[FOTO] Kolej dużych prędkości - konsultacje społeczne

wtorek, 28.9.2021 10:14 2106 3

To będzie ponad 60-kilometrowy odcinek łączący Żarów ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.

W poniedziałek, 27 września w sali narad UM w Świdnicy odbyło się spotkanie konsultacyjne z przedstawicielami inwestora CPK Sp. z o.o. oraz firmy BBF Sp. z o.o. odpowiedzialnej za opracowanie studium wykonalności. Przedstawiciele wykonawcy oraz inwestora przedstawili główne założenia inwestycji oraz harmonogram planowanych prac. Ze wstępnych informacji wynika, że na stacji Świdnica Miasto nie będą zatrzymywały się pociągi dużej prędkości. Podróżni będą mogli liczyć tylko na składy regionalne i przyspieszone.

Na przygotowanie studium wykonawca ma rok. Całkowita realizacja i rozliczenie umowy może potrwać dłużej, ponieważ w zakres przedmiotu zamówienia wchodzą także m.in. dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych. Celem studium wykonalności jest m.in. wskazanie rekomendowanego przebiegu linii kolejowej.

Obecnie trwają konsultacje społeczne w gminach objętych inwestycją. Po zebraniu wszystkich informacji i uwzględnieniu warunków projektowych na przełomie marca i kwietnia 2022 roku planowane są kolejne konsultacje, podczas których zostaną zaprezentowane 3 możliwe warianty przebiegu linii.

Po kolejnej analizie, we wrześniu 2022 roku zostanie przedstawiony jeden wariant inwestorski i poddany decyzji środowiskowej. Pierwsze prace budowlane mają ruszyć w 2023 roku.

Jak informuje CPK, dzięki inwestycji skróci się czas przejazdu na trasie Wałbrzych - Wrocław do 40 minut (dzisiaj jedziemy około 1 godziny), a do Warszawy (po wybudowaniu całej trasy) do 2 godzin 35 minut, czyli ponad dwa razy krócej niż obecnie.

Program inwestycji kolejowych CPK #KolejNaPolske oznacza budowę na terenie województwa dolnośląskiego ok. 119 km nowych linii kolejowych i modernizację ok. 126 km tych istniejących. W zasięgu transportu kolejowego znajdzie się wtedy ok. 2,3 mln mieszkańców województwa.

Foto: Mariusz Ordyniec

Przeczytaj komentarze (3)

Komentarze (3)

Odpowiadasz na komentarz:
EmeryT
czwartek, 01.01.1970 01:00
Obecnie jak przejeżdża plemnik, albo z rzadka jakaś towarowa, to całe centrum Świdnicy jest zablokowane. Przejazdy na ul. Kanonierskiej i Wałbrzyskiej skutecznie blokują ruch na kilka a nawet kilkanaście minut, utrudniając ruch również pojazdom uprzywilejowanym. Nie oszukujmy się - będzie jeszcze gorzej jeżeli dojdzie do realizacji inwestycji. A ponieważ pociągi nie będą się zatrzymywać, to korzyści nie będzie żadnych. Ja wiem, że to organizacyjnie i technicznie trudna sprawa, ale czy ktoś wziął pod uwagę budowę bezkolizyjnych przejazdów?
wtorek, 28.09.2021 14:20
Dzisiaj Wrocław -Jelenia Góra / 112 km pociąg jedzie 2-...
adaś środa, 29.09.2021 12:20
Bez obaw, oni niczego nie zbudują. Nażrą się do rozpuku,...
EmeryT środa, 29.09.2021 06:49
Obecnie jak przejeżdża plemnik, albo z rzadka jakaś towarowa, to całe centrum Świdnicy jest zablokowane. Przejazdy na ul. Kanonierskiej i Wałbrzyskiej skutecznie blokują ruch na kilka a nawet kilkanaście minut, utrudniając ruch również pojazdom uprzywilejowanym. Nie oszukujmy się - będzie jeszcze gorzej jeżeli dojdzie do realizacji inwestycji. A ponieważ pociągi nie będą się zatrzymywać, to korzyści nie będzie żadnych. Ja wiem, że to organizacyjnie i technicznie trudna sprawa, ale czy ktoś wziął pod uwagę budowę bezkolizyjnych przejazdów?