitałowej PLK SA, firma DOLKOM - informuje PKP PLK S.A. 

O przebiegu prac poinformowało Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z o.o.:

- Prace modernizacyjne na Podsudeckiej Magistrali (LK 137) idą pełną parą! Zbliżamy się do obszaru Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a to oznacza kolejny ważny krok w kierunku poprawy infrastruktury kolejowej na Dolnym Śląsku. Dzięki inwestycji zwiększy się: Przepustowość trasy Bezpieczeństwo i komfort przejazdów Potencjał rozwoju gospodarczego regionu. To nie tylko remont torów – to inwestycja w przyszłość i rozwój kolei w zachodniej części województwa - zapewnia DOLKOM Wrocław.

Jak informuje Portal Kolejowy, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Małolepszak w odpowiedzi na zapytanie posła na Sejm RP Marcina Ociepy o elektryfikację linii kolejowej nr 137 "Zarządca infrastruktury kolejowej obecnie koncentruje swoją uwagę na utrzymaniu parametrów linii nr 137 oraz na planowaniu i realizacji zadań dla odcinków najbardziej obciążonych ruchem, jednocześnie kładąc nacisk na uzyskanie satysfakcjonującego efektu pasażerskiego".

Małolepszak wskazał również odcinki LK nr 137, na których w 2025 roku zostaną przeprowadzone prace remontowo-utrzymaniowe: 

  • Legnica – Nowa Wieś Legnicka – Przybyłowice (naprawa główna nawierzchni wraz z jej ułożeniem, remont i konserwacja obiektów inżynierskich),
  • Przybyłowice – posterunek bocznicowy Jawor Mercedes-B (prace konserwacyjne i utrzymaniowe),
  • Jawor – Rogoźnica (naprawa główna nawierzchni wraz z jej ułożeniem),
  • Strzegom – Jaworzyna (wykonanie projektu regulacji osi toru, uzupełnienie podsypki, naprawa podtorza na długości 50 m, wymiana szyn, podbicie toru z jego regulacją oraz remont dwóch obiektów mostowych),
  • Szlak Dzierżoniów Śląski – Piława Górna (prace konserwacyjne i utrzymaniowe).

- Wiceminister dodał, że ze środków Krajowego Planu Odbudowy realizowana jest modernizacja stacji Świdnica Miasto w ramach przedsięwzięcia Digitalizacja infrastruktury kolejowej poprzez zabudowę nowoczesnych urządzeń i systemów – etap III, a także zabudowa oraz wymiana urządzeń przejazdowych w poszczególnych lokalizacjach linii kolejowej nr 137 w ramach projektu Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych - informuje "Portal Kolejowy". 

Małolepszak poinformował, że obecnie na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do 2032) w ramach projektów CEF2 i FEnIKS na lata 2021–2027 wskazano projekty:

  • Prace na linii kolejowej nr 137, etap I: Kędzierzyn-Koźle – Nysa,
  • Prace na linii kolejowej nr 137, etap II: Nysa – Kamieniec Ząbkowicki,
  • Prace na linii kolejowej nr 137, etap III: Kamieniec Ząbkowicki – Legnica,
  • Prace na linii nr 287 Opole Zachodnie – Nysa wraz z elektryfikacją, prace przygotowawcze.

- Podsekretarz stanu wskazał również na dworce: Ząbkowice Śląskie, Prudnik i Strzegom. Te stacje zostałyy uwzględnione w analizach potrzeb inwestycyjnych prowadzonych przez PKP S.A. w ramach opracowywanego dokumentu „Dworce Przyjazne Pasażerom”, będącego kontynuacją Programu Inwestycji Dworcowych - czytamy w artykule "Portalu Kolejowego". 

Link do artykułu Portalu Kolejowego TUTAJ.

/fot. doba.pl, DOLKOM Wrocław, opr. doba.pl na podst. PKP PLK S.A., Rynek Kolejowy, DOLKOM Wrocław/

Dodaj komentarz

Komentarze (0)